פרוטרום

על טעם וריח אין להתווכח

תעודת זהות

■ תחום פעילות: ייצור תמציות טעם וריח

■ מספר שנות פעילות: 76

■ מנכ"ל: אורי יהודאי

■ מספר שנות כהונה: 13

■ שווי חברה: 1.7 מיליארד שקל

■ מספר עובדים: 1,500

פרוטרום הוקמה כבר לפני 76 שנה תחת השם "פרוטרום פלשתינה", ועסקה בראשית ימיה בגידול פרחים וצמחי ארומה לצורך מיצוי וזיקוק חומרי טעם וריח ושמנים אתרים. עשרות שנים אחרי, קבוצת פרוטרום היא חברה גלובלית מהמובילות בעולם בתחום תמציות הטעם וחומרי הגלם הייחודיים, המשמשים לייצור מזון, משקאות, תמציות טעם וריח, מוצרי פארמה, מזון בריאות ומזון פונקציונאלי, תוספי מזון, טיפוח אישי ומוצרים נוספים.

פרוטרום משווקת את מוצריה ברחבי 120 מדינות ומפעילה אתרי ייצור באירופה, בצפון אמריקה ובישראל. התחום שבו פועלת פרוטרום צומח בשיעור חד ספרתי, אך החברה השכילה לנצל נכונה אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות כדי להגדיל את הכנסותיה בשיעורים ניכרים. כבר לפני 16 שנה ביצעה פרוטרום רכישה ראשונה - חברת Meer Corporation האמריקנית - ומאז פצחה בסדרת רכישות שכללה 15 רכישות בתוך שבע שנים (בממוצע שתי רכישות בשנה). לפני 12 שנה החליטה פרוטרום להרחיב את פעילותה גם בשווקים מתעוררים. נכון להיום, השווקים העיקריים בהם פועלת החברה הם ארה"ב ומערב אירופה, אך בטווח הארוך צפויה לחדור פרוטרום גם לסין והודו.

נכון להיום, מפעילה פרוטרום 19 מתקני ייצור ברחבי העולם, כשבישראל מפעלי החברה נמצאים בערים חיפה ועכו. המיקום של מתקני הייצור במדינות מחוץ לארץ הקודש די חשוב כיוון שטעם הוא נתון שמשתנה בין אזורים גיאוגרפים שונים ותרבויות שונות, ובכדי להצליח בתחום נדרשת היכרות מעמיקה וידע נרחב בטעמים מקומיים.

הכנסות פרוטרום עלו במהלך השנים גם כתוצאה מגידול באוכלוסיית העולם, אורבניזציה וגידול בהכנסה האישית. בנוסף, בעידן המזון המוכן, לתמציות הטעם יש השפעה מהותית על האופן שבו הצרכן הסופי מתייחס לטעם של המוצר. וכך, הכנסות החברה עמדו אשתקד על 473.3 מיליון דולר והרווח הנקי עמד על 37.2 מיליון דולר. ההון העצמי של החברה מהווה 55% מסך המאזן ואשתקד ייצרה פרוטרום תזרים מזומנים של 37 מיליון דולר מפעילות שוטפת.

גורם הסיכון העיקרי של החברה הוא התחרות מולה היא מתמודדת וזו שעלולה להתפתח בעתיד כי בחלק מהמוצרים הדרישה העיקרית היא רק טכנולוגיה פשוטה. לכן, פרוטרום משקיעה לא מעט במחקר ופיתוח כש-227 מעובדי החברה עוסקים בתחום ב-27 מתקני מחקר ברחבי העולם. כך, הפכה פרוטרום לשילוב של יתרון טכנולוגי, אמינות וניסיון שיכול ליצור בידול וערך מוסף.

פרוטרום נמצאת בשליטת ד"ר ג'ון ג. פרבר המכהן כיו"ר הדירקטוריון. פרבר קיבל לפני שמונה שנים הצעה למכור את השליטה בחברה תמורת 75 מיליון דולר, אך סירב. אומרים שבעיתות מיתון אפשר לוותר על דירה או רכב חדש, אך על מזון הנטייה הרווחת היא לא להתקמצן. מתחילת השנה זינקה מניית פרוטרום בשיעור של 29% והיום אין ספק שפרבר צדק - החברה נסחרת לפי שווי של 417 מיליון דולר.