מי הבאה להימחק?

10 סיבות רשמיות של חברות שהודיעו על החלטתן להימחק מהבורסה המשנית בלונדון

קבלו אתגר קטן מאיתנו:

נסו לנחש מי תהיה החברה הישראלית הבאה שתמחק את מניותיה מבורסת המשנה הבריטית (AIM). תשובות אתם מוזמנים לשלוח לתיבת הדואר האלקטרוני שלנו. עד אז ננסה להסביר - במילות החברות ובמילותינו שלנו - מדוע ולמה בוחרות הנציגות הישראליות בממלכה הבריטית להיעלם מהנוף הציבורי ולחזור להיות חברות פרטיות.

בשבועיים שחלפו הודיעו שתי חברות ישראליות נוספות על רצונן להימחק מפלטפורמת המסחר שסיפקה להן הון כשרצו בכך - פולימר לוג'יסטיק וקרן הריט סאמיט גרמניה - והצטרפו בכך לרבות אחרות.

באופן די מפתיע ראינו שכאשר אותן חברות - ואנו לא מתכוונים דווקא לשתיים האחרונות - באו להסביר לציבור המשקיעים את ההיגיון מאחורי מהלך המחיקה, הן הפכו ליצירתיות, מאוד יצירתיות, ופרשו את סיבותיהן על פני עמוד שלם ולפעמים אף על שניים.

ובכן, לאור התפשטות המגיפה החלטנו להציג בפניכם עשר סיבות רשמיות שליקטנו מחברות שונות שהודיעו על מהלך של מחיקה, ואת הפירוש שלנו לכל אחת מהן. כקוראים נאמנים - כך לפחות אנו מקווים - אתם תבחרו למי להאמין. קריאה נעימה.

  1. "שימור המסחר במניות יוצר עבור החברה עלויות שנתיות ישירות מאוד גבוהות, וזה לא כולל עלויות עקיפות".

    אופס, כשהנפקנו, שכחנו שהפיכת החברה לציבורית יוצרת עלות בשוק ההון הבריטי, כמו האמריקני ואחרים. למען האמת, כשהנפקנו חשבנו שהעלויות בבורסת המשנה הבריטית הן מהנמוכות בעולם, ולכן בחרנו דווקא בה. משום מה, אותן עלויות נראות לנו עכשיו מאוד גבוהות. גבוהות מכדי שנוכל לעמוד בהן.



  2. "הזמן שמקדישה הנהלת החברה עבור שימור המסחר יכול ליצור תועלת רבה יותר אם יוקדש למטרות אחרות".

    רגע, לא חשבנו שאם נהפוך לחברה ציבורית נצטרך להקדיש זמן לציבור המשקיעים והאנליסטים בשוק ההון הבריטי. לא עדכנו אותנו בעניין, ולמען האמת זה ממש לא בסדר. אין לנו זמן לקפוץ לאנגליה מדי כמה חודשים כדי לדבר עם מי שהאמין בנו והשקיע בנו, ו/או עם אנליסט שמבזבז זמן על ניתוח החברה שלנו. אין לנו זמן!!!



  3. "העומס הרגולטורי והמשפטי שהוא תוצאה נלווית של שימור המסחר אינו פרופורציונלי לתועלות שבשימור המסחר".

    אין לנו כוח. למען האמת, אנו מאוד עייפים. לנהל חברה, עם כאבי הראש שמעמדה הציבורי יוצר, זה באמת יותר מדי. רשות ני"ע, עו"ד, רו"ח ועוד. הם מכבידים עלינו. קשה לנו.


  4. "יש הערכה מאוד מוגבלת בקרב ציבור המשקיעים לפעילות החברה, וגם קשיים גדלים ביצירת עניין בקרב משקיעים מוסדיים ושמירה על אחזקתם בחברה".

    לא אוהבים אותנו, וזה ממש לא בסדר. לא מבינים מה אנחנו עושים, לא נותנים לנו מספיק תשומת לב (לפחות לא כמו שנתנו לנו כשהנפקנו) וזה מעליב אותנו. פלא שאנו רוצים למחוק את המניה?


  5. "המשבר הנוכחי בשווקים הוביל לירידות חדות בשוויין של חברות רבות, והחברה שלנו לא הייתה חסינה להן. הרגישות של המניה שלנו למשבר הכלכלי אינה מועילה למוניטין החברה".

    זה לא פייר. ממש לא. נכון, יש משבר כלכלי קשה, ואף אומרים שמדובר במשבר של פעם בעשרות שנים, אך זה לא אומר שהמניה שלנו צריכה לסבול ממנו. ירידת שווי החברה אינה מציגה אותנו באור חיובי, והעובדה שענק פיננסי כמו סיטי סובל מאותה תופעה לא מהווה עבורנו חצי נחמה, ואף לא רבע.


  6. "מחיר המניה הנוכחי אינו משקף את השווי האמיתי של החברה. מזה זמן מה, מחיר המניה מהווה מקור לתסכול לדירקטוריון החברה שמאמין שהתפתחות החברה אינה באה לידי ביטוי במחיר המניה בשוק ההון".

    אין דבר כזה שווי חברה לפי שוק ההון. יש לחברה שווי אמיתי, אחר, גבוה יותר - איך לא - ואנו לא אשמים ששוק ההון לא מבין זאת, לפחות כמו שהבין זאת ביום שבו הנפקנו את החברה. זה מתסכל, וזה לא מאפשר לחברי הדירקטוריון לישון טוב בלילה (ואל תטרידו אותנו בדאגות של משקיעים שהאמינו בנו והפסידו את כספם).


  7. "מחיקת המניה מהמסחר תאפשר לחברה לצמוח בלי הלחץ לעמוד בציפיות קצרות טווח על חשבון צמיחה בטווח הארוך".

    Oops, we did it again ! לא מתאים לנו שמישהו אחר יציב לנו תחזיות רבעוניות או חצי שנתיות ויבקש מאיתנו לעמוד בציפיותיו. זה מלחיץ! והעובדה שהוא השקיע את מיטב כספו בחברה שלנו ממש לא נותנת לו לגיטימציה לכך. וכן, גם בנושא הזה לא עדכנו אותנו כשהנפקנו.


  8. "המסחר במניה בהיקפים מצומצמים. יותר משיעור כזה וכזה של אחוזים מוחזק בידי מייסדי החברה, דירקטורים ושאר בעלי עניין וכך נותר מעט הון צף".

    כן, שכחנו שבורסת המשנה באנגליה מתאפיינת - באופן כללי - ברמת סחירות נמוכה. זה ממש לא הפריע לנו כשהנפקנו אך עכשיו זה כן מפריע. יש ימים שלמים שבהם המניה כלל לא נסחרת. זו פשוט חוצפה! ואנו לא אשמים בכך.


  9. "גיוסי הון חדשים דרך פלטפורמת המסחר הבריטית לא יהיו מוצלחים לאור האקלים הכלכלי הנוכחי ומחיר המניה הנוכחי".

    כן, אנו חושבים על גיוס הון נוסף אך מחיר המניה הנוכחי אינו מאפשר זאת. הוא נמוך מדי. לא נוכל לגייס הרבה כסף לפיו, וזה לא הוגן. וכן, אין לנו כוח לחכות שהאקלים ישתנה לטובה. סבלנות אינה תכונה שמאפיינת אותנו.


  10. ולבסוף הסיבה האמיתית, הגרסה שלנו.

    "מחיר המניה נפל לקרשים, וזו הזדמנות נפלאה עבור דירקטוריון החברה לרכוש אותה בזול לאחר שהונפקה ביוקר, על אחת כמה וכמה כשכללי בורסת המשנה הנוגעים למחיקת מניות די מקלים עליו לבצע את המהלך.

    לשון אחר: "היה נחמד כל עוד זה נמשך. שלום ולא להתראות". *