האם מנורה מבטחים והראל יטרפדו את הסכם ההעסקה היצירתי של עמי גניגר בתיא השקעות?

עד כה משך גניגר שכר הן מתיא השקעות והן מהחברה הבת, תיא תקשורת ; כעת הוא מבקש למשוך את כל השכר - 160 אלף שקל בחודש - מהחברה האם ; מנורה מבטחים והראל מחזיקות יחד 39.1% מתיא השקעות

המשבר הכלכלי האחרון הביא עמו תלונות רבות על השכר הגבוה והלא-פרופורציונלי שמושכים לעצמם בעלי שליטה בחברות ציבוריות. אך למרות הביקורת הציבורית, רוב המנהלים ובעלי השליטה בחברות הללו נשארו עם משכורות גבוהות ובונוסים שמנים, ורק מעטים מהם החליטו לוותר על חלק סמלי משכרם.

לבעלי המניות מקרב הציבור באותן חברות, לא תמיד יש יכולת השפעה על השכר שמקבלים הבכירים, אך בחברת תיא השקעות , הנסחרת במדד היתר 120, דווקא יש בכוחם להשפיע.

ב-19 במאי צפויה להתקיים אסיפה כללית בחברת ההשקעות והאחזקות, כשעל סדר יומה אישור תנאי העסקתו של בעל השליטה בחברה, עמי גניגר, המכהן גם כיו"ר והמנכ"ל. רוב המניות שבידי הציבור מוחזקות על ידי מנורה מבטחים (24.9%) והראל (14.2%), אשר ביכולתן, כפי שמאפשר מבנה הבעלות בתיא השקעות, למנוע את אישור תנאי ההעסקה, אשר פוגעים בבעלי המניות בחברה.

האחזקה העיקרית של תיא השקעות היא החברה הבת תיא תקשורת , הפעילה בתחומי המדיה והתקשורת. בנובמבר 2007 מכרה תיא השקעות נכס מניב שהיה ברשותה ברעננה תמורת 130 מיליון שקל, וכעת יש בקופתה מזומנים בניכוי חוב בהיקף של כ-85 מיליון שקל, ויתרת רווח לחלוקה בסך 64 מיליון שקל. את שנת 2008 סיימה החברה בהפסד של כ-11 מיליון שקל, שחלקו מיוחס להפסד מהשקעה באיגרות חוב.

עד עתה קיבל גניגר שכר הן מתיא השקעות והן מתיא תקשורת. בתיא השקעות עמד שכרו על כ-65 אלף שקל בחודש, במסגרת הסכם שאושר במארס 2008 ותקף עד מארס 2011. בתיא תקשורת מקבל גניגר שכר של 106 אלף שקל, רכב מקבוצה 7, תנאים נלווים וכן בונוס בשיעור של 7.5% מהרווח לפני מס.

הסכם ההעסקה של גניגר בתיא תקשורת פג בסוף חודש מארס השנה, והחברה הודיעה כי מתאריך זה הוא אינו מושך שכר. לפי שעה, גניגר אינו מחדש את הסכם השכר בתיא תקשורת, וייתכן גם שאינו יכול לעשות זאת, מכיוון שהוא זקוק לתמיכתה של חברת גמול, בעלת עניין אחרת בתיא תקשורת.

זה שנהנה, וזה שנפגע

כעת מבקש גניגר לשנות את הסכם ההעסקה בתיא השקעות, כך שאת השכר מתיא תקשורת יקבל כעת בתיא השקעות. לפיכך, הוא מעלה לאישור באסיפת בעלי המניות את העלאת שכרו מ-65 אלף שקל בחודש ל-160 אלף שקל, וכן קבלת רכב מקבוצה 7, תנאים נלווים ובונוס של 7.5% מהרווח המאוחד של תיא השקעות לפני מס, בהנחת רווח נקי של מעל 7 מיליון שקל. בהקשר זה, יש לציין כי הבונוס הוא על בסיס שנתי ולא מצטבר, כך שאם תיא תרוויח ב-2009 סכום הדומה להפסד שרשמה ב-2008 - כ-11 מיליון שקל - הרי שבעל השליטה יזכה לבונוס, בזמן שמצבם של בעלי המניות לא שופר.

שתי החברות הן ציבוריות, ואין זהות בין בעלי המניות בתיא תקשורת לבין בעלי המניות בתיא השקעות. המשמעות היא, שאישור הסכם השכר המוצע יפגע בבעלי המניות בתיא השקעות אך ייטיב עם בעלי המניות בתיא תקשורת, כאשר זו אינה משלמת משכורת לגניגר, אך תיא השקעות תשלם שכר גבוה משמעותית משכרו הנוכחי.

את תגובתה של החברה לא ניתן היה להשיג. בחברת הראל סירבו להגיב, ובמנורה מבטחים, בעלת המניות הגדולה ביותר מקרב הציבור בתיא השקעות, נמסר כי "החברה אינה מודיעה מראש מה יהיו מהלכיה באסיפה הכללית".