ניצחון לפרסומאים: הצליחו להוציא את נושא עמלות היתר מחוק ההסדרים

אייל חומסקי, אילן שילוח וגיל סמסונוב הציגו לפקידי האוצר את ההיסטוריה של שקיפות העמלות - והצליחו לשכנעם שלא להקים את הוועדה במשרד האוצר שאמורה היתה לדון בנושא עמלות הפרסום

נושא עמלות היתר הוצא סופית מחוק ההסדרים ויוחזר לטיפולו של משרד התקשורת - כך נודע ל"גלובס". כזכור, באחרונה הציע משרד האוצר להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שתבחן ותמליץ על מדיניות לטיפול בנושא עמלות הפרסום המשולמות על-ידי המפרסמים וחברות המדיה לחברות הפרסום.

לפי ההצעה אמורה היתה הוועדה להגיש את המלצותיה לוועדת שרים לענייני חברה וכלכלה עד נובמבר 2009.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים, מאז היוודע הצעת האוצר, הציגו לאגף התקציבים באוצר בכירים בתעשייה - ביניהם אילן שילוח, גיל סמסונוב ואייל חומסקי - את נושא עמלות היתר, ובסופו של דבר פקידי האוצר החליטו להוציא את הסעיף מחוק ההסדרים.

"מצאנו קשב במשרד האוצר", אומר בכיר בתעשייה שפעל בנושא. "הם הכניסו את הסעיף באופן ענייני והוציאו אותו באופן ענייני - לאחר שנחשפו לדיונים שערכה מועצת הרשות השנייה ולדו"ח שטרום שיצר שקיפות בנושא העמלות".

כזכור, משרד התקשורת ניהל בחודשים האחרונים בדיקה בנושא עמלות היתר. במשרד נבחנה האפשרות לקבוע תקנה המחייבת את זכייניות הטלוויזיה לדווח לרשות השנייה מהו סך העמלות שהן משלמות למשרדי הפרסום. יודגש כי מדובר בסכום גלובלי ובאחוזים, ולא בפירוט של סוג ההתקשרות עם כל משרד.

הרעיון הראשוני ליישם מהלך שכזה היה חלק מהדו"ח של דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שנשכר על-ידי הרשות השנייה לפני כשנתיים לבצע בדיקה מעמיקה בנושא עמלות היתר של משרדי הפרסום, לאחר שהזכייניות טענו כי אינן יכולות לעמוד במחוייבויות התוכן שקיבלו על עצמן במהלך המכרזים. הבדיקה עוררה סערה גדולה בענף, בין היתר בשל החשש ששטרום ימליץ לחוקק חוק שיאסור מתן עמלות יתר ללא ידיעת המפרסם.

כחלק מההמלצות - שאושררו מאוחר יותר על-ידי מועצת הרשות השנייה - הוחלט לפעול ליצירת שקיפות בין הזכיינים לרשות בתשלומי העמלות. עוד הוחלט כי המועצה תשמור לעצמה את הזכות לקבוע רף של עמלות מוכרות, ובידיה תהא סמכות שלא להכיר בעמלות, הנחות או זיכויים אחרים לצורך חישוב מחוייבויות הזכיינים לעמידה בדרישות התוכן.

עם זאת, החלטה של הרשות השנייה אינה מספיקה, שכן כדי ליישם מהלך כזה דרושה קביעת תקנה שתצטרף לחוק. תיקון תקנה כזו היא בסמכות השר.