גזית גלוב

קניון במרחק הליכה

תעודת זהות

■ תחום פעילות: נדל"ן מניב

■ מספר שנות פעילות: 27

■ מנכ"ל: מיכאל בר חיים

■ מספר שנות כהונה: שנה וחמישה חודשים

■ שווי חברה: 2.9 מיליארד שקל

■ מספר עובדים: 138

המשפט "עסק חסין מיתון" נקשר יותר מכול עם הנהלת גזית גלוב ובעלי השליטה בה - חיים כצמן ודורי סגל. גזית גלוב, העוסקת ברכישה, פיתוח וניהול של נדל"ן מניב, רשמה אשתקד הפסד ענק של כמיליארד שקל. הסיבות להפסד אינן תפעוליות כי אם נובעות בעיקר ממחיקת ענק בשווי של 3.9 מיליארד שקל בסעיף ירידת ערך נדל"ן להשקעה - מחיקה שהוכיחה שכשיורד גשם כולם נרטבים, מי פחות ומי יותר. למען האמת, למרות ההתרחבות של גזית גלוב באירופה, חשיפתה לארה"ב נותרה גבוהה ולכן מעניין יהיה לראות כיצד תתמודד השנה החברה עם המיתון שעלול להשפיע יותר ויותר גם על נדל"ן מניב ולא רק על נדל"ן למגורים.

גזית גלוב פועלת בעיקר באמצעות חברת הבת אקוויטי 1 שמניותיה נסחרות בארה"ב, FCR שמניותיה נסחרות בבורסת טורונטו, סיטיקון שמניותיה נסחרות בהלסינקי ואטריום שמניותיה נסחרות בווינה. הקבוצה מחזיקה ומנהלת 470 נכסים על שטח בנוי להשכרה בהיקף של 4.7 מיליון מ"ר ושכוללים 416 מרכזים מסחריים, 12 מרכזים מסחריים בפיתוח, 14 בתי דיור מוגן, בית דיור מוגן אחד בפיתוח, 15 מבני משרדים רפואיים ועוד 12 נכסים אחרים.

הנכסים של גזית גלוב רשומים בספרי החברה לפי שווי הוגן של 38.3 מיליארד שקל והם מניבים דמי שכירות שנתיים בהיקף של 3.6 מיליארד שקל. השווי הנכסי הנקי עמד אשתקד על 5.8 מיליארד שקל.

ההתמחות של גזית גלוב היא במרכזי קניות באזורי מגורים בהם החנויות משמשות את האוכלוסייה המקומית לצרכי היום יום. מרבית המותגים ששוכרים שטחים בקניונים אינם יוקרתיים, ולכן דמי השכירות יחסית נמוכים וכך גם בעיתות מיתון רמת הצריכה הנמוכה לא תגרום ליציאה של שוכר לפני שחוזה השכירות מסתיים.

איכות נכסי החברה באה לידי ביטוי גם בשיעורי תפוסה גבוהים - 90% ומעלה - למרות שלחברה יש חשיפה לדרום מזרח ארה"ב, בעיקר פלורידה וג'ורג'יה וכן בוסטון ומסצ'וסטס. בחלק מחוזי השכירות שחודשו במהלך השנה האחרונה החברה אף העלתה את דמי השכירות. נקודת חוזק נוספת של גזית גלוב היא העובדה שיש לחברה שדרה ניהולית יציבה שפועלת תוך שקיפות מול שוק ההון.

כמרבית חברות הנדל"ן גם מניית גזית גלוב ירדה בשנה האחרונה בשיעור חד, אך בעלי המניות בה נהנו בשנתיים האחרונות מדיבידנדים בהיקף כולל של 314 מיליון שקל.