ועדת החינוך: תבוטל הגזירה להעלות ל-30 אלף שקל את שכר הלימוד לתואר במשפטים, חשבונאות ומינהל עסקים

ח"כ זבולון אורלב: "הוועדה רואה חשיבות אסטרטגית בחיזוק ההשכלה הגבוהה ושוללת לחלוטין את הכוונה לקצץ בתקציביה, לאור קיצוץ של 1.5 מיליארד שקל בשנים האחרונות"

על רקע הקיצוצים האפשריים במערכת ההשכלה הגבוהה, קרא היום (ב') יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) לממשלה להוריד את הנושא מסדר היום.

"הוועדה רואה חשיבות אסטרטגית וכבדת משקל בחיזוק ההשכלה הגבוהה ושוללת לחלוטין את הכוונה לקצץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה וזאת לאור הקיצוץ בשנים האחרונות בגובה של 1.5 מיליארד שקל", אמר אורלב בתום הדיון המיוחד שנערך בוועדה לקראת ההצבעה מחר בממשלה על התקציב ועל חוק ההסדרים.

לדבריו, קיצוץ בהשכלה הגבוהה גורם לבריחת מוחות ומצמצם את המחקר והפיתוח המדעי בישראל. בנוסף, אורלב וחברי הוועדה הודיעו כי הם מתנגדים לכל ניסיון לערוך שינוי מבני בוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת, האחראית על תקצוב המוסדות להשכלה גבוהה - ר.ג) ולהעביר את השליטה מנציגי האוניברסיטאות ומהמכללות לנציגי הציבור.

אחד הסעיפים המהותיים בהצעת האוצר בנושא ההשכלה הגבוהה מתייחס לשכר לימוד דיפרנציאלי עבור סטודנטים לתואר ראשון במשפטים, חשבונאות ומינהל עסקים. כוונת האוצר היא להפסיק את הסבסוד לתארים אלה, מה שיקפיץ את שכר הלימוד מכ-9,000 שקל לכ-30 אלף שקל.

לדברי אורלב, ועדת החינוך דוחה את הצעת האוצר להפסיק תקצוב חוגים מסוימים. לדעתו, מקרה זה עשוי להעביר את האוצר בהמשך להפסיק תקצוב של חוגים נוספים, דבר שיביא לפגיעה בצדק הסוציאלי.

למרות הדרישה להוריד גם את עניין שכר הלימוד הדיפרנציאלי וכן דרישה של האוצר להפחית את ההנחה בשכר הלימוד (שנקבעה בוועדת וינוגרד) מ-26% ל-20% מסדר היום, נציג האוצר בדיון לא נתן תשובות ברורות בנושא. לדבריו, כדי ששכר הלימוד לא יעלה, צריך החלטה של הממשלה שלא יעלה, אבל עדיין לא היה דיון בעניין.

אורלב ציין בנושא זה כי "על מנת להבטיח ששכר הלימוד לא יועלה, קוראת הוועדה לממשלה להסדיר את הדרוש ולקיים הידברות עם הסטודנטים כי יש להם הפתעות", ציין ברמיזה על איומי הסטודנטים בסוף השבוע על כוונתם לקיים הפגנות ולהבעיר צמיגים אם שכר הלימוד יועלה.