נתניהו: "התקציב אחראי; אם אינך יכול לגרום סיבוב כמו במטוס מירידה לתנופה לא תצליח; זכות הפקידים להסיק מסקנות"

ראש הממשלה בתדרוך מיוחד שנערך במשרד ראש הממשלה: "לא היה מצב שהייתי צריך לכפות על שר האוצר שום דבר, הכל היה בהסכמה" ■ רם בלינקוב מתפטר; "אחריותי לתקציב המדינה ולמשק מחייבת אותי"הממשלה אישרה את תקציב המדינה

"לפקידים המקצועיים זכותם להתנגד וגם לקבל מסקנות אישיות", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרות הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב.

ראש הממשלה דיבר בתדרוך מיוחד שנערך במשרד ראש הממשלה לרגל אישור תקציב המדינה לשנים 2010-2009.

"חיוני שיהיה בעל בית. אתה לא יכול להניע את הכלכלה אם אתה לא מכוון. כשאתה יושב פה אתה סופג את כל הביקורת אבל חייבים לקבל החלטות. הגענו להידברות הדדית. לא היה מצב שהייתי צריך לכפות על שר האוצר שום דבר, הכל היה בהסכמה. אם אתה שואל אותי - זה תקציב נכון".

"ראש אגף התקציבים היוצא, ביקש שנקצץ 5 מיליארד שקלים. בפועל שר הביטחון הסכים ל-1.5 מיליארד. אני חושב שבעת הזו זה דבר שאיננו נכון לעושת ואני שותף לשר הביטחון", הוסיף.

"האחריות עלי. האם היה נכון מבחינה כלכלית להפחית? התשובה היא כן. יכולים להיות חילוקי דעות ואף דרושים חילוקי דעות. חייב להיות מתח בין הדרגים המקצועיים. יש 2 אפשרויות: לקבל או לפרוש ואני מכבד אותו".

"פישר, כלכלן שמרן, אמר לי בבירור שהוא מעריך כי ההוצאה תגדל ב-3.5% - הגדלנו בפחות", אמר רה"מ.

"ניסינו לרסן את הגדלת ההוצאה, מהסיבה שהממשלה צורכת יותר לעומת ההכנסות שלה. הדרך האמיתית לטפל בזה, זו דרך הצמיחה. בלי זה שום דבר לא עוזר", אמר

"אם אתה לא יכול לגרום את הסיבוב, כמו במטוס, מהירידה לתנופה, אז לא תצליח" אמר נתניהו. "בצד הכלכלי, זה לנסות לצמצם את הפגיעה בחלשים ועשינו זאת. ומנגד, לייצר מנועי צמיחה. מנוע הצמיחה החזק ביותר - הפחתות מסים. זה לא עוזר לי פוליטית. אתה כל הזמן תהיה נתון לביקורת. איך אתה משלב את צורכי החברה לצורכי הכלכלה? זו הדרך".

"יש כאן צרכים חדשים בתחום הביטחון שלא כדאי לפרט בהיקפים שלא היכרנו והיה צורך לקבל החלטה. המצב כאן הוא שונה. זה לא מתאים לסטריאוטיפים של העבר. יש צורך במציאת איזון חדש בין כלכלה וביטחון".

"עבדתי יחד עם שר האוצר כל הזמן ועם שר הביטחון שפעל באחריות. זו התפתחות מבורכת", אמר. "במשבר הקודם, היו שני גלים של שביתות כלליות שעלו מיליארדים בהיקפים שחבל לכמת אותם. הצלחנו לבצע את האיזון הנכון תוך חיפוש בדרך משותפת".

" המשאבים החדשים יבואו מהצמיחה והצמיחה תבוא מהפחת מסים. הייתי חייב להעלות את המע''מ. זה לא פופולארי. אבל הייתי חייב לתת מענה לגרעון. פישר אמר לנו שהוא מעריך מאוד את מה שעשינו כאן".

"אנו חייבם להבין מה דוחף כלכלה למעלה - הפחתת מסים, זה מה שיתמרץ יציאה לעבודה, השקעות בחברות, ועוד. הייתי בוויכוח קשה עם הדרג המקצועי ב-2003 על הנושא הזה: אם להגדיל מע''מ או מס הכנסה. אז החלטתי מה שהחלטתי. היום אני מחליט היום אחרת".

על אורי יוגבאמר רה"מ: "אני מודה ליוגב על כל העבודה הנפלאה שעשה. יש פה אי הבנה יסודית על שינויים בעולם בכלל ובמשקים בפרט. המרכיב הכלכלי נהיה יותר ויותר דומיננטיים".

"בסופו של דבר הצומת תמיד מגיע לראש ממשלה. ראש ממשלה חייב יכולות פעולה, לא רק ייעוצים, להיות מעורב - ככה זה נעשה עם אורי יוגב. הדבר הנכון לעשות: מה שעשינו. התהליך לא נבע מלחצים. אנשי צבא הבינו את זה מצויין. הם עבדו נכון: הם עשו קמפיין עלי ומולי, ולא מול העיתונים".

שטייניץ על בלינקוב

שר האוצר יובל שטייניץ אמר על התפטרות בלינקוב: "קיבלתי את התפטרותו של רם בלינקוב. זה לא נודע דווקא הבוקר ואני מאוד מעריך ומוקיר את מסירותו ותרומתו לאוצר".

"האוצר ממשיך הלאה בכוחות מחוזקים ויעמוד בכל המשימות והמטלות בדרך הטובה ביותר. רצונו של אדם - כבודו וזכותו לומר מה שהוא רוצה". "בקשר לדברים אמר כאשר צולם - הוא הבהיר כי הדברים הוצאו בהקשרם".

ברק על בלינקוב

שר הביטחון אהוד ברק אמר על התפטרות בלינקוב: "יש מקרים שצריכים להיפרד מעובדים מקצועיים, גם אם מדובר בעובד מקצועיים בעלי אינטגריטי. בשלב מסויים צריך להכריע. נוצר תהליך קצת שונה משאר השנים ויכול להיות שהתהליך החדש הפריע למשהו".

"כל ההצעות נבחנות לגבי דרכי ההתייעלות במערכת הביטחון. אנו כבר נמצאים בתהליך של העלאת גיל הפרישה, אנו בתהליך של התייעלות - ברור שיהיו שינויים. המציאות לא מתנהלת כפי שאנו רוצים".

ירום אריאב על בלינקוב

מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, אמר: "זו אבידה קשה, אנחנו נצטרך להתארגן מחדש. הוא קיבל החלטה מאוד אישית, הוא הגיע לקצה ופעל לפי עקרונותיו".

לשאלה איך היה מגדיר את עצם העברת התקציב השיב: "היו בעיות".