אירופה סיימה את השבוע בעליות: הדאקס התחזק ב-3.1% - הוסיף השבוע 2.44%; הפוטסי איבד השבוע 1.1%

הקאק הוסיף היום 1.8% ו-0.54% השבוע ; הפוטסי עלה היום ב-1.5% ; מניית הבנק היפו זינקה ב-11.4% בפרנקפורט ; טליט תקשורת נפלה ב-6% ; סאמיט גרמניה איבדה 2.1% ; פירלי זינקה ב-11.45% וג'נרלי ב-1.9% באיטליה

שוקי ההון באירופה ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר המקוצר בעליות שערים חדות. מחר לא יתקיים מסחר בשווקים המרכזיים בשל חג הפסחא או יום שישי הטוב - לפי המדינה. השווקים הגיבו בעיקר להודעה המוניטרית של הבנק המרכזי בבריטניה, על הריבית המרכזית במדינה, ועל הרכישות של אג"ח ממשלתיות.

המדדים המובילים הוסיפו לערכם 1.5%-3.1% בהובלת הבורסה בגרמניה. הבורסות המרכזיות באירופה אף רשמו עליות שערים בסיכום שבועי, למעט בריטניה שנחלשה בסיכום שבועי.

ברקע למסחר היום, היתה החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה, שהותיר את הריבית הבסיסית במדינה ללא שינוי, בהתאם לציפיות - על 0.5% לשנה. בהודעת הבנק המרכזי נמסר, כי ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות, זאת, במטרה להביא לעליית שערן - להוריד את התשואה לפדיון, ובעקיפין - להוריד את עלויות המימון לגופים המסחריים בממלכה המאוחדת.

ההחלטה של הבנק המרכזי התקבלה פה אחד על-ידי כל חברי הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בבריטניה. הכלכלה במדינה מתכווצת בקצב המהיר ביותר מאז 1980, תוך שהיא מאיימת להוריד את האינפלציה השנתית אל מתחת ליעד של הבנק המרכזי - 2%, ואולי אף להביא לדיפלציה.

נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג, נמצא תחת לחץ שמא לא יכבד את התחייבותו לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקף 75 מיליארד ליש"ט (110 מיליארד דולר) במה שמוגדר כ"התנהגות המסכנת את המאמצים להציל את הכלכלה הבריטית". מאז הכריז על הקלה כמותית בחודש שעבר, רכש הבנק אג"ח תמורת 26 מיליארד ליש"ט בלבד. קינג, נזכיר, מתכנן לרכוש נכסים פיננסיים באמצעות הדפסת כסף - ומשמש כמודל לבנקים מרכזיים ברחבי העולם, לאחר שהודיע על התוכנית שתוקפה שלושה חודשים במסגרת ההודעה המוניטרית הקודמת, אז הוריד את הריבית לשיעורה הנוכחי, אשר לא חל בה שינוי, כאמור.

הבוקר רעידת אדמה נוספת בעוצמה של 5.2 דרגות בסולם ריכטר פקדה את אזור ל'אקווילה במרכז איטליה - שם נהרגו השבוע לפחות 275 איש ברעש אדמה מתחילת השבוע. 3 הרוגים דווחו במסגרת הרעש הבוקר - בנוסף על נזק למבנים. 17 אלף מתושבי העיר עדיין מתגוררים באוהלים מחשש להתמוטטות בתיהם.

בתוך כך, ערוץ הטלוויזיה העסקי של סוכנות הידיעות "בלומברג" מדווח כי ראש הממשלה האיטלקי, סילביו ברוסקולוני, מעורר מהומה בשל רצונו לבקר באיזור שנפגע. הרעשים הנוספים, על פי הערוץ, פוגעים בניסיונות החילוץ והסיוע. בזווית הישראלית, נזכיר, כי אמש (ד'), נמצאה בין ההריסות גופת הסטודנט הישראלי הנעדר ברעש האדמה, חוסיין אמין חמאדה מהכפר כאבול.

סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות, סטנדרד אנד פור'ס (S&P) ופיץ' תמימות דעים היום כי להונגריה - ביחד עם ההלוואה מקרן המטבע הבינלאומית - מספיק כסף כדי לכסות את פרעון החוב השנה, והיא אינה צריכה לשלם פרמיות עתק על מנת להנפיק אג"ח ממשלתיות לצורך מימון הגרעון.

מדד הפוטסי 100 בלונדון הוסיף היום 1.48% וננעל על 3,983 נקודות; מדד הדאקס 30 בפרנקפורט התחזק ב-3.06% ל-4,491 נק'; מדד הקאק 40 בבורסת היורונקסט בפריז עלה ב-1.82% וסיים ב-2,974 נק'.

בסיכום שבועי: הפוטסי ירד ב-1.14%, הדאקס עלה ב-2.44% והקאק הוסיף 0.54%.

זירת המאקרו

שיעור האבטלה מנוכה עונתיות בשוויץ במארס עלה בהתאם לצפי ל-3.3% מ-3.1% בפברואר. השיעור עצמו נותר ללא שינוי - על 3.4%.

מדד המחירים לצרכן בגרמניה במארס. בהתאם להערכות האנליסטים, המדד ירד ב-0.1% לאחר עליה של 0.6% בפברואר. במונחים שנתיים, עלה בהתאם לציפיות ב-0.5% ועלייה של 1%, בשנה שהסתיימה בפברואר.

מדד המחירים ליצרן יתפרסם בבריטניה ב-11:30. התשומות עלו ב-1% - גבוה מהציפיות (0.8%) במארס לאחר שנותרו ללא שינוי - שינוי של הנתון הקודם, אשר הצביע על עליה של 0.6% בפברואר.

במונחים שנתיים, הירידה עמדה על 0.4% - לעומת ציפיה היא לירידה של 0.9% לאחר עלייה של 0.5%. המוצרים המוגמרים עלו ב-0.1%, כמו בפברואר, כך שעלו ב-2% בשנה שחלפה, נמוך במעט מהציפיה (2.1%), ולאחר עליה של 3.1% ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בפברואר. בניכוי עונתיות, הנתונים האלו צפויים להישאר ללא שינוי, כמו בפברואר, והקצב השנתי שלהם התמתן ל-3.2% (הציפיות עמדו על 3.1%) מ-3.7%.

מאזן המסחר הגלוי (מוצרים מוחשיים בלבד) בבריטניה יתפרסם אף הוא באותה שעה והצביע על גירעון של 7.3 מיליארד ליש"ט בפברואר - נמוך מהערכות, כי יציג גירעון של 7.6 מיליארד ליש"ט ולעומת 7.745 מיליארד ליש"ט בינואר. מחוץ לאירופה, המאזן המסחרי צפוי ירד ל-4 מיליארד ליש"ט (מול צפי ל-5.5 מיליארד ליש"ט) מ-5.704 מיליארד ליש"ט בינואר ותרם לקיטון.

התפוקה התעשייתית בגרמניה ירדה ב-2.9%, קצת פחות ממוצע תחזיות האנליסטים (3%) בפברואר, ונמוך מירידה של 6.1%, שלכשעצמו מהווה עדכון על הקריאה הראשונה של הנתון - 7.5%, כפי שנרשמה בינואר. במונחים שנתיים מדובר על ירידה של20.6% - נמוך מהציפיות לירידה של 21.6% ולעומת ירידה של 19.3% ב-12 החודשים שהסתיימו בינואר.

ב-14:00 יפרסם הבנק המרכזי בבריטניה את החלטת הריבית שלו, והיא צפויה להיוותר ללא שינוי - על 0.5% לשנה - ממש כמו בישראל.

מניות בכותרות

ג'ננטק של רושה אמרה כי היא מושכת מהשוק בארה"ב את התרופה שלה לטיפול בפסוריאזיס Raptiva משום שהיא קשורה למצב נוירולוגי נדיר, אך לעיתים קרובות קטלני.

ברקליס , הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, חתם על הסכם למכירת חטיבת iShares ל-CVC קפיטל בכ-4.4 מיליארד דולר .

גם קבוצת הפיננסים ההולנדית ING (סימול: INNA:GR בגרמניה) מתכננת למכור נכסים בהיקף 10.6 מיליארד דולר.

בנק היפו נדל"ן הגרמני זכה להצעת רכש ממשלתית באמצעות קרן החילוץ סופין לפי 1.39 אירו למניה, במטרה להלאים לחלוטין את הבנק הכושל. ההצעה מגלמת פרמיה של 16% מעל מחיר הנעילה אמש (ד').

ג'נרלי (סימול: G בבורסה במילאנו), חברת הביטוח האיטלקית, ריכזה עניין על רקע רעידת האדמה הנוספת באיטליה. החברה, כידוע, היא בעלת השליטה במגדל הישראלית.

ישראליות באירופה

טליט תקשורת הודיעה על הסכמים באיטליה (מטה סיסטמס) ובברזיל (פוסיטרון).

הצעת הרכש לסאמיט גרמניה הוסיפה לרכז עניין. בינתיים, קרנות הפנסיה האוניברסיטאיות, המוגזרות כבעלות עניין, מכרו 3.4 מיליון מניות לפי 22 פני למניה, ורות'בון ברדרס ורות'בון ניהול נכסים מכרו במשותף 0.59% ממניות החברה - מתוך ה-2.59% שבאחזקתם.

בהקשרה של איטליה, נזכיר את חברת הנדל"ן האיטלקית פירלי (סימול: PRS.MI), בה אלוני חץ הישראלית משמשת כבעלת המניות הגדולה ביותר.

קבוצת דורי מדיה תקיים אסיפת בעלי מניות ב-18 במאי.

מניה נוספת שבלטה היום היא פולימר לוגיסטיקה בבורסה הראשית בלונדון ללא סיבה נראית לעין.