אופיר

זו לא אשליה אופטית

תעודת זהות

■ תחום פעילות: פיתוח רכיבים אופטיים למערכות אינפרה אדום ומכשור למדידת מרחק תלת מימדית ללא מגע אדם

■ מספר שנות פעילות: 33

■ מנכ"ל: יעקב זרם

■ מספר שנות כהונה: 33

■ שווי חברה: 370 מיליון שקל

■ מספר עובדים: 562

ממשרדיה שבעיר ירושלים מפעילה אופיר אופטרוניקה את אופרציית המכירות של מוצריה ברחבי העולם. החברה, שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים לשוק המערכות האלקטרו אופטיות, פועלת בעזרת חמישה מרכזי ייצור ופיתוח, שניים מהם בארה"ב, כשהפעילות השיווקית הבינלאומית של החברה מתבצעת באמצעות שבע חברות בנות בישראל, ארה"ב, יפן, ואירופה ובאמצעות רשת של כמאה מפיצים וסוכנים הפרושים על פני שלושים מדינות.

אופיר הוקמה לפני 33 שנה, והחברה נסחרת בבורסה המקומית מזה 18 שנה. מייסדיה הם ד"ר יעקב זרם (יו"ר ומנכ"ל החברה), ד"ר אפרים גרינפילד וד"ר אפרים סקמסקי, וממאי אשתקד היא גם נמנית על פורטפוליו ההשקעות של פימי, קרן הפרייבט אקוויטי, שרכשה 20% מהון החברה תמורת 23.5 מיליון דולר.

זרם וגרינפילד הקימו את אופיר לאחר שהבינו כי המערכת הביטחונית תדרוש עדשות אינפרא אדום, והם צדקו. אופיר נמנית על החברות המובילות בעולם בייצור ושיווק של מכלול עדשות ורכיבים אופטיים מתקדמים בתחום האינפרא האדום.

מאז הנפקתה, שבוצעה לפי שווי חברה של 8 מיליון דולר, וכשמחזור המכירות של החברה עמד על 14 מיליון שקל, עשתה אופיר אופטרוניקה כברת דרך ארוכה. נכון להיום, נסחרת החברה לפי שווי של 370 מיליון שקל, ואשתקד עמד מחזור המכירות של החברה על כרבע מיליארד שקל. גם בשורת התחתונה הציגה אופיר זינוק חד. מרווח נקי של 2.5 מיליון שקל בלבד בשנת ההנפקה הגיעה אשתקד אופיר לרווח נקי של כמעט 50 מיליון שקל.

מקור הצמיחה של אופיר הוא לא רק אורגני כי אם גם ברכישות שביצעה במהלך השנים. לפני כארבע שנים רכשה החברה את ספיריקון, חברה אמריקנית, שעסקה בפיתוח ומכירה של מכשירי מדידה לקרנות לייזר, וכך הגדילה את נתח השוק שלה בשוק האמריקני.

תמהיל ההכנסות של אופיר נשען על שלושה תחומי פעילות - פעילות האופטיקה של החברה, שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מכלולי עדשות (טלסקופים) ורכיבים אופטיים מתקדמים, בעיקר בתחום האינפרא האדום. את מוצרים אלו משווקת אופיר לשימושים אופיר אופטרוניק אזרחיים וצבאיים, בארץ ובעולם. פעילות נוספת של החברה היא בתחום מדידות הלייזר, והיא מיועדת בעיקר לשוק האזרחי. לבסוף, לאופיר יש גם פעילות של מדידות תלת מימד ללא מגע יד אדם, אותה היא מבצעת באמצעות חברת הבת אופטימט.