האוצר: "נקשור בין דרישות ההון מחברות הביטוח לרמת המינוף שלהן"

אמר אתמול (ד') אריק פרץ, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בכנס של ארנסט אנד יאנג ישראל בנוגע ליישום תקנות הסולבנסי 2 בישראל

"ניצור קשר בין דרישות ההון מחברות הביטוח לבין רמת המינוף של החברות", כך אמר אתמול (ד') אריק פרץ, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בכנס של ארנסט אנד יאנג ישראל בנוגע ליישום תקנות הסולבנסי 2 בישראל. הוא הבהיר כי בכוונת האוצר לכלול בעתיד הקרוב את סוגיית המינוף של חברות הביטוח כחלק מדרישות ההון הכוללות הנדרשות מהן.

"אחד הנושאים שהתחדדו בעקבות המשבר הוא רמות המינוף הקיימות בחברות הביטוח עצמן ובחברות האחזקה שלהן. יש לוודא שרמת המינוף בחברות הביטוח תאפשר להן להמשיך לפעול בצורה סבירה. כלומר, שנטל תשלומי הריבית לא יפריעו להתנהלות החברה. כך גם בחברות האחזקה שחברת הביטוח היא הנכס הבודד או העיקרי שלהן", אמר פרץ והבהיר שסוגיית המינוף ביחס להון תהיה רלבנטית גם לחברות האם של חברות הביטוח.

מבחינת האוצר, ככל שהמינוף יהיה גבוה יותר כך הוא יפגע בעמידת החברות בדרישות ההון.

לדברי פרץ, סוגיית המינוף של חברות האחזקה של חברות הביטוח מהותיות אף הן מכיוון שלחברות האחזקה יש השפעה על המוניטין של חברות הביטוח שלהן ועל היכולות והפעילות הפיננסיות של הביטוח.

הוא הוסיף כי בכוונת האוצר להוסיף לדרישות ההון מחברות הביטוח, שנועדו להבטיח את יכולתן לעמוד בהתחייבויות כלפי המבוטחים, גם דרישות לסיכוני שוק ואשראי בנכסי השקעה ובגין סיכוני ALM (לניהול נכסים והתחייבויות). זאת, תוך שיוגדרו לראשונה שתי כריות הון: הון מינימלי והון להבטחת כושר פירעון. בנוסף, "הדירקטוריונים בחברות הביטוח יידרשו להגדיר הון יעד, כך שהם יידרשו להגדיר באילו אמצעים ספציפיים בכוונתם להשתמש אם יהיה לחברות גירעון ביחס להון הנדרש".

כיום מפקח האוצר רק על חברות הביטוח בעוד שחברות האחזקה פטורות מפיקוח שכזה. בעקבות המשבר הכלכלי החריף בעולם וקריסת גופי ענק בינלאומיים, בראשם ענקית הביטוח האמריקנית AIG שקרסה בשל פעילויות לא מפוקחות שאינן חלק מפעילויות הביטוח של הקבוצה, החליט האוצר לאחרונה לפעול להרחבת הפיקוח שלו על קבוצות הביטוח גם ברמת היציבות של הקבוצה כולה - כלומר לא רק על חברת הביטוח המפוקחת אלא גם על חברות האם שלהן.