גלעד אלפר מאקסלנס על רכישת מניות בנק לאומי ב-HOT: "בעיותיה של HOT עדיין רחוקות מלהסתיים"

בעוד שהאנליסט מציין כי "ההתפתחות ב-HOT מהווה בלי ספק חדשות טובות לחברה", הוא מטיל ספק במהלך: "לא ברור עד כמה השיפור יהיה משמעותי מבחינתה"

גלעד אלפר מאקסלנס מפרסם היום (ב') תגובה לידיעה, לפיה איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי רוכש את מניות בנק לאומי ב-HOT ב-381 מיליון שקל . האנליסט אומר ש"ההתפתחות ב-HOT מהווה בלי ספק חדשות טובות לחברה". אלפר אינו מסקר את מניית חברת הכבלים.

לדבריו, אחת מהבעיות הקשות של HOT היא מבנה הבעלות המפוזר הכולל את הבנקים, את ידיעות תקשורת, דלק השקעות, אליעזר פישמן וכמובן - הציבור. מבנה זה של בעלי שליטה המושכים לכיוונים שונים, וחלקם (ואולי רובם) מעוניינים להיפטר ממניותיהם, בוודאי שפגע קשות בתפקוד החברה.

הבעייתיות במבנה השליטה, ממשיך אלפר, נראית בולטת במיוחד בהשוואה לשאר חברות הטלקום הגדולות, שלכולן בעל שליטה אחד דומיננטי - קבוצת סבן-אייפקס בבזק , האצ'יסון בפרטנר תקשורת ואי.די.בי בסלקום . אלפר סבור כי "כניסה של שחקן אסטרטגי כמו פטריק דרהי - שחקן חשוב בשוק הכבלים הצרפתי - במקום בנק לאומי, יכולה לשפר את תפקוד החברה.

יחד עם זאת, מסייג אלפר, בעיותיה של HOT עדיין רחוקות מלהסתיים. ראשית, על דרהי לעבור מסלול מכשולים ארוך ומסובך אם אמנם בכוונתו להשתלט על החברה ולהגיע למבנה בעלות דומה לזה של המתחרים. "אם התהליך התחיל ויסתיים עם קניית החלק של לאומי, לא ברור עד כמה השיפור יהיה משמעותי מבחינתה של HOT".

שנית, אלפר גורס כי ל-HOT שתי בעיות נוספות שחייבות לבוא על פתרונן: שירות הלקוחות בחברה חייב לעבור מהפיכה כדי שהיא תוכל להתמודד עם בזק בתנאים שוויוניים, והמאזן עמוס החוב שלה מגביל את HOT וצריך גם הוא לעבור שינוי.

לבסוף, "יש לזכור שגם בזק אינה קופאת על שמריה. בשנתיים הקרובות בזק אמורה לסיים את רוב הפריסה של הרשת החדשה שתציב אותה בעמדה תחרותית עליונה לעומת הוט. הסכמתה הלא מפתיעה של בזק לתנאי המיזוג עם yes היא צעד קטן נוסף ביצירת יכולת בתוך בזק להציע חבילת Triple Play מנצחת", אומר אלפר.

לסיכום, אומר האנליסט, ההתפתחות ב-HOT היא מבורכת ואולי מהווה צעד ראשון בהפיכתה של החברה למתחרה מוצלחת יותר בשוק הטלקום המקומי, אולם אין בכך כדי לשנות את דעתו שבזק היא כיום ההשקעה המועדפת, בעיקר על רקע המיתון שצפוי לפגוע במידת מה בחברות הסלולר. אלפר מסקר את מניית בזק בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 8.2 שקל (פרמיה של 20.2% על שער הפתיחה הבוקר) - ולמעשה ברשימת המניות המומלצות ביותר של בית ההשקעות בשוק הישראלי.

; אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".