הארוחה כבר בדרך: Bite2Eat שואף להצעיד את שוק המסעדות האמריקני לעידן הבא

הסטארט-אפ הישראלי רוצה לאפשר הזמנת אוכל מקוונת ממאות מסעדות בארה"ב, גם באופן קבוצתי ■ "האתר מציע מעין רשת חברתית קטנה - הרעיון הוא לתווך בין מסעדות לבין לקוחות אמריקנים"

שוק המסעדנות הוא אחד התחומים הרווחיים בעולם והוא מגלגל כ-580 מיליארד דולר בשנה רק בארה"ב, אולם הוא עדיין נחשב לאחר הענפים הבודדים שטרם השתלב באופן מוצלח וסינרגטי עם התפתחות האינטרנט. הסטארט-אפ הישראלי Bite2Eat, שהוקם ב-2008 על-ידי ג'יי ביילי (מנכ"ל החברה) ומארק פישמן (סמנכ"ל הטכנולוגיות), שואף להצעיד את שוק המסעדות האמריקני לעידן הווב 2.0.

"הרעיון הוא לתווך בין מסעדות לבין לקוחות אמריקנים", מסביר פישמן, "ולאפשר לצרכנים להזמין אוכל באמצעות האינטרנט, גם ממסעדות שלא מתחזקות אתר אונליין, ושאפילו אינן ממוחשבות". לדבריו, יש כמיליון מסעדות בארה"ב, אולם יש מדינות שלמות בארה"ב בהן לא ניתן כלל להזמין אוכל באמצעות האינטרנט.

הפיתרון שמציעה החברה היא מערכת טכנולוגית, שיודעת להמיר באופן אוטומטי הזמנה אינטרנטית לשיחת טלפון. כך, צרכנים יכולים להזמין מאחת המסעדות שמשתפות פעולה עם החברה, ושהתפריט שלה מופיע באתר של Bite2Eat, ובתום ההזמנה, המסעדה תקבל טלפון, וההזמנה תושמע באמצעות מזכירה קולית.

ביילי מספר כי יש חברות בארה"ב שמאפשרות להזמין באינטרנט, כדוגמת SeamlessWeb ו-GrubHub, אולם הן פונות בעיקר למסעדות מבוססות בערים גדולות. "רק כ-1% מהמסעדות בארה"ב מאפשרות היום להזמין באינטרנט, ולכן מדובר בשוק לא מנוצל ובעל פוטנציאל עצום", הוא טוען. "אנחנו פונים לזנב הארוך של המסעדות ומציעים להן פיתרון טכנולוגי שלא קיים בשוק".

המערכת של החברה מאפשרת גם לעשות הזמנה קבוצתית. "האתר שלנו מציע מעין רשת חברתית קטנה", אומר פישמן. כך, עובד יכול לפתוח הזמנה באתר, להזמין את כל החברים שהוא רוצה שיזמינו איתו באמצעות מייל, והמערכת מאחדת את כל ההזמנה לשיחת טלפון אחת. "כך תהליך ההזמנה הופך לאפליקציה חברתית, ובעתיד נאפשר לעשות זאת באמצעות אפליקציית פייסבוק ואפליקציה ל-iPhone", אומר ביילי. "המטרה היא להיות הפייסבוק של עולם המסעדנות".

עד כה סגרה החברה על הסכמי שיתוף פעולה עם 750 מסעדות בארה"ב, וכעת היא מפעילה פיילוט עם כ-100 מהן. "הבנו שבמצב הנוכחי אנחנו חייבים להתחיל ולייצר הכנסות, ובמקביל לפעול להגדלת שיעורי הצמיחה של החברה וגיוס הון", מסביר ביילי. עד כמה גייסו היזמים השקעת Seed מהמשקיע היהודי-אמריקני ג'ף פולבר, ולפני כ-4 חודשים גייסו 150 אלף דולר ממשקיעים פרטיים זרים. כעת נמצאת החברה בסבב גיוס נוסף, וביילי מעריך שהיא תגיע למצב מאוזן בעוד כשנה.

מה המודל העסקי?

ביילי: "בסוף כל חודש, המסעדות משלמות לנו 10% מסך ההכנסות שהתקבלו מהזמנות שנעשות באמצעות המערכת שלנו. המטרה שלנו היא להקל על המסעדות כמה שיותר ולא לדרוש מהן עמלה או תשלום קבוע מראש אלא רק תשלום שנגזר מעלייה מוכחת בגידול המכירות שלהן".

המערכת גם בונה עבור המסעדות תפריט ממוחשב בחינם, ומציעה להן גם לשים וידג'ט באתר שלהן, שממנו ניתן להזמין ישירות באמצעות המערכת. "אנחנו שואפים להציע את המערכת לקהילה הישראלית דוברת האנגלית, אבל זה רק ממטרות ציוניות שכן יש כבר שחקנים שפועלים בשוק הישראלי, כדוגמת 'תן ביס' וסיבוס", אומר פישמן.