גולדמן זאקס צפוי להנפיק מניות בכ-10 מיליארד דולר; המטרה: להחזיר לממשל את כספי הסיוע

בבנק רוצים להשתחרר מההגבלות שמוטלות על הגופים שזכו לסיוע מהממשל כמו הגבלת שכר הבכירים ובונוסים ; המהלך צפוי ליצור מירוץ בין הבנקים הגדולים בארה"ב להחזרת הסיוע לממשל בכדי להוכיח יציבות ועצמאות

גולדמן זאקס , הבנק השישי בגודלו בארה"ב שוקל הנפקה נוספת של מניות הבנק שתאפשר לו לגייס לפחות 10 מיליארד דולר אשר הוא מתכנן להחזיר לממשל האמריקני שהעניק לו את ההלוואה במסגרת תוכנית הסיוע של הממשל, ה-TARP.

החברה צפויה לפרסם ב-14 באפריל השבוע את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2009. בדו"חות צפויה החברה לדווח על מעבר לרווחיות שאמורה בשילוב זינוק של 47% בערך המניה מתחילת השנה לסייע למנכ"ל הבנק, לויד בלנקפין, להשתחרר מכבלי הממשל שהגביל את הבנקים המקבלים סיוע בהגבלות שונות, כשביניהן, הגבלה של שכר המנהלים והבונוסים.

המהלך צפוי ללחוץ גופים פיננסיים אחרים כמו וולס פארגו וסיטיגרופ להתחרות ביניהם מי יהיה הבא בתור להחזיר את כספי הסיוע לממשל.

ברנד ביץ, אנליסט בסנפורד וברנשטיין אמר כי "לגולדמן זאקס ייטב אם ישתחרר מכבלי תוכנית הסיוע אך הדבר לא אומר בהכרח שהמהלך ייטיב עם כלל הכלכלה האמריקנית, הדבר עלול להעלות מחדש חששות לגבי בנקים שאינם יכולים להחזיר כעת את כספי הסיוע".

סיטיגרופ הבנק השלישי בגודלו, שמנייתו נחתכה השנה ב-55% צפוי להציג הפסד רבעוני שישי ברציפות בעוד הבנק הגדול בארה"ב, בנק אוף אמריקה שמנייתו נחתכה השנה ב-32% צפוי להציג בשבוע הבא רבעון רווחי.

גולדמן זאקס ומורגן סטנלי וויתרו על מעמדם כבנקים להשקעות בחודש ספטמבר 2008 והפכו לבנקים מהשורה בכדי להיות זכאים לכספי הסיוע של הממשל האמריקני. מנכ"ל מורגן סטנלי, ג'ון מאק, אמר בחודש שעבר כי הו מתנגד להחזר מיידי של כספי הסיוע על ידי הגופים הפיננסיים בארה"ב.

מניית מורגן סטנלי זינקה מתחילת השנה ב-58% וצפויה לדווח החודש על הפסד ברבעון הראשון של 2009.

ה'פד' ומשרד האוצר האמריקני ביצעו "מבחני לחץ" ל-19 מוסדות פיננסיים בארה"ב ודרשו מהם שלא לפרסם את תוצאות המבחנים עד לפרסום מסודר של משרד האוצר האמריקני.