"חברות הבנייה מודעות לכך שהן מצויות בתחרות קשה במכירת הדירות ורוצות לספק מוצר איכותי במחיר תחרותי"

ערן חמו, בעלים ומנכ"ל של קבוצת אלוקל לבנייה מאלומיניום, פלסטיק, מתכת ועץ: "גם היום, לדירה מעוצבת יש פרמיה"

תחום הבנייה כולל גם אלמנטים רבים, שלעתים נשכחים בעיסוק העיקרי ביזמים ובקבלנים. אולם חלק גדול מאופי הבניין הנראה לעין קשור דווקא לתעשיות המוצרים הנלווים. אלוקל הינה בין המובילות בתחומה בפיתוח וייצור אלמנטים לבנייה מאלומיניום, פלסטיק, מתכת ועץ, כגון מסתורי כביסה, גדרות, פרגולות, הצללות חניות רכב ועוד. ב-2007 רכשה אלוקל את חברת הבת מילשטיין GRC, המפתחת ומייצרת רכיבי GRC - בטון מחוזק סיבי זכוכית המשמש לבניית אלמנטים ארכיטקטונים ופיסול.

ערן חמו, 37, בעלים ומנכ"ל של הקבוצה מספר כי אלוקל נוסדה בשנת 1967 כבית מסחר קטן לפרופילי אלומיניום שישב במחסן של 150 מ"ר. "בשנת 1993 נכנסתי לעסק, וחיפשתי דרכים להגדיל את הערכים המוספים שהעסק נותן ללקוחות. במהלך העשור הבא שינינו את הקונספט העסקי מבית מסחר למפעל המייצר מוצרים למעטפת הבניין של פרויקטים לבנייה. תוך מספר שנים, הפכה החברה למובילה בשוק הישראלי וכיום המפעל משתרע על 11 אלף מ"ר וכולל 2 מפעלי תעשייה, אולם תצוגה ומשרדי הנהלה ומחזור מכירות העומד על קצת פחות מ-100 מיליון שקל".

"גלובס": מה הטרנדים החמים בתחום העיצוב בענף הבנייה?

"כל שנה החברה מחפשת מוצרים חדשים שיהוו מנוע צמיחה. באלוקל התחום החדש הוא חיפוי מבנים בלוחות אלומיניום, טרנד מתפתח שלנו כחברה מתמחה. מוצרי ה-GRC של מילשטיין, לאחר המאמצים שהשקענו בשנתיים האחרונות, מאפשרים לאדריכלים ככל העולה על רוחם. זה מוצר פיסולי, למשל ספסלים מעוצבים בנמל ת"א שזכו בפרסי עיצוב והוזמנו עבור מעצבת, שמסרה לנו רעיון דמיוני, ואנחנו פיתחנו מוצר שימושי ואיכותי שהוזמן על ידי טיילות נוספות בישראל. בעולם, ה-GRC משמש לעיצוב חיצוני של בניינים ברמה גבוהה. זה מוצר שנחשב יוקרתי, ובעולם הוא יקר משמעותית ממוצרים תחליפיים כמו אבן ובטון, אבל על מנת להחדיר אותו לשוק אנו משווקים אותו בארץ במחירים עממיים".

כיצד משפיע מצב הנדל"ן, היזמי והקבלנים, על התעשיות הנלוות?

"הקבוצה נערכה מבעוד מועד למצב הצפוי, הרחבנו סלי מוצרים ואנחנו משקיעים הון נרחב בשיווק. שוק הנדל"ן הישראלי סובל כרגע מהקשחת יד של הבנקים, אבל הוא זקוק לפרויקטים, מלאי הדירות הצטמצם לשפל חסר תקדים ואם לא תהיה בנייה מהירה, בעתיד הלא רחוק יהיה מחסור חמור בהיצע הדירות ועליית מחירים.

"אנחנו מודעים לכך שהמזמינים מצויים בקושי ומשקיעים מאמצים כי אנחנו מאמינים שהתקופה הקשה תעבור, ומהר. אנחנו מנסים לעזור בנושא האשראי לקבלנים, משווקים מוצרים עממיים יותר, נותנים פתרונות משותפים להוזלת מחירי המוצרים ומרחיבים את סל המוצרים, כדי שהמחזור הכולל לא ייפגע".

אתם מספקים חומרים למגזר מסוכן, כיצד ניתן להבטיח שהקבלן ישלם?

"אף לקוח היום אינו מהווה יותר מחצי אחוז ממחזור המכירות שלנו, כך שגם נפילה של לקוח גדול לא תהווה זעזוע. החברה משקיעה הרבה מאמץ בבדיקה יומיומית של לקוחות בעייתיים או שעלולים להיות בעייתיים שלא באשמתם, למשל לקוח גדול שעושה עבודה עבור יזם, והיזם בבעיה. במי שאנו מאמינים אנחנו משתדלים להיות ארוכי רוח וסבלניים. לקוח שאנו לא בטוחים בו, אנחנו נוקטים בצעדים על מנת להבטיח את התשלום, כמו קבלת תשלומים מראש, ערבויות אישיות של בעלים וערבויות בנקאיות במידת הצורך. עם זאת, חברות הבנייה מודעות לכך שהן מצויות בתחרות קשה במכירת הדירות ורוצות לספק מוצר איכותי במחיר תחרותי, ומי שלא נמצא במקום הזה פשוט לא שורד. הקבלנים יודעים שגם היום דירה מעוצבת תצליח לקבל פרמיה במחיר".