המשבר לא משפיע על מחירי הקפה והסוכר: זינקו ב-22% מאז דצמבר

הגשמים פגעו קשות בהיצע הקפה של קולומביה, ותפוקת הסוכר בהודו לא מצליחה לספק את הביקוש המקומי

המכורים לקפאין יצטרכו להתמודד עם העלייה במחיר הסם היומי שלהם, לאחר שהמחיר הסיטונאי של הקפה והסוכר זינק, עקב היבול הדל והביקוש האדיר. "אנחנו במצב מסוכן", אומר אנדראה אילי, מנכ"ל חברת הקפה המובילה באיטליה. אילי מזהיר שהמחירים עלולים "להרקיע שחקים" בגלל ההיצע המצומצם.

כך טוענים גם גורמים אחרים בתעשייה, המשקפים גם שינוי משמעותי בהערכות האנליסטים. עד לאחרונה היתה הדעה הרווחת שהמשבר הכלכלי העולמי יקטין את הצריכה ויוריד את מחירי הקפה. אך התחזית הזו התגלתה כשגויה. הביקוש לקפה נותר בעינו. מה שהשתנה הוא אופי הצריכה. אנשים הפסיקו לשתות בבתי קפה ועברו לשתיית קפה בבית.

"מחסור אבסולוטי"

בשבוע שעבר הגיעו מחירי הקפה הבינלאומיים לרמה הגבוהה ביותר בשבעת החודשים האחרונים, והעפילו ל-1.28 דולר לפאונד בניו יורק - זינוק של 22% לעומת השפל שנרשם בדצמבר. הקפה הקולומביאני, הזן הפופולארי בקרב אניני הטעם, כבר רשם שיא של 12 שנה. מחירו למסירה מיידית התקרב ל-2.20 דולר לפאונד.

לדבריו של נסטור אוסוריו, מנהל ארגון הקפה הבינלאומי, יבול הקפה בקולומביה נפגע מהגשמים הכבדים. "כעת המחסור בהיצע הקולומביאני הוא אבסולוטי". בעקבות ההתייקרות, ביצעה קרפט, הבעלים של מותג הקפה מקסוול האוס, העלאה של 19% במחיר לצרכן של תערובת הקפה הקולומביאני שלה. המתחרה נסטלה סירבה להתייחס לשאלה אם היא מעלה את המחירים של מוצרי "נסקפה".

בנפרד, עלו בשבוע שעבר מחירי הסוכר בניו-יורק ובלונדון לרמה הגבוהה ביותר בתקופה של קרוב ל-3 שנים. מחיר הסוכר הלבן העפיל ליותר מ-450 דולר לטון - זינוק של 52% לעומת אמצע דצמבר 2008, מכיוון שהסוחרים הימרו שהודו, צרכנית הסוכר הגדולה בעולם, תזדקק לייבא כמויות אדירות של סוכר בגלל הפגיעה ביבול הסוכר המקומי.

הכל בגלל הודו

התנודות בתפוקת הסוכר בהודו, שבגללן משנה הודו את מעמדה מיצואנית ליבואנית וחוזר חלילה, נחשבות לגורם קריטי במחירי הסוכר בעולם. סוחרים מעריכים שתפוקת הסוכר של הודו תצנח ב-40% לכ-15 אלף טון בעונת 2008-2009 - כמות נמוכה בהרבה מצריכת הסוכר ההודית, שעומדת על 23 טון בשנה.

פיטר דה קלרק מחברת המסחר בסוכר צ'רניקוב, הפועלת מלונדון, אמר שהמדינות המייבאות "ייאלצו להעלות את המחיר הקמעונאי כדי לעמוד בזינוק בעלות הסוכר בשוק הסיטונאי".

סוחרים אמרו כי מצב הרוח ששרר בשבוע שעבר בסעודה השנתית של תעשיית הסוכר בניו יורק, מצביע על כך ששוק הסוכר אופטימי. ארגון הסוכר הבינלאומי מעריך כעת כי בעונת 2009-2010 יירשם הגירעון השני ברציפות בשוק הסוכר.