עובד יובנק וחברו חשודים שהוציאו מהבנק במירמה מאות אלפי שקלים ע"י מסחר באג"ח ממשלתי

לטענת רשות ני"ע, בין יולי 2007 לאפריל 2009 פעלו ירון גואטה ואלון שרון בדרכי מירמה כדי להניע את יובנק לקנות ולמכור ני"ע כדי להשיא רווחים אישיים לחשבונם ■ יובנק: לפעילות של גואטה אין כל קשר ללקוחות הבנק

בית משפט השלום בתל-אביב שיחרר הערב ל-5 ימי מעצר-בית את ירון גואטה (33), הממונה על עשיית שוק באג"ח ביובנק, ואת אלון שרון (33), שנעצרו על-ידי רשות ניירות ערך בחשד שהוציאו מיובנק במירמה מאות אלפי שקלים. הם חשודים בעבירות של תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד והלבנת הון.

בבקשות השחרור בערבות שהגישה עו"ד ציפי גז, היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, נאמר כי בין יולי 2007 לאפריל 2009 סחרו גואטה ושרון באג"ח ממשלתי בבורסה. על-פי החשד, השניים חברו יחדיו לנצל את נגישותם לכספי יובנק ולהוציא במירמה מאות אלפי שקלים מכספי הנוסטרו של יובנק.

השניים פעלו בדרכי מירמה כדי להניע את יובנק לקנות ולמכור ניירות ערך על מנת להשיא רווחים אישיים לחשבונם. הם גם השפיעו בדרכי תרמית על שער נייר ערך, תוך שהם מבצעים עסקאות מתואמות ביניהם. שיטתם היתה, על-פי רוב, לתאם עסקאות כך שהשניים ירכשו מיובנק בזול וימכרו לו בחזרה ביוקר.

בפועל, דאגו השניים כי חשבון הנוסטרו של יובנק ימכור את האג"ח בזול לחשבון אלון שרון (החשבון ממנו התחלקו ברווחים) ויקנה את אותה כמות אג"ח, בהפרשי זמן של דקות, מאותו חשבון, במחיר גבוה יותר. זאת, תוך שינוי בשער האג"ח לשם קידום מטרותיהם ולשם יצירת רווחים עצמיים.

מהחקירה עלה כי בתקופה האמורה ביצעו גואטה ושרון מאות עסקאות מתואמות באג"ח ממשלתי בין חשבון הנקרא "עושה שוק - למסחר" ביובנק, לבין חשבון על-שם אלון שרון בגאון בית השקעות. בשלב הראשון רכשו השניים אג"ח במהלך המסחר בבורסה, כאשר בחשבון שרון מועברת הוראת קנייה, בדרך-כלל בשער נמוך משער הבסיס באותו יום. תוך זמן קצר, חשבון עושה השוק נענה להוראה והעביר הוראת מכירה לחשבון שרון את אותה הכמות שביקש, במחיר הנמוך המבוקש.

בשלב השני, שמתרחש כעבור מספר דקות, מתבצעות הפעולות ההפוכות, כך שהחשבון של שרון מזרים הוראת מכירה - הפעם בשער גבוה מהשער שבו קנה את האג"ח, וחשבון עושה השוק רוכש ממנו את כל הכמות במחיר הגבוה.

לטענת רשות ניירות ערך, דפוס הפעילות בו נקטו השניים השפיע על שער האג"ח, בכך שהוריד את שער האג"ח יחסית לשער הבסיס או יחסית לעסקה קודמת שבוצעה, והביא ליצירת רווחים בטוחים בחשבון שרון, על חשבון יצירת הפסדים בחשבון עושה השוק. כאשר חשבון שרון רכש את האג"ח מורידים את שער האג"ח, וכאשר חשבון שרון מכר את האג"ח שברשותו - העלו את השער או לחלופין הקטינו את שיעור ירידת שער האג"ח.

בשיטה זו, חושדת הרשות, קיבלו השניים במירמה למעלה מ-300 אלף שקל, שהם חיבור הרווח של 106 אלף שקל ושל 220 אלף שקל שנוצרו בעקבות הלוואות שקיבלו למימון פעילותם. ממצאי החקירה העלו אף חשד נוסף לביצוע פעילות מסחר מתואמת נוספת באופציות.

ברשות טוענים, כי השניים ביצעו בכך עבירות של תרמית בניירות ערך על-ידי עסקאות מתואמות באמצעות מתן הוראות קנייה בזול ומכירה ביוקר, וזאת בסמיכות זמנים וכמויות, תוך השפעה על שער האג"ח לשם גריפת רווחים לכיסם. בנוסף, הם הניעו את יובנק לקנות ולמכור אג"ח בהפסד, תוך העלמת העובדה כי הצד לעסקאות אלה הוא גואטה ושרון עצמם, העושים זאת לגריפת רווחים אישיים.

בית המשפט קיבל את בקשת הרשות לשלוח אותם למעצר-בית, והטיל עליהם תנאים מגבילים. בין היתר הם חויבו להפקיד ערבויות כספיות וכן את דרכונם, נאסרה יציאתם מהארץ, ונאסר עליהם ליצור קשר עם המעורבים בפרשה.

יובנק מאשר כי עובד זוטר נעצר היום על-ידי רשות ניירות ערך, ובבנק מדגישים כי מדובר בעובד זה בלבד וכי לפעילותו אין כל קשר ללקוחות הבנק.