מיסוי השקעות בסלובקיה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב: "הממשלה הסלובקית מקדמת רפורמות שונות לשיפור הכלכלה, ואף מתוכננות בה השקעות רבות בתשתיות אשר יתרמו לאטרקטיביות של סלובקיה"

[רוצה להשקיע במזרח אירופה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

סלובקיה נחשבת כמדינה עם פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות, ולפיכך היא מהווה יעד אטרקטיבי להשקעות. סלובקיה ידועה כמי שמקדמת מדיניות כלכלית התומכת במשקיעים, ותאגידים רבים ממדינות שונות באירופה הקימו בה מפעלים. הממשלה הסלובקית מקדמת רפורמות שונות לשיפור הכלכלה, ואף מתוכננות בה השקעות רבות בתשתיות אשר יתרמו לאטרקטיביות של סלובקיה.

סלובקיה היא אטרקטיבית להשקעות, גם מהטעמים הבאים: הכלכלה יציבה יחסית למדינות אחרות שנפגעו מההאטה הכלכלית הגלובאלית; תחזיות כלכליות מראות כי סלובקיה תמשיך להיות בעלת אחד התוצרים הלאומיים הגולמיים מהגבוהים באירופה; סלובקיה חברה בארגון ה-OECD, ארגון ה-WTO, האיחוד האירופי ונאט"ו (משנת 2004); גוש האירו (משנת 2009); בנוסף, לסלובקיה מערכת מיסוי אטרקטיבית (כמפורט להלן).

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים הוא: 19% (מס אחיד). סלובקיה, כמו מדינות רבות במזרח אירופה, החליטה להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה.

מס חברות: חברה תושבת סלובקיה חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך סלובקיה, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע בסלובקיה. שיעור מס החברות הוא: 19% (עד שנת 2004 - 25%).

מס רווחי הון: שיעור מס רווחי הון, כשיעור מס החברות, הוא: 19%.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 19%, למעט מספר חריגים.

קיזוז הפסדים: ניתן לקזז הפסדים מועברים כנגד רווחים בתנאים מסוימים עד חמש שנים קדימה.

מס על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים פטורים בעיקרון ממס.

אמנות למניעת כפל מס: סלובקיה חתומה על כ-60 אמנות למניעת כפל מס. מדינת ישראל חתמה על אמנה למניעת כפל מס עם סלובקיה בשנת 1999.

תכנון מס למשקיעים מישראל: חברה תושבת סלובקיה הנשלטת על ידי ישראלים עשויה להיות מסווגת כ"חברה נשלטת זרה", ובשל כך היא עשויה להתחייב במס בישראל בשיעור של 25% באופן שוטף. אולם, תכנון מראש ימנע את סיווג החברה בשליטת ישראלים כחברה נשלטת זרה. ככלל, במידה ורוב הכנסותיה של החברה הסלובקית, בשליטת תושבי ישראל, הינם הכנסות עסקיות (להבדיל מהכנסות פאסיביות), הרי שאותה חברה לא תסווג כחברה נשלטת זרה ולא יחול מיסוי ישראלי עד למועד חלוקת הדיבידנד.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net