לכבוד יום העצמאות: "גלובס" בדק עבור ה"מנפנפים" אילו מנגלים פרימיום קיימים בשוק

בפארק או בבית - הישראלים לא מוותרים על ארוחה "על האש" ביום העצמאות ; למרות שהרוב מעדיפים לנפנף מעל לגריל פחמים בחיק הטבע, גרילי הגז מתחילים להתבלט בשוק - ומחיריהם יכולים להגיע גם ל-60 אלף שקל

גריל או מנגל (ובלשון האקדמיה לעברית - מצלה) בבסיסו הוא רשת צלייה המונחת על מקור אש. המתקן הבסיסי הזה, עבר שכלולים כה רבים שכיום מוצעים לצרכן מאות סוגים. גרילי הפחמים נדחקים לפינה על-ידי גרילי הגז (בעיקר כשמדובר בגריל ביתי), והשדרוגים כוללים מתקנים מעוצבים ומפוארים שיהפכו את הכנת הסטייק מנפנוף מיוזע להכנה בסטייל ובפשטות.

לפי ההערכות, 60% מסך רכישות הגרילים מתבצעות סביב יום העצמאות. חגיגת הגרילים מתחילה בפסח ומגיעה לשיאה בחג. וכפי שמגדיר דיוויד דרייר, מנכ"ל D&S, יבואנית weber, "בשנים האחרונות הגריל הוא הסוכה של יום העצמאות". אל מול משפטים כאלה יש תמיד מי שיאמרו שחבל שמהות החג, אולי החשוב ביותר לישראלים כאומה, מסתכמת בשנים האחרונות עבור רבים מהישראלים בנפנופים. אך הרוב זורמים עם התופעה ומתענגים על כל ביס.

גז או פחמים?

מסקר שערך מכון המחקר Market Watch עבור זוגלובק עולה, כי כ-54% מהציבור מתכוונים "למנגל" בימי החג. 40% מהנשאלים השיבו כי יעדיפו את חיק הטבע ו-32% מעדיפים את הנישה הביתית. עוד עולה מהסקר, כי למרות כניסתו המאסיבית של גריל הגז, למנגל הפחמים יש עדיין פופולריות עצומה: 86% ציינו שיניחו את הבשר על מנגל מסוג זה לעומת כ-10% שיתפעלו את הארוחה עם גריל גז. "הסיבה לכך היא שעדיין, עבור שימוש בחיק הטבע, הרוב מעדיפים גרילי פחמים שעלותם הנמוכה גם מאפשרת שימוש חד-פעמי. בבית, יש העדפה מובהקת לגרילים הפועלים באמצעות גז", מסביר דרייר. אייל שר, מנהל מסחרי בהום סנטר, מחדד כי צרכן המנגלים הממוצע מצטייד בשני מנגלים: גריל גז הקבוע בבית וגריל פחמים נייד וזול.

לחובבי הברביקיו שמוכנים להשקיע, מוצעים מתקני פרימיום גם ב-60 אלף שקל (ויקינג), או כמטבח שלם המותקן בחצר ובו משולב גם גריל בכ-17 אלף שקל (אמגזית).

מיתון? "כמות המכירות עד כה זהה לזו של שנה שעברה", אומר שר ומוסיף, כי "מחירי המנגלים שומרים על יציבות. עם זאת, טווח המחירים הגדול מאפשר התאמה של גריל כמעט לכל כיס".

"בארץ נמכרים מדי שנה כ-20 אלף גרילים הפועלים על גז לצד אלפי מנגלים קטנים וניידים - עיקרם בתקופה זו. המיתון לא משפיע על המכירות השנה משום שדווקא בתקופה זו, אנשים משקיעים בצריכת מזון מפנק בתחומי הבית, ויצמצמו את הבילוי במסעדות", מוסיף דרייר ומדגיש כי התקציב הממוצע לגריל הביתי עלה ועומד על כ-2,000 שקל. "מדובר בקנייה לטווח ארוך ואני סבור שצרכנים הבינו את המשמעות של השקעה בגריל איכותי".

הקץ לנפנוף

בשנים האחרונות חדרו למחוזותינו גרילי הגז המתופעלים על-ידי חיבור לבלון גז או עם מיכל נייד. "לעומת גריל הפחמים שתפעולו דורש אופרציה מסורבלת, גריל הגז מאפשר שימוש ספונטני ופשוט גם להכנת סטייק בודד", מסביר שר.

כיצד פועל גריל הגז? "גריל הגז מבוסס על מבער המהווה מקור חום. בשונה מגרילי הפחם, גריל הגז מאפשר להגיע לחימום אחיד על פני כל שטח הרשת באמצעות שכבה מתווכת המפזרת את החום. במרבית הגרילים ניתן גם לווסת את החום בהתאם לדרגת הצלייה הנדרשת", מסביר אבי אשכנזי, מנכ"ל אמגזית, ומדגיש כי "חומרי ההדלקה של הפחמים פולטים חומרים מסוכנים ולכן השימוש בגריל גז לא רק נוח ונקי, אלא בעיקר בריא יותר".

אם פוזת הנפנוף היא חלק חשוב עבורכם, שימו לב שבגריל הגז לא תצטרכו לנפנף גם משום שבעת הצלייה יש לסגור את המכסה לסירקולציה של עשן וחום.

גם תחזוקת גרילי הגז תורמת לנוחות השימוש והתפעול. לאחר השימוש מומלץ להבריש את הרשת עם מברשת נחושת. את המבערים, "הליבה" של הגריל, ממליצים לשמן עם שמן מאכל. השימוש בחומרי ניקוי כימיים אינו מומלץ ואף עלול להזיק, כפי שמדגיש דרייר, ומוסיף כי "השומנים השרופים שנותרו מהבשר הם חלק מהארומה של האוכל".

על סוגיית ההבדל בטעמים בין גריל פחמים לגז מתקיים דיון לא פתור: חובבי הפחמים מוכנים להישבע שאין אפשרות לחקות את טעם הבשר שנכרך על פחמים בעוד שאחרים טוענים "שזו אמתלה פסיכולוגית, בסופו של הדבר איכות הבשר והתיבול הם שקובעים", כפי שאומר שר.

ענף הגרילים כולל מאות גרילי גז בטווחי מחרים המתחילים בכ-550 שקל ומגיעים במרבית הרשתות לכ-8,000 שקל. אך יש גם היצע במחירים גבוהים בהרבה.

גריל במחיר מכונית (משומשת)

"גרילי הפרימיום נבדלים בפונקציות מפנקות ומקלות את העבודה, לצד עיצוב ומותג שחשובים בנישה זו", אומר שר. התוספות כוללות ארונית נירוסטה, פותחן לבקבוקים, תאורה, מתלה למגבות, רשת עליונה לחימום ועוד.

אשכנזי מדגיש כי גרילים אלה עשויים מנירוסטה - חומר עמיד יותר, וכוללים בד"כ משטחי הכנה גדולים ותוספות כמו שיפוד מסתובב (רוטסרי), מגירת עישון ועוד. בין הגרילים הללו נמצאים מתקני הברביקיו של המותג האיטלקי smeg במחיר של 29-41 אלף שקל, גרילים של המותג האמריקני Viking, המשלבים קופסת עישון מתפרקת ומשטח גריל באינפרה אדום ב-30-60 אלף שקל (קסטיאל). באתר www.dreamgarden.co.il מוצעים גרילי נירוסטה עם טכנולוגיית אינפרא אדום, מבית נפוליאון. הגרילים כוללים פיצ'רים רבים וטווח המחירים הוא 12-35 אלף שקל.

לחובבי הפחמים, weber מציעה גריל פחמים יוקרתי מיציקת אמייל שקוטרו 1.14 מטר ומחירו 5,000 שקל. גריל הגז היוקרתי של החברה מגיע ל-18 אלף שקל והוא כולל שישה מבערים, ארונית מנירוסטה ועוד.

גריל גז לבגאז'

גרילי גז ניידים מאפשרים את הפינוק והנוחות גם בשטח. גרילים אלה קטנים ביחס לביתיים ומחירם נמוך יותר: ברשת מסעות למשל, מציעים גריל נייד מבית Camptown ב-550 שקל, באמגזית O Grill נייד ב-1,000 שקל. גריל הגז הנייד של weber, העשוי יציקת אלומיניום, נמכר בכ-1,200 שקל (תוספת מעמד מתקפל ב-400 שקל) ועוד.

מנגל על השיש

למי שאין פיסת מרפסת והפארק לא מפתה אותו, מוצעים מנגלים לשימוש פנים בבית. מנגלים אלה מופעלים על-ידי חשמל. מחירם מתחיל בכ-100 שקל, כך למשל מתקן גריל חשמלי של GRAETZ, או רקלט של מורפי ריצ'רדסון הכולל פלטת שיש (לצלייה איטית) ופלטת גריל ב-400 שקל.

בנישה היוקרתית smeg מציעה ברביקיו חשמלי עם אבני לבה או משטח גריל חשמלי ב-7,900 שקל לצד משטחי צלייה להנחה על הכיריים שמחירם מ-1,300 שקל.

מה כדאי לקחת בחשבון לפני שקונים גריל?

אשל יצהר, מנהל סניף ברשת "למטייל", מציע:

1. הגדירו את צרכיכם: מה תדירות השימוש בגריל ובהתאם לכך סכום ההשקעה.

2. הגדירו את מיקום הגריל בחצר או במרפסת והתאימו את מידותיו.

3. בישובים הסמוכים לים, בשל מזג האוויר, מומלץ לבחור גריל מחומרים עמידים במיוחד.

4. כמה אנשים אמור הגריל לשרת? הגדלים של גרילי הגז משתנים בהתאם למספר גופי הבערה. ב"סיבוב אחד": 2 מבערים יספיקו לכ-6 אנשים, 3 מבערים לכ-10 אנשים, 4 מבערים ל-14 אנשים ו-5 מבערים לכ-20 אנשים.

5 . בדקו האם יש חיבור לגז הביתי או שתצטרכו להוסיף בלון גז (ועימו ווסת, צינור ונקודת גז שיסתכמו בעוד כמה מאות שקלים).

6. עוצמת הגריל (BTU ביחס לשטח הצלייה) תשפיע על מהירות הצלייה ובעיקר על כמות הגז שזולל הגריל.

7. גם גריל צריך "אבא", העדיפו חברה מוכרת שתעניק אחריות וחלקי חילוף לאורך שנים.

דיוויד דרייר, מנכ"ל D&S, יבואנית weber מדגיש כי גריל טוב יכול להחזיק 15 שנים. הוא ממליץ לשים את הדגש על 4 אלמנטים:

* מבערים, "הלב" של הגריל - רצוי מנירוסטה. "החומצות והמליחות של המזון פוגעות במבערים. מבערים העשויים מחומרים נחותים יתקלקלו מהר".

* יציקות הגריל - חומרים עמידים כמו נירוסטה יאריכו את חיי הגריל.

* שימו לב כי קיים מיכל ייחודי לאיסוף שומנים ללא ניקוז.

* העובי של רשת הצלייה הוא שקובע את מהירות הצלייה. רשת עבה חוסכת באנרגיה ואוגרת חום, ועל כן עדיפה.

גרף