הסנאטור הרפובליקני הוותיק ארלן ספקטר ערק למחנה הדמוקרטי וביצע מהפך בסנאט שנותן לאובמה רוב חסין פיליבאסטר

בעקבות הצטרפותו, יש עתה לדמוקרטים 59 מושבים בסנאט ; בקרוב, בכפוף להחלטת בית-משפט, יצטרף הסנאטור הדמוקרטי ה-60, אל פרנקן, שאישור בחירתו במיניסוטה מתעכב בגלל תרגילי יריבו הממורמר

הסנאטור הרפובליקני הוותיק ארלן ספקטר ערק הערב (ג') לשורות המפלגה הדמוקרטית ובכך הכשיר את הקרקע למהפך משמעותי מאוד בסנאט: רוב חסין פיליבאסטר למפלגה הדמוקרטית. יו"ר הסיעה הדמוקרטית בסנאט, סנאטור הארי ריד, אישר כי ספקטר אכן עבר לצד האחר של המתרס.

בעקבות הצטרפות ספקטר, ממדינת פנסילווניה, יש עתה עתה לדמוקרטים 59 מושבים בסנאט. בקרוב, בכפוף להחלטת בית-המשפט, יישבע אמונים הסנאטור הדמוקרטי ה-60, הקומיקאי הידוע אל פרנקן, שאישור בחירתו במדינת מיניסוטה מתעכב מאז נובמבר אשתקד בגלל תרגילים משפטים שעושה יריבו הרפבוליקני, נורם קולמן, שהפסיד לפרנקן על חודם של כמה מאות קולות.

לפי תקנות הסנאט, זכאי כל סנאטור לחסום כל יזמת חקיקה באופן כמעט פיזי: לנאום ללא הגבלה ובכך לעכב את ההצבעה על יזמת החקיקה שהוא מתנגד לה. בהיסטוריה של הסנאט היו סנאטורים שקראו פרקים שלמים מהתנ"ך עד השעות הקטנות, כדי לדחות הצבעה. מהלך כזו מכונה פיליבאסטר. דרוש רוב של 60 סנאטורים (מתוך 100 במליאה) כדי לשים קץ לפיליבאסטר.

נשק הפיליבאסטר היה זמין תמיד למפלגת המיעוט, אך השימוש בו נעשה במשורה. אבל הרפובליקנים הפכו את הפיליבאסטר למכשיר פרלמנטרי כמעט יום-יומי מאז שהפסידו את השליטה בסנאט. בפועל, הרוב בסנאט עתה שוב אינו רוב פשוט של 51 מושבים אלא 60 מושבים.

הגוש רפובליקני אינו צריך להעמיד בפועל סנאטור כדי להקריא את ספר בראשית. די בכך שהאיום קיים. וכך, למשל, מעכבים הרפובליקנים את מינויה של קתלין סיבליוס, מושלת קנזאס, לשרת הבריאות, בגלל תמיכתה בהפלות. הם גם מאיימים להפעיל נשק זה נגד מינוי שופטים "ליברליים" מדי, כהגדרתם, לערכאות שיפוטיות גבוהות.

עריקתו של ספקטר (אגב, יהודי), שמשרת בסנאט כבר 30 שנה, מצביעה על ההקצנה החדה של המפלגה הרפובליקנית בשנים האחרונות. המפלגה, שהיתה פעם בית למתונים רבים, משילה אותם אחד אחד לטובת מחוקקים שמזוהים עם הימין הקיצוני. ספקטר היה אחד המוהיקנים הליברליים האחרונים במפלגה. עכשיו נותרו רק שתי מחוקקות ממדינת מיין, אולימפי סנו וסוזן קולינס, שמתאימות להגדרה זו. השלושה סייעו לדמוקרטים להעביר בסנאט את תכנית התמרוץ הכלכלי של הנשיא הדמוקרטי ומשמשים עתה מטרה לחצי הזעם של עמיתיהם הרפובליקנים ובעיקר של מה שמכונה ה"בסיס" הימני של המפלגה, בוחרים שבשבילם בחירתו של אובמה היא אסון.

ספקטר אמור להתמודד על כסאו בבחירות הקרובות, ב-2010. פט טומי, פוליטיקאי רפובליקני, המזוהה עם הימין הקיצוני, כבר הודיע שיקרא תיגר על מועמדותו של ספקטר בבחירות המקדימות של המפלגה בפנסילווניה. בגלל כוחם העולה של רפובליקנים ימניים, היה לו סיכוי טוב לההצליח. ספקטר עבר איפוא למפלגה הדמוקרטית, שתקבל אותו בזרועות פתוחות.

"כאשר תמכתי בתכנית התמרוץ הכלכלי, היה לי ברור שהחלטה זו לא תהיה פופולרית במפלגה הרפובליקנית, אך הערכתי שהתכנית נחוצה כדי למנוע מיתון חמור הרבה יותר מזה שבו אנו מתנסים עכשיו", אמר הערב ספקטר בהודעה. "עכשיו, לאחר שיחות עם בעלי תפקידים במפלגה ועם תומכים, מתברר לי שתמיכתי בתכנית התמריצים גרמה לשסע שאינו בר איחוי... בכל מקרה, אף פעם לא ייצגתי את המפלגה הרפובליקנית אלא את תושבי פנסילווניה".