"לבנק הפועלים דרוש זעזוע - יש להחליף את דנקנר תוך כמה ימים"; מקורבי אריסון: "אסור לה להיכנע, צריכה לקחת את המושכות"

"אי אפשר לשחק עם זה. העברנו מסר וננקוט באמצעים" ; הערכות: לדני דנקנר אין כוונה להתפטר ; מקורבי אריסון: "היא שילמה הרבה כסף על שליטה, אז עכשיו אומרים לה מה לעשות?"

בבנק ישראל מאבדים את הסבלנות ומצפים כי בעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון תביא בלוח זמנים קצר של "תוך כמה ימים" להחלפתו של יו"ר הבנק דני דנקנר. "אי אפשר לשחק עם זה. לבנק דרוש זעזוע. העברנו מסר וננקוט באמצעים", אומרים גורמים בבנק ישראל.

עוד מצפים בבנק ישראל מאריסון כי תמנה לדירקטוריון הבנק "פיגורות רציניות" ורומזים על רצונם כי איריס דרור, ראש תחום שפה ותקשורת בקבוצת אריסון, ואפרת פלד, מנכ"ל קבוצת אריסון, יעזבו את הדירקטוריון. שתיהן נמנות על מקורביה של אריסון.

עם זאת מעריכים במערכת הבנקאית כי אין בכוונת דנקנר להתפטר וכל עוד אריסון מגבה אותו, ימשיך בתפקידו. מקורבים לאריסון אמרו בשבוע שעבר לאחר הפגישה עם פישר, כי היא "מעריכה את עבודת היו"ר, הדירקטוריון והנהלת הבנק".

בשבוע שעבר - בפגישה מתוחה בין אריסון והמוציא והמביא שלה עו"ד פיני רובין לבין נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו - איימו בבנק ישראל לשקול אפשרות הפעלת סעיף 11 א' לפקודת הבנקאות, שמשמעותו פתיחת הליכים להעברת נושא משרה מתפקידו. כלומר, הדחת דנקנר מתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

מסר דומה שמעה אריסון בפגישה נוספת עם פישר שנערכה יומיים לאחר מכן בארבע עיניים. בפגישה הבהיר פישר באופן חד משמעי כי הוא מצפה לשינוי מהותי בהתנהלות בנק הפועלים ולשינוי פרסונלי בהנהלה ומתח ביקורת קשה על הבנק. פישר חזר והדגיש את המסרים שהעביר לאריסון ואמר לה כי הוא "מצפה ממך להחליף את יו"ר הבנק דני דנקנר".

מקורבי אריסון: "היא לא יכולה להיכנע"

"אם שרי אריסון תיכנע לדרישה של הפיקוח על הבנקים להדיח את היו"ר דני דנקנר, היא מאבדת למעשה את השליטה בבנק הפועלים". כך אמרו בסוף השבוע ל"גלובס", גורמים מקורבים לבנק הפועלים, בהתייחס לדרישת בנק ישראל כלפי אריסון, להדיח את היו"ר דנקנר.

לדברי הגורמים, "המאבק כאן הוא לא במישור של דני דנקנר, אלא במישור של בעלי שליטה מול בנק ישראל. לא יכול להיות שבנק ישראל יתערב בניהול השוטף של הבנק. הוא יכול להתערב במקומות ששיקול הדעת בלתי סביר, אבל לא בניהול השוטף.

"בנק ישראל קרא לבעלי הון לרכוש שליטה בבנקים. לרכישת שליטה יש מחיר: אתה חייב להביא את כל ההון מהבית, אתה לא יכול לקחת הלוואה לצורך רכישת שליטה בבנק. בא בעל שליטה, משלם הרבה ואחר-כך אומרים לו איך לנהל את הבנק שהוא שולט בו?"

"השותפים של אריסון מכרו את המניות שלהם ובנק ישראל אישר לה את רכישת המניות שלהם והרחבת השליטה שלה. הוא אישר את היו"ר של הבנק, אז בשביל מה יש לה שליטה? בשביל מה הוא רכש שליטה בכל-כך הרבה כסף? מה, היה כאן איזה אירוע חריג? אפשר לחשוב שמינוי ציון קינן הוא מינוי של אחרון האנשים? צריך לזכור: מדובר במינוי ממלא המקום של מנכ"ל הבנק. מה לא בסדר פה?

"הבנק קיבל חוות דעת חד משמעית שלא היה מקום להפעיל ועדת איתור. בבנק זכרו את הפעם הקודמת, שבה לא היה לבנק מנכ"ל במשך ארבעה חודשים; אז לא רצו לחזור על זה, במיוחד במצב הנוכחי של הבנק".

השורה התחתונה, לדברי המקורבים, היא זו: "שרי אריסון צריכה להחליט אם היא לוקחת את המושכות ומביאה לביטוי את היותה בעלת השליטה בבנק, או שהיא נענית לדרישות של בנק ישראל ובכך בעצם מוותרת על השליטה שלה ונותנת להם להחליט במקומה".