לראשונה: אתר P1000 חוייב לפצות באלף שקל על כל הודעת זבל ששלח

התעריף שנפסק הוא המקסימלי הקבוע בחוק ; זו הפעם הראשונה בה פוסק בית המשפט פיצוי מכוח תיקון החוק שזכה לכינוי "חוק הספאם"

בית המשפט לתביעות קטנות ברחובות פסק פיצוי מכוח "חוק הספאם" לאדם שקיבל "דואר זבל" ללא הסכמה. התעריף שנפסק הוא המקסימלי הקבוע בחוק - 1,000 שקל לכל הודעת ספאם. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בה פוסק בית המשפט פיצוי מכוח תיקון החוק שזכה לכינוי "חוק הספאם".

בדצמבר האחרון נכנס לתוקפו התיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), בו הוסדר נושא משלוח דברי פרסומת, שמטרתם לעודד רכישת מוצר או שירות. החוק אוסר לשגר דבר פרסומת מבלי לקבל הסכמה מפורשת מראש ובכתב של הנמען, למעט במקרים חריגים שנקבעו בחוק.

אליחי פסטרנק קיבל מאז תחילת 2008 כ-60 הודעות דואר פרסומי מאתר הקניות P1000 של ספק האינטרנט סמייל מדיה (קבוצת אינטרנט זהב), למרות שלטענתו כתובתו הוסרה לבקשתו מרשימת התפוצה. לדבריו, ההודעות המשיכו להגיע ונציגת החברה אמרה לו כי אין לה פיתרון לבעיה. לכן תבע 17 אלף שקל עבור שליחת ההודעות, בתוספת 800 שקל עבור בזבוז זמן ועוגמת-נפש.

סמייל טענה כי מתקיימים תנאי ההגנה שבחוק: פסטרנק הסכים בעבר לקבל דואר פרסומי; הדואר שקיבל התייחס לשירות מסוג דומה לזה שבגינו מסר את פרטיו; בכל הודעה ניתנה לו אפשרות מפורשת להסרה מרשימת התפוצה. לפי רישומיה, כך טענה, פסטרנק לא ביקש להסירו מרשימת התפוצה.

השופט גדעון ברק ציין כי גם אם כל טענות התובע נכונות, מדובר בתביעה "מוגזמת וללא כל יחס לנזק שנגרם. הסכום הנתבע הוא לא מוצדק ולא מוכח. לא מספיק שתובע טוען כי פרסום ההודעות הפריעו לו בעבודתו, עליו להוכיח טענותיו".

מאחר שלא הוכח כי פסטרנק ביקש להפסיק לשלוח את ההודעות ב-2008 - נדחתה תביעתו ביחס אליהן. לאחר כניסת החוק לתוקף הוא קיבל שתי הודעות בלבד, למרות שביקש להוציאו מרשימת התפוצה, ובגין כל אחת נפסק הפיצוי הקבוע בחוק - 1,000 שקל, כשסכום זה כולל את הוצאות המשפט. (ת"ק 2378/08).