סקר חדש: הכלכלה האמריקנית תתחיל לצמוח כבר במחצית השנייה של השנה הנוכחית

במקביל, המשקיע המיליארדר, ג'ורג' סורוס, סבור כי יש הקלה במגמת הירידה במשבר הפיננסי, וחבילות התמרוץ הלאומיות מתחילות לעשות את עבודתן

הכלכלה האמריקנית צפויה להתחיל לצמוח כבר במחצית השנייה של השנה הנוכחית, בעוד ששיעור האבטלה יגיע לשיא ברבעון הראשון של 2010. כך לפי סקר שפורסם אתמול (א').

הכלכלנים הבכירים, שנסקרו על-ידי Blue Chip Economic Indicators, צופים כי הצמיחה הכלכלית, שנמדדת באמצעות תמ"ג, תתכווץ השנה ב-2.8%, אך ב-2010, היא תצמח ב-1.9%. הכלכלנים צופים, בממוצע, כי התמ"ג ברבעון השני יתכווץ ב-1.7% במונחים שנתיים, שיפור של 0.4% מהצפי בחודש שעבר.

"החודש הקודם סיפק ראיות לכך שהירידה בפעילות העסקית מתחילה להתמתן, מה שתומך בציפיות שהכלכלה תצא מהמיתון במחצית השנייה של השנה", נכתב בניוזלטר של ה-Blue Chip Economic Indicators. כמעט 80% מהמשיבים לסקר מאמינים כי סך התחלות הבנייה נוגע בתחתית, או מתקרב לכך, וההשקעה בדיור צפויה להתכווץ באופן מהותי אם חלק מהתמ"ג ברבעון השני יתחיל לתרום במעט לצמיחה לקראת סוף השנה.

כאמור, בעוד שבהמשך השנה צפויה להתחדש הצמיחה הכלכלית, כ-32% מהמשיבים לסקר צופים כי שיעור האבטלה יגיע ברבעון הראשון של 2010 לשיא של 10%, לעומת 9.8% בסקר מאפריל.

גם סורוס חושב שהגענו לתחתית

יש הקלה במגמת הירידה במשבר הפיננסי, וחבילות התמרוץ הלאומיות מתחילות לעשות את עבודתן. כך ציטט היום (ב') עיתון גרמני את המשקיע המיליארדר, ג'ורג' סורוס.

סורוס אמר לעיתון כי אסיה תהיה הראשונה לצאת מהמשבר, וסין תעקוף את ארה"ב כמנוע של הצמיחה העולמית. "אני מצפה שהתאוששות תפצה מחצית מהמימון שחווינו ואזנעבור לסטגנציה (קיפאון)".

סורוס הוסיף שהדולר האמריקני חלש כבר היום, "איני מצפה שהוא יאבד מערכו למול האירו, ואפילו להיפך". לדבריו, המשבר הפיננסי הראה כי זהו יתרון עצום עבור מדינות חלשות להיות חלק ממערת האירו. "אך המשבר צריך להניע את גרמניה, ככלכלה החזקה ביותר, להגיש הצעות לשיפור ביעילות מערכת האירו. חסרה לי מנהיגות גרמנית בנושא זה".