יעקב וינשטיין: "מדד המעו"ף יעפיל ל-1,000 נקודות - אבל מסוף הרבעון השלישי יתחדשו הירידות"

מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, בראיון מיוחד למגזין "גלובס 100": "נכון לרגע זה, המציאות והאווירה המאקרו כלכלית אינה מתאימה לשוק שורי מתמשך" ■ מחר: דירוג "גלובס 100" ובו דירוג החברות הנסחרות המוצלחות ביותר בישראל

יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, מעריך כי שלב ההישרדות בשווקים הפיננסיים תם וכעת מתחיל שלב ההתחדשות. "הדברים אינם מוחלטים", אומר ויינשטיין בראיון מיוחד ל"גלובס". "ההישרדות היא לא מה שהייתה, שכן היום אנחנו יודעים שאנו לא הולכים למיתון חריף כפי שצפינו בהתחלה. מצד שני, ההתחדשות נמצאת היום רק בצד השווקים הפיננסיים. זה עדיין לא תחילתו של שוק שורי. בפירוש לא. אנחנו נמצאים היום בהישרדות בעיקר בצד המאקרו ובהתחדשות בשוק ההון".

- ומה לגבי השוק הישראלי?

"בשוק המקומי איבדנו כל ייחודיות מול העולם, לטוב ולרע. לא היינו במצב הרע ביותר בהרבה מובנים ואין סיבה שנהיה גם במצב הטוב ביותר כשהדברים ישתנו. ראינו במשבר מדינות שנפגעו אנושות למרות שלא הייתה להן נגיעה לבועת נדל"ן או לסאב פריים, מדינות שגם לא סבלו ממינופים גבוהים. למדינות הללו פשוט לא היה למי למכור ועבור מי לייצר. אנחנו, לשמחתנו, לא נהנינו מייצוא כבד לפני המשבר, ולכן לא חווינו פגיעה גדולה בייצוא סחורות למדינות המערב".

לדברי ויינשטיין, "חייבים לדבר עכשיו על מאקרו לחוד ועל שוק ההון לחוד, כי השונות ביניהם פנומנאלית. אנחנו מקבלים עכשיו תוצאות שהן לכשעצמן איומות ונוראות, אך הן עדיין יותר טובות ממה שציפו ולכן שוק ההון מגיב בחיוב. השוק היה מאוד פסימי קודם, ולכן הוא מגיב עכשיו בחיוב".

- האם השווקים מסמנים היום את סיומו של המשבר?

"אנחנו לא רואים בנתוני המאקרו שום סימן שיכול לסמן לנו שהגענו לסוף המשבר. מצד שני, ישנם השווקים שנהנים מהפצצות המזומנים הגדולות שהעולם זורק היום, בעיקר בארה"ב. הכמויות הללו זורמות קודם כל לשוק ההון. הוא הראשון ליהנות מהורדת ריביות כמו שהוא גם הראשון להיפגע כשיש צמצום בהיצע הכסף.

"בנוסף, כמויות הכסף שנמצאות היום מתחת לבלטות הן בסכומים של טריליונים. מספיק שרק מעט מהכסף ייצא מחוץ לבלטות, בתוספת "הפאניקה" החיובית של המשקיעים, לאור העליות בשווקים, כדי להמשיך את המומנטום החיובי בשווקים".

- ולמרות זאת, מוקדם לבשר על גל שורי?

"היינו במצב דומה במשבר הגדול של שנות השלושים. השוק מבצע כרגע תיקון לירידות החדות, שבסופו נראה את השוק ברמה גבוהה בלפחות 50% מעל לנקודה הנמוכה ביותר. בישראל זה יביא את מדד המעו"ף לרמה שנעה סביב 1,000 נקודות".

"נכון לרגע זה, המציאות והאווירה המאקרו כלכלית אינה מתאימה לשוק שורי מתמשך. המגמה שעליה אני מדבר תימשך מספר חודשים ואני מעריך שעד סוף הרבעון השלישי נגיע לרמות האלו, שימצו מבחינה בורסאית את התיקון לעיל, כלומר את השתקפות "הפאניקה" הגדולה של הכסף הזול שמנסים להשקיע אותו. מכאן והלאה נראה מימושים, שכן לא יהיה מספיק כסף שירצה להיכנס לשוק".

- ומה הלאה?

"מאותה נקודה ואילך, נחזור למציאות בה הרבה דברים קשורים להתפתחות המאקרו כלכלית, אך השאלה היא לאיזו מציאות נגיע. אם נראה התאוששות כלכלית עם צמיחה חיובית של 1.5% עד 2% בשנה, נראה את הבנקים המרכזיים והממשלות מתחילים לספוג כספים בחזרה ברגרסיה לפעולות שהם מבצעים כיום. במילים אחרות, נראה מהלך של העלאת ריביות וצמצום כמות הכסף ובנוסף העלאת מיסים. שלושת המרכיבים הללו אינם מבשרים טובות לשוק ההון. זה במידה ונעבור את השלב הגרוע ביותר במשבר".

"אפשרות שנייה היא שבעוד מספר חודשים יתברר שכל מה שעשו הממשלות בארה"ב ובאירופה לא עזרו והמשבר העולמי לא מוצה עד תומו. אז תהיה לנו תקופה לא קצרה של דשדוש במשבר, וגם אז יתחילו המניות לרדת, כי יותר מדי אנשים יחזיקו מניות עם רווחים וירצו לממש אותם ולא יהיו מספיק קונים".

- אז בכל מקרה השוק יבצע מהלך שלילי.

"לקראת סוף הרבעון השלישי, ברמות שיהיו גבוהות בשיעור של 15% עד 20% מהרמה הנוכחית, נעמוד בנקודה בה השוק יעשה תיקון מסוים כלפי מטה. אחרי העליות, השוק צריך לחזור חזרה חלק מהדרך. אני לא מאמין שנראה פה רמות מחירים דומות לאלו שראינו בעבר, אותן אני מכנה "משולש ה-6", כלומר רמת 666 נקודות במדד S&P האמריקני. רמה זו לא תיפרץ כלפי מטה".

הראיון המלא עם וינשטיין יתפרסם במגזין "גלובס 100", שיחולק למנויי "גלובס" מחר (ד')