עוד צרות באזורים: המנכ"ל מתי דב התפטר אתמול מתפקידו; דוד לב, המנכ"ל לשעבר, ימונה למחליף

לאזורים חוב של 600 מ' ש' למזרחי טפחות - מהלוואה של כ-150 מ' ד' שניתנה לחברה האם, בוימלגרין קפיטל ; דב, אתמול ל"גלובס": "המגמה חיובית; מכרנו 180 דירות מתחילת השנה ולא הורדנו מחירים"

"אזורים היא חברה טובה שזקוקה לטלטלה ניהולית", אמר ל"גלובס" לפני כמה שבועות מקורב לבנק מזרחי-טפחות. ואכן, נראה כי הבנק שהשליטה באזורים משועבדת לו עודד טלטלה שכזו, והיום נודע כי מנכ"ל אזורים, מתי דב, התפטר מתפקידו.

הסיבה היא ככל הנראה לחץ של בנק מזרחי-טפחות על אזורים, ורצונו לבצע שינויים בצמרת החברה. מדובר בעזיבת מנכ"ל שלישי מאז רכש שעיה בוימלגרין את החברה לפני שלוש שנים.

מזרחי-טפחות, בניהולו של אלי יונס, הוא הנושה העיקרי של בוימלגרין קפיטל, בעלת השליטה (64%) באזורים.

בעל השליטה בבוימלגרין קפיטל, שעיה בוימלגרין, המשמש גם כיו"ר אזורים, נדרש לפנות את כסאו ולפעול לעזיבתו של דב את כסא המנכ"ל.

במזרחי-טפחות היו שמחים למנות את רו"ח צבי יוכמן, המתמחה בהבראת חברות, ליו"ר אזורים. יוכמן עדיין לא השיב סופית אם יקבל עליו את התפקיד, אך החל להכיר וללמוד את החברה.

מועמד מרכזי לתפקיד מנכ"ל אזורים הוא המנכ"ל הקודם שלה, דוד לב, שמונה בינתיים כמחליפו של דב. הערב תתקיים ישיבת דירקטוריון שבה יידונו ההתפתחויות האחרונות בחברה.

אתמול עוד התראיין ל"גלובס" לגבי העסקים השוטפים של אזורים, וסיפר על המגמה החיובית בשוק הדירות. ככל הנראה, באותה עת לא ידע דב כי הוא צפוי לסיים את תפקידו עוד באותו היום.

כעת, המטרה היא לייעל את החברה, להקטין את היקף החוב הגבוה שלה ולשפר את מצבה. לצורך כך, החלו כבר באזורים במהלך של פיטורים, שכולל בינתיים 15 עובדים, אשר אמור להביא לקיטון בהוצאות בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

הבנק עוקב מקרוב

היקף החוב של בוימלגרין למזרחי טפחות עומד על 650 מיליון שקל, וכביטחונות להלוואה הוא שיעבד את כל אחזקותיו באזורים. אך לאחר שבמפולת בשוק הנדל"ן איבדו המניות כ-80% משוויין, שוות כעת אחזקותיו של בוימלגרין רק 254 מיליון שקל. כלומר, חובו לבנק גדול מהן ביותר מכפליים.

בשוק מעריכים כי מזרחי-טפחות אינו מתכוון להשתלט על אזורים. מקורב לבנק אמר היום ל"גלובס" כי "אם בוימלגרין יעשה צעדים נכונים, זה רק ישביח את שווי החברה ויהיה מבורך מבחינתנו". ועדיין, הבנק מקבל עדכונים שוטפים על המתרחש בחברה מרו"ח יצחק סוארי, הממלא תפקיד באזורים מטעם מזרחי-טפחות.

בבנק מתחו ביקורת חריפה על מסע הרכישות היקר של בוימלגרין בשנת 2006, ועל הפחתות הערך הכבדות בגין הפעילות במזרח אירופה. לפי ההערכות, בוימלגרין התרצה לדרישה להחלפת ההנהלה, לאחר שהובטח לו כי יקבל הארכה של ההלוואה שהעניק לו הבנק, ושקט תעשייתי נוסף.

אזורים נמצאת במצב לא פשוט, ובין היתר חורגת מאמת מידה פיננסית שקבעו הבנקים שהעניקו לה הלוואות בגובה 564 מיליון שקל. לפיכך, כבר הודיעה עם פרסום תוצאותיה ל-2008 כי אין בידיה אמצעים לעמוד בפירעון מיידי של התחייבויותיה, אם תידרש לכך על-ידי הבנקים.

את השנה החולפת סיימה החברה בהפסד של 412.5 מיליון שקל, ועם תזרים מזומנים שלילי בסך 225 מיליון שקל. כחברה יזמית עם רמת מינוף גבוהה, ההון העצמי של אזורים נשחק ב-57% והסתכם ב-509 מיליון שקל ב-2008, והיווה רק 9% מסך המאזן שלה. מנגד, היקף חובותיה במאוחד עומד על 6.7 מיליארד שקל.

הקופון של דב מלגנא

מתי דב (54) כיהן כמנכ"ל אזורים כשנה וחצי בלבד. את בוימלגרין הכיר עוד מתפקידו הקודם כמנכ"ל חברת הנדל"ן לגנא, ואף היה זה שהמליץ לו בחום לרכוש את השליטה בה. בוימלגרין השתכנע, ורכש את השליטה בחברה הפעילה במזרח אירופה לפי שווי גבוה מחצי מיליארד שקל - עסקה שהסבה לאזורים הפסדים במאות מיליוני שקלים (ראו במסגרת). זמן קצר לאחר רכישת לגנא, החליט בוימלגרין למנות את דב למנכ"ל אזורים.

אך למרות שדב נאלץ לעזוב עכשיו את החברה, אין צורך לדאוג לו. בעת ביצוע העסקה בין בוימלגרין ללגנא הוא מימש אופציות בחברה שהיו ברשותו, וקיבל תמורתן כ-27 מיליון שקל.

כמו כן, למרות ההידרדרות במצב החברה בשנים האחרונות, בכירי אזורים הרוויחו יחד למעלה מ-4 מיליון שקל בשנה באותן שנים. כך למשל, עלות שכרו של דב עמדה בשנה החולפת על 1.68 מיליון שקל, וב-2007 הוא דורג במקום השני ברשימת מקבלי השכר הגבוה בחברות הציבוריות של "גלובס".