מוצר ההדמיה של Epix נמכר ב-28 מיליון דולר - רבע משוויו בדצמבר

המטרה: רכישת אג"ח כדי למנוע פשיטת רגל ; אם יצליח המהלך, יחזיקו בעלי האג"ח ב-45% מהחברה

חברת Epix מבצעת שני מהלכים משולבים, אשר אמורים לשחרר אותה מסכנת פשיטת הרגל עליה הכריזה בשבוע שעבר.

החברה מכרה את זכויות השיווק בארה"ב ובקנדה למוצר ההדמיה שלה, ה-Vasovist, לחברת Lantheus Medical Imaging תמורת 28 מיליון דולר. המכירה בוצעה תחת לחץ, ולאחר שבדצמבר האחרון העריכה את שוויו של המוצר ב-100 מיליון דולר.

הסכום מאפשר ל-Epix להחזיר חוב בהיקף של 10.5 מיליון דולר לחברת Bayer וכן לבצע הצעת רכש של האג"ח שלה, שערכם הנקוב 100 מיליון דולר.

רכישת האג"ח במהירות היא חיונית, שכן לבעלי האג"ח מותר לדרוש פידיון מוקדם שלהן, אם תימחק החברה מן המסחר ברשימה הראשית של נאסד"ק. מועד הפירעון הרשמי הוא 2024.

כרגע הנהלת הנאסד"ק לא אוכפת את כללי הסף למסחר, שכן חברות רבות מצאו את עצמן בקשיים דומים, ובכל-זאת העריכו רואי החשבון של החברה כי המצב מסכן אותה ורשמו לה הערת עסק חי.

Epix תציע לבעלי האג"ח 33 סנט למניה, בסכום כולל של 18 מיליון דולר (כל 1,000 דולר נקוב של אג"ח ניתנים להמרה ב-1,280 דולר במזומן ו-339 מניות). אם תתקבל ההצעה על-ידי לפחות 93% מבעלי האג"ח, העסקה תבוצע, ובעקבותיה יחזיקו בעלי האג"ח ב-44.7% מן החברה.

המאמצים מכוונים להחזיק את החברה מעל המים עד שיגיעו תוצאות נוספות מניסויים מתקדמים במוצר שלה המיועד לטיפול באלצהיימר. המוצר הראה בעבר ביצועים מצוינים בניסוי יעילות מוקדם (שלב IIa).

לחברה הסכם עם ענקית התרופות GlaxoSmithKline, אשר כולל את המוצר לתחום האלצהיימר. אם היא תעבור בהצלחה את הניסוי הזה, החברה צפויה לקבל סכום כסף משמעותי ואם תעבור גם את השלב השלישי של הניסויים הקליניים והמוצר יאושר לשיווק, היא צפויה לקבל עד 1.2 מיליארד דולר, או לכל הפחות מאות מיליוני דולרים.

בקופת החברה נותרו כ-24.6 מיליון דולר. ב-2008 היא שרפה 36.4 מיליון דולר, אך לאחרונה ביצעה קיצוץ של כמחצית מכוח האדם שלה והחליטה להתמקד בינתיים אך ורק בקידום המוצר לאלצהיימר.

לחברה עוד שני מוצרים בשלב השני של הניסויים, לשווקים קטנים ותחרותיים יותר, ועוד שני מוצרים בשלבים פרה-קליניים, כמו גם פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת לה להביא לשלב הפרה-קליני מוצרים נוספים בקלות יחסית.

סיטואציה סבוכה

Epix, הנסחרת לפי שווי של 13.8 מיליון דולר לאחר שהגיעה בשיא לכ-200 מיליון דולר, לחוצה כעת לפינה כפי שלא הייתה מאז הקמתה, ותידרש ליצירתיות רבה כדי לנסות ולהיחלץ מהסיטואציה הנוכחית. על מהלכי החילוץ מנצח המנכ"ל החדש יחסית, ד"ר אלקן גמזו, אשר שימש בעבר בין היתר כמנכ"ל חברת פארמוס ויו"ר זמני של XTL.

Epix היא תולדת מיזוג של חברת פרדיקס הישראלית לתוך חברת Epix האמריקנית שנסחרה בנאסד"ק.

פרדיקס פיתחה טכנולוגיית ביו-אינפורמטיקה להדמיה של חלבונים ואילו Epix עסקה בעבר בפיתוח מוצרי הדמיה אשר המוביל ביניהם היה ה-Vasovist. עם מכירת המוצר, חוסלה פעילות Epix המקורית והחברה שמה את כל יהבה על הטכנולוגיה שהגיעה מפרדיקס.