צה"ל פרסם מכרז למוצרים וירטואליים ב-15 מיליון דולר; בין המתמודדות: IBM,HP ודל

בשנה שעברה זכתה IBM במכרז השרתים של צה"ל בהיקף 60 מיליון דולר, שהתבסס גם על מערכות Vmware

אם מישהו עוד היה צריך הוכחה שהווירטואליזציה עוברת לשחק תפקיד מרכזי בסביבות המחשוב, הרי שהמכרז שמנהל צה"ל בימים אלו מוכיח כי לפחות הצבא הישראלי החליט להפוך את התחום לחלק אינטגרלי מסביבת המחשוב הצה"לית. ל"גלובס" נודע כי הצבא יצא בפעם הראשונה למכרז מוביל בנושא וירטואליזציה, במסגרתו אמורה להיבחר חברה מקומית שתטמיע מערכות של חברת Vmware ביחידות צה"ל, בהיקף של כ-15 מיליון דולר.

ב-VMware ישראל סרבו להגיב לדברים. מצה"ל נמסר בתגובה כי "תוכנות VMware נמצאות זמן רב בשימוש צה"ל ונרכשו מחברת IBM במסגרת רכש שרתים. על-מנת לחסוך ולהתייעל, יצאה מערכת הביטחון למכרז בין מפיצי תוכנות VMware - מכרז שעתיד להסתיים במחצית חודש מאי. מטרת המכרז היא צמצום עלויות וקבלת שירותי תמיכה".

המערכות הווירטואליות מדמות פעילות של התקן מחשוב, ללא קשר לתשתית החומרה עליה הוא מורץ. כך יכול מחשב בודד בארגון לקבל את כל משאבי הרשת, למרות שהתוכנות אינן נמצאות באופן פיזי על מחשבו.

הווירטואליזציה אינה חדשה לצה"ל. עד כה שילב הצבא את המוצרים הווירטואליים במכרזי השרתים שהוציא כחלק מחבילת מוצרים משלימה. בשנה שעברה הסתיים בצה"ל מכרז השרתים התלת-שנתי בו זכתה IBM, שהוערך ב-60 מיליון דולר וכלל גם פתרונות של שרתים וירטואליים מתוצרת Vmware בהיקף של 6-7 מיליון דולר. הפעם, זהו מכרז מסוג אחר, מקביל למכרזים הגדולים של שרתים ומחשבים אישיים שמתרחשים אחת ל-3 שנים - רק שמיועדים למוצרי וירטואליזציה.

היתרון של המוצרים הווירטואליים הוא בניצול יעיל יותר של סביבת המחשוב הפיזית הקיימת, מה שמאפשר כ-20-30 שרתים וירטואליים על-גבי שרת פיזי אחד לפי הנתונים של VMware. כמו-כן, יכולה הסביבה הווירטואלית לדמות סביבות עבודה שלא היו יכולות להתקיים על שרת רגיל עם חומרה או מערכת הפעלה שאינה מתאימה.

במסגרת זאת, מעוניין צה"ל לקבל גישה לרוב מוצרי הווירטואליזציה שמציעה Vmware כולל שרתים, תחנות קצה וירטואליות (VDI), פתרונות ניהול ואבטחה, פתרונות נוספות ושירותי תמיכה. המכרז מיועד ל-3 שנים וכרגיל במכרזי הצבא, יש אופציה להארכתו בשנתיים נוספות לפי אותם תנאי תשלום.

המכרז עתיד להסתיים בשבועיים הקרובים ואז יבחר הצבא את החברה שתיישם את הפתרונות. לפי ההערכות, בין הניגשות למכרז גם IBM, HP ודל, שחברו לחברות ישראליות בכדי לעמוד בתנאים שנדרשים על-ידי הצבא.

בניגוד למכרז של השנה שעברה, הבחירה ב-Vmware הפעם לא הייתה טריוויאלית. למיקרוסופט - המתחרה הגדולה בסביבת העבודה הווירטואלית - עדיין אין מגוון פתרונות כפי שמציעה VMware, וגם פחות רקורד של התקנות מוצלחות, מה שנדרש במערכות אליהi מכוון הצבא. שוק הווירטואליזציה עבר שינוי משמעותי בשנה האחרונה והוא הפך משוק שבו פועלים בעיקר סטארט-אפים לצד VMware לשוק שבו פועלות החברות הגדולות של עולם המחשוב.

עולם הווירטואליזציה התקדם בשנה האחרונה לסביבה של ענן המחשוב. החברה השיקה לאחרונה מערכת המיועדת לנהל את העומסים והמשאבים בתוך ענן המחשוב בשיתוף פעולה עם ענקית החומרה כגול דל, אינטל, ו-EMC. כיום, יש עדיין סימן שאלה כלפי השימוש בענן המחשוב - הארגוני או הציבורי - לצורך הרצה של תוכנות ארגוניות כבדות בגלל פערים של ביצועים בתוכנות הארגוניות הכבדות וכן סימני שאלה לגבי אבטחה.