הסכסוך בחברת החשמל יוצא משליטה? רזרבת החשמל ירדה מתחת לקו האדום; חברת החשמל קוראת לציבור לצמצם מחר הצריכה בשעות השיא

יו"ר וועד העובדים הצפוני בחברת החשמל: "אם מנכ"ל החברה לא שולט בייצור החשמל, אולי כדאי שהוא ילך הביתה" ; המנכ"ל עמוס לסקר: " ועד העובדים השתלט באופן מעשי על ניהול מערכת יצור החשמל. אנו עשויים להגיע למצב שלא נוכל לספק הביקושים"

הרזרבות של חברת החשמל צפויות לרדת מחר אל מתחת ל'קו האדום' של 1,000 מגאווט, כך נודע ל"גלובס". זאת בעקבות תקלה נוספת באחת מיחידות הייצור בתחנת הכוח "חגית" שבסמוך ליוקנעם.

התקלה אירעה ביחידת ייצור בהספק של כ-300 מגאווט, והחמירה עוד יותר את בעיית הרזרבות בחברת החשמל, שירדו בכ-30% בעקבות העיצומים הממושכים בהם החלו העובדים שמסרבים לתקן תקלות בתחנות הכוח.

מהנהלת חברת החשמל נמסר רשמית כי מחר (ה') קיים חשש ממחסור בחשמל בעקבות התקלות הרבות בתחנות הכוח.

להערכת החברה, מחר צפוי ביקוש של כ-6,300 מגאווט, כאשר הרזרבות בקושי יספיקו כדי לענות על הביקושים. לנוכח זאת, הנהלת החברה מתכוונת לפנות בדחיפות לביה"מש בבקשה להורות על תיקון התקלות בתחנות הכוח.

מנכ"ל החברה עמוס לסקר, אמר, כי "השתלטות ארגון העובדים על מערכת ייצור החשמל ולמעשה גם על כל ניהול מערכת ייצור החשמל, הוא מעשה בריוני שעושה נזק עצום למשק החשמל של ישראל, מונע מהחברה לספק את הביקושים וגורם לפגיעה קשה בלקוחות. אם ימשכו עיצומי העובדים, נגיע למצב של חוסר יכולת לספק את כל הביקושים לחשמל".

לדבריו, הגורמים המקצועיים בחברה אינם יכולים לקבל מידע מדויק על יכולת ייצור החשמל ביחידות הייצור ולכן גם אין מידע מדויק על יכולת אספקת החשמל ללקוחות.

יו"ר וועד העובדים במחוז הצפון בחברת החשמל, יעקב דבידה, מסר ל"גלובס" בתגובה לדברי לסקר כי "אין כל מחסור בחשמל, וליתר ביטחון הנחנו להפעיל את יחידות הייצור בחיפה וצפית. אם מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, מודה שהוא לא שולט בייצור החשמל, אולי כדאי באמת שהוא ישים את המפתחות וילך הביתה. אף אחד בחברת החשמל לא רוצה שהמנכ"ל הזה יישאר". דבידה הוסיף כי "העיצומים קיבלו לגיטימציה מביה"ד לעבודה. להנהלה אין קייס ואולי בגלל זה הם מנסים לזרוע דיסאינפורמציה".

בהמשך לירידה ברזרבת החשמל הודיעו עובדי חברת החשמל כי ימנעו פגיעה באספקת החשמל לציבור והם דורשים ממנכ"ל החברה לאפשר את הפעלת "אורות רבית 5 ו-6" לאלתר. ההפעלה תגדיל את הייצור ב-1,100 מגה ואט באופן מיידי. בנוסף תתוקנה 2 יחידות נוספות עד מחר. העובדים ידרשו מהדריקטוריון לחקור מדוע מנסה לסקר לגרום לנזק בלתי הפיך לציבור, וקוראים גם ליו"ר התעשיינים להתערב ולמנוע ממשחקי כבוד של מנכ"ל חברת החשמל לפגוע באלפי מפעלים ברחבי הארץ.

בועד הורו להפעיל מחדש יחידת ייצור בתחנת הכוח בחיפה בהספק של כ-150 מגה ואט, ותחנה נוספת בתחנת הכוח בצפית שיתרמו ביחד כ-380 מגה ואט.

מהנהלת החברה נמסר, שעובדי החברה לא מאפשרים לסיים שיפוצים שבהם הוחל במספר יחידות ואשר היו אמורים להסתיים לקראת האביב וכן לא מאפשרים לתקן תקלות בתחנות הכוח של החברה.

"מערכת ייצור החשמל נמצאת במשבר חמור, אולם זהו משבר שאינו מחויב המציאות", אמר מנכ"ל החברה, "אני קורא לעובדים לחזור מיד לעבודה סדירה ולאפשר לחברה לספק את כל הביקושים לחשמל. את חילוקי הדעות בין ההנהלה לארגון העובדים יש לפתור בדו-שיח ולא על גב הלקוחות" אמר המנכ"ל.

מהנהלת חברת החשמל נמסר, שהחברה תעשה כל מה שניתן, כדי שלא יהיו הפסקות חשמל. עם זאת, הנהלת החברה מבקשת מציבור לקוחותיה לצמצם את השימוש במכשירים שצריכת החשמל שלהם גבוהה, כגון: דוד חשמלי, מכונת כביסה, תנור אפייה, מייבש כביסה, מדיח כלים וכד', בשעות שיא הביקוש לחשמל כלומר בין השעה 14.00 לשעה 21.00.

בעקבות זאת, עשויה הנהלת חברת החשמל להכריז מחר (ה') על מצב סיכון במשק החשמל. לפי הערכות, הנהלת חברת החשמל תפנה כבר מחר לביה"ד האזורי לעבודה בחיפה בבקשה להוציא צו מניעה שיחייב העובדים לתקן התקלות בתחנות הכוח מחשש לשיבושים באספקת החשמל לצרכנים.

בעקבות התקלות, כושר הייצור של חברת החשמל עומד כיום על כ-7,000 מגאווט בלבד, לעומת כ-11,500 מגאווט בימים רגילים. מחר עם החזרה לעבודה שלאחר הפסח צפוי הביקוש לחשמל לחצות את ה-6,000 מגאווט מה שיחייב את חברת החשמל להכריז על מצב סיכון.