זהבית כהן: "באייפקס ובתנובה החלטנו לוותר על רכישות במחירי הזדמנות"

יו"ר תנובה בכנס רשות ההגבלים: "בזמן משבר, למדינה יש חובה להקשיב לתעשיינים ולתמוך בתעשייה הישראלית" ; ההממונה על ההגבלים, רונית קן: "במדינת-אי כמו שלנו, תחרות היא הכרח ולא בחירה"

"בזמן משבר, למדינה יש חובה להקשיב לתעשיינים ולתמוך בתעשייה הישראלית" - כך אמרה יו"ר תנובה, זהבית כהן, בכנס רשות ההגבלים השנתי שהתקיים היום (ה') במלון דניאל בהרצליה ועסק בנושא התחרות בעת משבר.

לדברי כהן, "מאוד פשוט לכל חברה לאבד את הדרך ולהסתבך - אם בגלל ירידה בצריכה ובייצוא, ואם כי מתחרים הופכים ליותר אגרסיביים ומוכנים למכור אפילו ברווחיות אפס. לכן יש ייבוא מאוד זול. על המדינה לתמוך בתעשייה המקומית - כי היא יכולה גם לא להיות".

אמנם משבר הוא מקור להזדמנויות, אמרה, אך לצד זה יש אתגרים לא פשוטים בכל הנוגע לניבוי עתידה של חברה. "באייפקס ובתנובה הגענו למסקנה כי יכולת הניבוי כה דלה והסיכונים כה גדולים - שנוותר על רכישות במחירי הזדמנות".

גם נושא הפיטורים הוא אתגר. כהן: "צריך לשאול את עצמנו אם אנו מוכנים לפטר אנשים, כשאנו יודעים שלא ימצאו עבודה בשוק כזה. האתגר הוא יותר בפן החברתי ופחות הכלכלי. עלינו בתעשייה לגלות אחריות לצד ההזדמנות".

יו"ר מר"צ, חיים אורון, אמר בכנס כי הצגת התחרות ככלי האולטימטיבי להתייעלות במשק היא מוטעית; ראש המועצה הכלכלית, מנואל טרכטנברג, אמר כי מטרת הממשלה כעת היא למתן את המיתון ו"לא להיאבק בו כאילו הוא שפעת החזירים", וכמו כן ליצור תנאים להמשך צמיחה תוך שמירה על צמצום פערים.

ההממונה על ההגבלים, רונית קן, אמרה בכנס כי "במדינת-אי כמו שלנו, תחרות היא הכרח ולא בחירה".

קן רמזה להתנגדות האוצר למתווה הרשות להסדרי אג"ח קונצרניות, ואמרה כי יש ניסיונות "לכרסם בחוק ההגבלים ובתחולתו, וזו תופעה פסולה. העובדה שיש צורך בתגובה מהירה לא מכשירה את הקרקע לצעדים שייפגעו בשוק".

לדבריה, "משיחות עם הרבה משקיעים מוסדיים, המתווה שלנו עונה לבעיה. הוא נותן להם פתח רחב לגיבוש הסדרים ומנגנון מובנה של 'נמל מבטחים'. דיני הגבלים אינם מכשול לגיבוש הסדרי אג"ח: אם לא יפגעו בתחרות, אנחנו רואים הסדרים כאלה בחיוב".