חיפה כימיקלים משביתה את מפעליה שבחיפה ומישור רותם כדי ללחוץ על כי"ל להפחית מחיר האשלג

במכתב לעובדים הודיע המנכ"ל: "כי"ל לא הסכימה למכור לנו אשלג במחיר סביר בו קיימת כדאיות כלכלית להמשך הייצור והשיווק של תוצרתנו" ; תגובת מפעלי ים המלח: "הטענה בדבר אי יכולת לרכוש אשלג אלא רק מכי"ל היא בבחינת עזות מצח וחוצפה פופוליסטית ומעבר לכל פשוט שקרית"

חברת חיפה כימיקלים הודיעה היום לעובדיה כי היא נאלצת להשבית את הייצור במפעל המרכזי בחיפה ובמפעל הדרומי שבמישור רותם, זאת בשל עלייה דרמטית לכאורה במחיר שדורשת חברת כימיקלים לישראל עבור האשלג שהיא מספקת. 650 העובדים במפעל הצפוני ו-150 העובדים בדרום ממשיכים לקבל לפי שעה משכורת, אולם לא ברור מה יהיה עתידם אם ההשבתה תימשך. המהלך גרר תגובה נזעמת מצד כי"ל, שמסרה: "אנו חשים פליאה על הדרך הצינית של חיפה כימיקלים להשתמש בציבור העובדים".

בפנייה לעובדים, שנשלחה במקביל לאמצעי התקשורת, כתב היום מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר: "כידוע לכם, עלות האשלג הינה מרכיב מהותי בעלויות הייצור של מוצרי החברה. בחמש השנים האחרונות עלו מחירי האשלג מ-94 דולר לטון ללמעלה מ-600 דולר לטון - עלייה של למעלה מ-600%. עיקר העלייה התרחשה בשנה האחרונה כאשר רק בינואר 2009 הוכפל מחירו. עלייה זו במחירי האשלג שחקה את יכולת התחרות של החברה וכמובן שאינה מאפשרת לנו לצמוח ואף לא לשמור על הקיים וכל זאת על רקע המשבר הכלכלי החמור המתרחש בעולם".

אחרי הסקירה הכלכלית, שחר הפנה את האצבע המאשימה לכיוונה של כי"ל ושל המדינה: "ממשלת ישראל נתנה לחברת מפעלי ים-המלח מקבוצת כי"ל (חברה בשליטה פרטית של משפחת עופר) זכויות כרייה בלעדיות לאשלג (יצרן יחיד, במסגרת חוק זיכיון ים המלח) והפכה אותה למונופול. למרות זאת, בשנת 2006 החליטה הממשלה על הסרת הפיקוח על מחירי האשלג דבר שאפשר לכי"ל בשלוש השנים האחרונות להעלות את מחירו לתעשייה בכ-400%.

"בחודשים האחרונים ניהלנו מגעים אינטנסיביים עם הנהלת מפעלי ים-המלח על מנת להגיע להסכם רכישה לאשלג. לצערי, למרות העובדה שבתקופה זו נערמו ערמות עצומות בגודלן (למעלה מ-2 מיליון טון) בסדום ואין כל מגבלה לזמינות האשלג, לא הסכימה כי"ל למכור לנו אשלג במחיר סביר בו קיימת כדאיות כלכלית להמשך הייצור והשיווק של תוצרתנו". לדברי שחר, עליית המחירים שחקה את יכולת התחרות של החברה ואינה מאפשרת לה לצמוח, זאת כשברקע המשבר הכלכלי בארץ ובעולם.

הנהלת חיפה כימיקלים השכילה לרתום למאבק גם את ועד העובדים, שלפי שעה מגבה את המהלך. "עד לפני 3 שבועות היו לי חששות שהדיבורים על קשיים נובעים מחילופי הבעלים, אבל אני משוכנע היום שלא מדובר בתרגיל", אמר ל"גלובס" יו"ר הוועד הצפוני, משה גז. "העובדים נמצאים בלחץ וחוששים שעומדים לפטר אותם בגלל המצב, ואני רק מקווה שמישהו יבין שהמדינה לא שייכת לטייקונים ושיורידו את מחירי האשלג", הוא הוסיף.

לכפות הורדת מחיר

גורמים בחיפה כימיקלים טוענים היום כי השבתת הייצור נעשתה בלית ברירה, ולאחר שמוצו כל האפשרויות. כן הם מציינים כי הממונה על ההגבלים העסקיים "מודעת לנושא", אך לא נקטה לכאורה בצעדים כלשהם. "אני תקווה כי גורמי השלטון בישראל יפעלו במהרה מתוקף סמכותם כדי לכפות על 'מונופול האשלג' להוריד את מחירו, כך שמוצרינו יחזרו להיות תחרותיים בשוקי העולם בהם אנו פועלים, וייפסק המצב הבלתי נתפש והבלתי מוסרי שבו החברה ועובדיה הרבים אינם זכאים ליהנות ממשאבי הטבע של ישראל, מכיוון שמונופול פרטי מונע זאת מהם", הסביר שחר לעובדיו.

נציין, כי בשנים האחרונות עלו אמנם מחירי האשלג במאות אחוזים, על רקע הגאות במחירי הסחורות, שהעלתה בחדות את הביקוש לדשנים השונים ובראשם האשלג. אולם, בספטמבר אשתקד התהפכה בבת אחת המגמה - בעקבות התרסקות מחירי הסחורות והחשש ממיתון עולמי, חלה ירידה חדה בביקוש לדשנים.עם זאת, יצרני הדשנים בעולם הקפידו שלא להוריד מחירים, והעדיפו לספוג את הירידה בהיקף המכירות, שהובילה ברוב המקרים גם לירידה בהיקף הייצור שלהן. כך או כך, ככל הידוע כי"ל פועלת בנושא מחירי האשלג בהתאם למגמה עולמית ואינה קובעת מחירים יוצאי דופן.

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה: "הטענה בדבר אי יכולת לרכוש אשלג אלא רק מכי"ל היא בבחינת עזות מצח וחוצפה פופוליסטית ומעבר לכל פשוט שקרית. כי"ל היא רק אחת מיצרניות האשלג בעולם. חיפה כימיקלים יכולה בכל עת שתרצה לייבא אשלג בכל כמות שתדרוש מיצרניות אשלג אחרות בעולם ואף עשתה כך בעבר. זאת ועוד: חיפה כימיקלים הרוויחה בשנת 2008 כסף רב ממחירי האשלג ששילמה על פי הנוסחה המוסכמת עם כי"ל. מוזר שאז לא נשמעו כלל טענות מצידה לגבי המחיר. מוזר עוד יותר שהנהלת המפעל לא הותירה לעצמה מתוך הרווחים שלה יתרות מתאימות למקרה של עליית מחירי חומרי הגלם. כנראה שגם לעולם העסקים חדרה הנורמה של פופוליזם והסתה, וחבל ועצוב רק שהדבר נעשה על גבם של עובדי חיפה כימיקלים".