סבסדו את ההיברידיים

כלי רכב היברידיים אינם מזהמים יותר מהמכוניות החשמליות ■ מישהו סופר אותם?

היום (ב') נפל דבר בשוק הרכב העולמי. המכונית ההיברידית הזולה בעולם - ההונדה אינסייט כבשה את ראש טבלת מכירות הרכב ביפן לחודש אפריל ובכך צויינה הפעם הראשונה (ולדעתי לא האחרונה) שבה הדגם הנמכר ביותר בשוק כלשהו הוא דגם של מכונית היברידית.

האינסייט אינה מכונית עם ביצועים של רכב ספורט, היא גם לא מספקת מרחב פנים ואיבזור בדומה למכונית מנהלים ומרחב הכתפיים שלה במושב האחורי דורש מהנוסעים בו להיות נמוכים מ-1.6 מ' בשביל לשבת בנוחות. אך למרות זאת היא המכונית הנמכרת ביפן בשל מחירה הנמוך שהוא כ-19 אלף דולר בלבד ביפן והתרומה שלה לחיסכון בדלק ושמירה על הסביבה.

הונדה אינסייט
אינסייט - ההיברדית הזולה בעולם: רק 19 אלף דולר

בישראל, האינסייט היא ההיברידית הזולה ביותר ומחירה נע בין 130 ל-139 אלף שקל. לא ייתכן שכל הרוכש רכב חדש (או מי שמקבל אותו ממקום העבודה) ייאלץ לשלם "מס סביבה" ולרכוש רכב שמחירו יקר מממחיר מכונית משפחתית ממוצעת.

רכב היברידי עונה על כל הדרישות הסבירות של נהג בישראל - הוא חסכוני, אמין ויצלח בקלות את המרחקים שעובר כאן נהג ממוצע. דמיינו עמידה בפקק תנועה או המתנה ברמזור לאור הירוק, בשעה שכל המנועים של כלי הרכב כבויים או עובדים רק על מנוע חשמלי - דמיינו את השקט, את האוויר הנקי... החלום הירוק הזה יכול בקלות להפוך למציאות.

מחצית מהמכוניות מתוצרת הונדה הנמכרות בהולנד, הן מדגם סיוויק הייבריד. בהולנד זוכה המכונית ההיברידית להטבות מס משמעותיות מאוד, הגורמות לה להיות סופר אטרקטיבית במעמד הקנייה (וזאת מבלי שהזכרנו את החיסכון המשמעותי בדלק, דבר מושך לכשעצמו).

המס על כלי רכב היברידיים נמוך בשיעור משמעותי ממס על רכב רגיל, אלא שעלות הייצור שלו גבוהה יותר, ולכן המוצר הסופי יקר יותר. מן הראוי שמדינת ישראל תצמצם את הפער במחיר שבין המכוניות הרגילות להיברידיות.

באירוע השקת מכונית אינסייט שאלתי את אנשי הונדה על האפשרות לייצר מכונית חשמלית. הם השיבו שהטכנולוגיה נמצאת בהישג יד, אך לא פחות ממנה חשוב מקור האנרגיה שמטעין את הסוללות.

מדינת ישראל מעניקה לשי אגסי ופרויקט בטר פלייס זיכוי של כ-80% על המס לכלי הרכב שהם מייבאים. אני מעריך שמי שאין לו תחנת רוח או גג מכוסה קולטי שמש, לא יטעין את הסוללה של המכונית החשמלית שלו באנרגיה שאינה מזהמת.

החלפה מדורגת של כלי הרכב בישראל לכלי רכב היברידיים עשויה להוריד את צריכת הדלק באופן דרמטי, לשפר את איכות האוויר בעיקר בערים הצפופות ולהעביר מסר לדור הבא שניסינו להציל משהו מהסביבה שאנו מורישים לו.

הרכב ההיברידי אינו כלי מושלם, אך כפתרון לטווח הקרוב, הוא כנראה הכלי הטוב ביותר לחסוך בדלק ולשפר את איכות הסביבה. חבל שהמדינה והיבואנים אינם מסייעים יותר לנהגים בישראל לבצע את ההחלטה הנכונה.