זמן לזהירות

אחרי "רכיבה" ממושכת ובטוחה בעצמה על גב השור, הגיע הזמן להיזהר קצת...

המחצית הראשונה של שבוע המסחר בוול סטריט נפתחה במגמה חיובית אולם בהמשך לטור הקודם ("נראה שזה נעשה קשה יותר") כדאי בשלב זה להעלות את רמת הזהירות, לבדוק טוב מה מחזיקים ולמה, להיפטר מכל מה ששנוי במחלוקת או שלא אמור לתרום תרומה משמעותית לתיק אבל תורם לסיכון ולראות מה קורה בהמשך.

הזהירות שאנחנו מציעים היום אחרי "רכיבה" ממושכת ובטוחה בעצמה על גב השור נובעת מכמה אינדיקטורים טכניים חשובים:

מדדי ה-BPI של סקטורים רבים הגיעו למצב קיצוני מאוד. זה בסדר כאשר יש שינוי מגמה (ומהלך העליה של וול סטריט הוא בהחלט שינוי מגמה בהשוואה לגל היורד שקדם לו...) ומצב קיצון יכול להימשך זמן רב לפני תיקון (למטה במקרה הזה), אבל הוא בהחלט מחייב זהירות ומיתון פוזיציות. מבין 10 הסקטורים הראשיים שמרכיבים את ה-S&P500, רק הבריאות, הצרכנות הקבועה, התקשורת והתשתיות הציבוריות לא נמצאים במצב קיצון. שלוש הראשונים מתקרבים אליו ורק התשתיות הציבוריות (ניתן להשקיע בסקטור באמצעות XLU ) נמצא במצב שפל אטרקטיבי. מצד שני, ניתן להבחין בהתחזקות סקטור כריית הזהב (GDX ) שגם היא מאותתת איתות דובי ביחס לשאר השוק.

הסיבה השניה לזהירות היא בלימה ברמות התנגדות. הנאסד"ק נבלם באזור ה-1755 אותו ציינו בשבוע שעבר (1759 זה עדיין באותו אזור) ונמצא גם על הממוצע הנע ל-200 יום וגם על קו התיקון של 38% הנחשב תיקון מינימלי. אחרי מהלך ירידה חד, פעמים רבות מקבלים רק את התיקון המינימלי. הנאסד"ק גם החל להיחלש בהשוואה ל-S&P500 אחרי תקופה ארוכה בה הוא היה חזק יותר. ניתן לראות גם את התחלת החולשה בסקטור הטכנולוגיה לו יש משקל משמעותי במדד הנאסד"ק.

יעד התיקון של 38 האחוזים של ה-S&P500 הוא אזור ה-915. המדד אומנם עלה קצת מעל אבל זו לא פריצה מהימנה. הממוצע ל-200 יום מחכה ב-950 וגם הוא מהווה רמת התנגדות.

בשלב זה, אנחנו מדברים על זהירות והגנה. בסך הכל, המדדים עדיין נמצאים במצב של עליה על הגרף, ה-VIX יורד וגם מניות רבות נראות במצב שורי (עובדה שגורמת למדד ה-BPI המצרפי להיות ברמת שיא). אבל, מכיוון שאנחנו מחכים לתיקון למטה כחלק מהליך המעבר למגמת עליה ארוכת טווח ולאור איתותי האזהרה לא יזיק לעבור לאסטרטגיה שמרנית ולחזור למסחר רכש אגרסיבי במידת הצורך.