עובדי דיסקונט לאוצר: אנחנו מעוניינים לרכוש את חלקה של המדינה בבנק

חלקה של המדינה בבנק עומד על 25% ועובדי הבנק מעוניינים להצטרף לגרעין השליטה ; שווי השוק של המניות הוא 1.03 מיליארד שקל ולשם רכישת המניות יצטרך כל עובד להשקיע לפחות 170 אלף שקל

עובדי בנק דיסקונט פנו למשרד האוצר והודיעו כי הם מעוניינים לרכוש את חלקה של המדינה בבנק (25%) ולהצטרף לגרעין השליטה. במכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ, מבקש יו"ר ועד העובדים, ריקי בכר, פגישה כדי לפתוח במשא ומתן לרכישת המניות שבידי המדינה. שווי השוק של המניות הוא 1.03 מיליארד שקל ולשם רכישת המניות יצטרך כל עובד להשקיע לפחות 170 אלף שקל. בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי "מכירת יתרת החזקת מניות המדינה בבנק דיסקונט איננה עומדת על הפרק בשלב זה".

"אנחנו מאוד רוצים להיות חלק מגרעין השליטה בבנק ואין לנו בעיה כספית לרכוש את המניות", אמר בכר ל"גלובס". בכר הדגיש כי רכישת המניות תהיה וולונטרית וכל עובד יקבל החלטה עצמאית; "מי שרוצה יצטרף", אמר. עוד טוען בכר כי בעלי השליטה בבנק, קבוצת ברונפמן שראן המחזיקה 26% מהמניות, תומכים במהלך. "ברונפמן מאוד מרוצה מהצטרפותנו לגרעין השליטה, מדוע שלא יהיה", אמר בכר. דובר קבוצת ברונפמן לא היה מעוניין להגיב.

ידרשו הנחה

בהפרטת חברות ממשלתיות נהוג כי העובדים יקבלו אפשרות לרכישת חלק ממניות החברה בהנחה ניכרת אך עובדי דיסקונט ויתרו בשנת 2006 על זכות זו והעדיפו לקבל את מענק ההפרטה בסך 300 מיליון שקל במזומן. כעת העובדים מעוניינים לרכוש את אחזקות הממשלה. ההערכות הן כי העובדים ידרשו הנחה על המחיר הנוכחי. לדברי בכר הוא מעוניין לקיים מו"מ ומעריך כי יגיע להבנות עם האוצר. בתפיסתו על העובדים לקבל עדיפות ברכישת מניות המדינה על פני כל קונה אחר.

במכתב לשר האוצר טוען עו"ד בני כהן בא כוח ועד העובדים כי "שיתוף העובדים בבעלות על מניות הבנק יגביר את הפריון והזיקה שבין הבנק לבין עובדיו, ייצור תמריץ לעובדים לחזק את שיתוף הפעולה שיוביל לחיזוקו של הבנק ולפיזור ההון". עוד מציין כהן כי מרכז המידע של הכנסת ערך מחקר בשנת 2006 המדגיש את "היתרונות שבקידום תוכניות השתתפות עובדים בבעלות על מניות החברה בה הם מועסקים".

למדינה נותרו 25% ממניות דיסקונט לאחר שקבוצת ברונפמן שראן ויתרה בדצמבר על האופציה שלה לרכוש את מניות המדינה. זאת עקב הירידה במחיר המניה שהביאה את האופציה מחוץ לכסף.