אסם, מאחורייך: חברת סנו נכנסת לראשונה לתחום המזון היבש

סנו רכשה מפעל והחלה לייצר מותג פרטי עבור שופרסל ; במקביל היא נערכת להשקת סדרת חטיפים מלוחים עם מותג משלה ; המנכ"ל אלכס לנדסברג: "אנו לומדים מהחברות הרב-לאומיות כגון פרוקטר אנד גמבל ויוניליוור"

חברת סנו נכנסת לתחום המזון היבש - כך נודע ל"גלובס". סנו הקימה לאחרונה את חברת אפ-טוטל קורפריישן, שבה היא מחזיקה בשליטה (50.1%), ושותפים בה גם חברת אדיגר שבבעלות פרופ' סוארי (30%) ומיכאל לובושיץ, לשעבר סמנכ"ל הסחר בסנו (19.9%).

עד כה רכשה אפ-טוטל את החברות מנה י.א ומשאבים י.א, המחזיקות במפעל לייצור חטיפים בבית-שמש, תמורת 1.6 מיליון שקל. בכוונתה של אפ-טוטל לבצע רכישות של מפעלים נוספים בתחום המזון.

כבר היום מייצרת החברה מותג פרטי לשופרסל של שקדי מרק, ונערכת להשקת ליין חטיפים מלוחים כדוגמת ביסלי וכיפלי, עם מותג משלה שלפי שעה לא ידוע כיצד הוא ייקרא.

מנכ"ל סנו, אלכס לנדסברג, אמר בתגובה ל"גלובס": "אנחנו לומדים מהחברות הרב-לאומיות. גם החברות פרוקטר אנד גמבל ויוניליוור עוסקות במזון ארוז, ולא מצאנו שום סיבה שלא לעשות ניסיון בתחום. נכון להיום זו השקעה קטנה עם סיכונים קטנים ופוטנציאל גדול".

סנו חתמה את 2008 עם גידול של 9.3% במכירות שהסתכמו ב-1.083 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 990.9 מיליון שקל ב-2007.

הרווח הגולמי צמח אמנם ב-5.4% והסתכם ב-361.8 מיליון שקל, אולם שיעורו נשחק מ-34.6% ל-33.4%. פרט לכך ולמרות העלייה במכירות, סנו רשמה שחיקה ברווח התפעולי ושיעורו וכן ברווח הנקי.

הרווח התפעולי ירד ב-9% והסתכם ב-113.8 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 125.3 מיליון שקל ב-2007. במקביל ירד שיעור הרווח התפעולי מ-12.6% ב-2007 ל-10.5% ב-2008. הרווח הנקי נשחק אף הוא ב-20% והסתכם ב-69.8 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 87.3 מיליון שקל ב-2007.

"כל השוק נמצא בהאטה מסוימת שהתחילה כבר ברבעון האחרון של 2008, וזה לוחץ את המחירים כלפי מטה. התחרות עזה. אנחנו משתדלים לעשות כל מאמץ לא לרדת בנתח השוק, וכתוצאה מכך נוצרת שחיקה ברווחים. לא צריך למדוד חברה לפי רבעון ולא לפי שנה. מה שחשוב לדעתנו זה לשמור על נתח השוק ולהשלים עם זה שתהיה שחיקה מסוימת ברווחיות לפרק זמן קצר. המיתון הרי לא יימשך 20 שנה, והשחיקה לא נראית לי נוראית", אומר לנדסברג.

את השחיקה המשמעותית ביותר ברווח התפעולי רשמה סנו בתחום הנייר האחראי לכרבע מהכנסותיה. בעוד שהמכירות נותרו כפי שהיו, שיעור הרווח התפעולי ירד מ-9.3% ל-4.7% בלבד. סנו, המייצרת בין היתר מותג פרטי בתחום הנייר לשופרסל, מתמודדת עם תחרות קשה מחוגלה-קימברלי.

בתחום מוצרי הניקוי ואחזקת הבית המהווה קרוב למחצית מהכנסותיה של סנו, רשמה החברה גידול של 10.7% במכירות, אולם הרווח התפעולי נותר כשהיה, ושיעורו נשחק מ-16.2% ל-14.5%.

בשנה החולפת מכרה סנו את אחזקותיה (40%) בחברת שניב לידי משפחת ברנט. בעקבות המכירה נאלצה החברה לבצע מחיקה של כ-8 מיליון שקל.

יצויין כי בחודשים האחרונים חלה ירידה בעלות חומרי-הגלם, והדבר עתיד לשחק לטובתה של סנו.