קראוס מקבלת דם חדש ומזומנים: תוכל להמשיך להשקיע עד 2011

קרן ההלוואות הון סיכון האירופית מצרפת משקיעים חדשים, שקנו את ההתחייבויות של מריל לינץ' בקרן והזרימו עוד 100 מיליון אירו

הסתמכות על משקיע אחד היא דבר מסוכן. כאשר לאותו משקיע קוראים מריל לינץ', בנק ההשקעות שבעקבות משבר הסאבפריים מחק נכסים בשווי 16.7 מיליארד דולר, אין ספק שאלמנט הסיכון גדל פלאים.

זהו סיפורה של קרן ההלוואות הון סיכון האירופית קראוס בזמן האחרון. לאחר שהתברר כי המשקיע הבולט שלה הוא מהכוכבים הראשיים של המשבר, היה גם ברור כי היא לא תוכל לקרוא ממנו לכסף נוסף ובהתאם פעילות הקרן השלישית שלה, שגויסה ב-2007, הייתה צפויה להפסיק את השקעותיה בקיץ הקרוב.

חדשות טובות לחברות המקומיות

עכשיו מגיעות מכיוונה החדשות הטובות, ובאופן לא מפתיע הן קשורות למעורבות נמוכה הרבה יותר של מריל לינץ' בפעילותה. המדובר במכירת האחזקות של מריל לינץ' בקרן בהיקף של 200 מיליון אירו לשורת משקיעים חדשים, שנכנסו לקרן ואף הוסיפו 100 מיליון אירו לקופת קראוס.

המשקיעים החדשים בקרן הם גופי ההשקעות פול קפיטל, הקרן השניונית של AIG (AIG PineStar Capital), הרבורווסט, Access Capital Partners וסיליקון ואלי בנק. בעקבות מכירת האחזקות, מריל לינץ' נותרה עם אחזקות בהיקף של 50 מיליון אירו.

קראוס, שהוקמה בשנת 1998 כקרן הלוואות ההון סיכון הראשונה באירופה, מנוהלת בידי ראול שטיין, מאוריציו פטיבון, מרטן ודינג ורוס האלג'רן. הקרן השלישית שלה, שהחלה לפעול ב-2007, השקיעה עד עתה 330 מיליון אירו ב-80 חברות ב-12 מדינות, בהן ישראל.

עכשיו, עם הכסף והשותפים החדשים, קראוס תוכל להמשיך ולבצע השקעות מהקרן עד לקיץ 2011 ועד לסכום כולל של 500 מיליון אירו.

גם בישראל קראוס מעורבת מאוד. עד היום היא השקיעה ב-60 חברות מקומיות והייתה שותפה ל-10 אקזיטים, בהם מכירת קולבר לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-150 מיליון דולר ומכירת אטריקה לנוקיה ב-100 מיליון דולר. שטיין הבטיח לפני מספר חודשים בראיון ל"גלובס" כי במהלך 2009 הקרן תעניק הלוואות הון סיכון לכ-15 חברות ישראליות.

שלא כמו שחקנים אחרים בשוק הלוואות ההון סיכון, קראוס איננה קרן ממונפת, אלא מעניקה הלוואות לחברות מהכסף שגייסה בעצמה, מה שמאפשר לה גמישות גדולה יותר מול החברות בתנאים להחזרת ההלוואות.