הממשלה אישרה את תקציב המדינה ל-2009-2010 ברוב של 26 מול 4; המע"מ יעלה ב-1%

אי-אמון ראשון של האוצר בנתניהו-שטייניץ: הממונה על התקציבים רם בלינקוב התפטר הסכמות אחרונות נוספות שהושגו הלילה: תקציב הביטחון יקוצץ ■ עסקת החבילה עם ההסתדרות: עובדי המגזר הציבורי יספגו הקפאת דמי הבראה לשנתיים

בתום ישיבה שנמשכה קרוב ל-20 שעות אישרה הבוקר (ד') הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2009-2010: 26 שרים הצביעו בעד, ארבעת שרי ש"ס הצביעו נגד.

תקציב המדינה לשנת 2009 יעמוד על כ-316.5 מיליארד שקל, כאשר הגירעון התקציבי יוגבל עד 6% תוצר. בשנת 2010 יעמוד תקציב המדינה על כ-321.5 מיליארד שקל, והגירעון התקציבי יוגבל עד 5.5% תוצר. מעבר לגידול של 1.7% בתקציב, שנקבע מראש, יגדל התקציב בכל אחת מהשנים 2009- 2010 באופן זמני בשיעור נוסף של 1.35%. יעד ההוצאה ישוב לעמוד על 1.7% בשנת 2011.

הלילה הושגו הסכמות אחרונות על התקציב, ביניהן העלאה של 1% במע"מ החל מיולי 2009 לתקופה של 18 חודשים, העלאה שתניב כ-5.5 מיליארד שקל. עוד הוסכם על קיצוץ בתקציב הביטחון ועל קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה.

עסקת החבילה: הקפאת דמי הבראה לשנתיים במגזר הציבורי

במסגרת הצעת התקציב נכללה עסקת החבילה שפרטיה סוכמו יחד עם הסתדרות העובדים ונציגי המעסיקים. העסקה כוללת בין היתר: קידום רפורמות בנמלי ישראל, משק החשמל ומינהל מקרקעי ישראל בתמיכת ההסתדרות והמעסיקים, הרחבת זכויות עובדים ועבודה מאורגנת במסגרת סדרת תיקוני חקיקה שיקדמו הגנת עובדים.

הרפורמה למניעת הוצאת חשבוניות פיקטיביות במטרה להילחם בהעלמות מס בהיקף של כ-6 מיליארד שקל בשנה, שבגלל המחלוקת סביבה הוקפאה אתמול עסקת החבילה, נכללה בה לבסוף.

עוד סעיף בעסקת החבילה הוא הקפאת תשלום מחצית מדמי ההבראה שמשולמים לעובדי המדינה למשך שנתיים. הכסף שייחסך יפנה למדינה כ-1.7 מיליארד שקל.

נתניהו: "העברנו תקציב אחראי ומאוזן שיזניק את הצמיחה ויצמצם את הפגיעה בחלשים"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום בתדרוך מיוחד שנערך במשרד ראש הממשלה לרגל אישור התקציב: "אני רוצה להודות לשר האוצר, לשר הביטחון, ליו''ר ההסתדרות וליו''ר התאחדות התעשיינים. היה כאן שילוב כוחות. יש מולנו שני אתגרים משולבים: המשבר הכלכלי וצבר של אתגרים ביטחוניים. שני האתגרים הללו מתחרים על אותם משאבים, ואנו חייבים לעשות חלוקה מושכלת תוך מדיניות אחראית. העברנו תקציב אחראי ומאוזן, הנותן מענה לשלושת הצרכים המרכזיים: הזנקת הצמיחה, צמצום הפגיעה בחלשים ומתן מענה לצרכים הביטחוניים. זה צורך השעה וכך נמשיך לנהוג".

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר: "התוצאה טובה. התוכנית שהוצגה על ידי ראש הממשלה ועל ידי נתמכת בתקציב ובחוק ההסדרים. התוכנית הכלכלית 'בלימה ותנופה' יוצאת לדרך על כל חמשת חלקיה. יש כאן שמירה על הגירעון ויש כאן מתווה גירעון פוחת, שהוא דבר הכרחי".

אי-אמון ראשון של האוצר בנתניהו-שטייניץ: בלינקוב הגיש את התפטרותו

מיד לאחר אישור התקציב הגיש הממונה על אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב, את התפטרותו לשר האוצר. דבר ההתפטרות פורסם לראשונה ב"גלובס". לפי הודעת משרד האוצר, בלינקוב עדכן את שר האוצר על החלטתו כבר ביום ג' בבוקר, אך התחייב בפניו לפעול להעברת תקציב 2009-2010 בממשלה ורק לאחר מכן למסור לו את מכתב ההתפטרות הרשמי.

גזירות הבריאות: מה נכנס לחוק ההסדרים, מה בחוץ

מתוך גזירות האוצר שנוגעות למשרד הבריאות, ייכללו בחוק ההסדרים: קופת חולים חמישית (סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ל"גלובס": "מעריך שלא יעבור בכנסת"), דחיית ההקמה של בי"ח באשדוד (ליצמן: "גם זה לא יעבור בסוף"), רישום מהיר יותר של תרופות חדשות והעברת הטיפול בתאונות דרכים לקופות החולים (ליצמן: "גם זה אני לא מאמין שיעבור בסוף"). ליצמן השיג גם ביטול משנת 2010 של תשלום האגרה השנתית לטיפת חלב (מעל 300 שקל בשנה).

לא ייכללו בחוק ההסדרים: תשלום על יום אשפוז, העברת הסמכות להענקת מומחיות מידי ההסתדרות הרפואית אל משרד הבריאות. ליצמן אמר ל"גלובס": "החלטתי אסטרטגית להילחם איפה שצריך, וממילא באופן מסורתי יש דברים שנכנסים לחוק ההסדרים אבל יוצאים בכנסת. עד העברת התקציב בכנסת אני מתכוון לפעול להחזרת השר"פ (שירותי רפואה פרטיים) בבתי החולים הציבוריים ולפעול לקניה מרוכזת של תרופות".

הבנות על גזירות החינוך: שכ"ל לסטודנטים יוקפא לשנה נוספת

שר החינוך, גדעון סער, הגיע להבנות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנוגע לביטול הקיצוצים שתוכננו על ידי משרד האוצר בתקציב החינוך. נתניהו התערב אישית בנושא לאור מאבקו של סער בימים האחרונים בקיצוץ המתוכנן, והעניין סוכם בין הצדדים כ-10 דקות לפני אישור התקציב הבוקר. בסביבתו של סער אומרים כי מדובר בהישג גדול ומכובד.

בנוסף, הממשלה הסכימה להקפיא את שכר הלימוד לסטודנטים גם בשנת הלימודים הבאה תש"ע. יו"ר ארגון הסטודנטים, נתנאל איזק: "אנו מברכים את שר החינוך על מאבקו חסר הפשרות בעד מערכת ההשכלה הגבוהה. הוכח שוב כי כאשר ישנה אחדות למען מטרה אחת ניתן לבטל גזירות חלם".