ניקולאס טל עושה כסף מהמשבר

משברים מייצרים את הלחם והחמאה של טל, מנהל קרן Distressed Opportunities באופנהיימר, שמצפה להניב מחברות במצוקה 20%-25% לשנה לפחות ב-3 השנים הבאות

משברים כלכליים מזינים את הפעילות של מנהלי השקעות בגישת Distressed Debt (חוב במצוקה). הם עטים על חברות בקשיים כנשרים על פגרי חיות, ומוצאים דרך להשביח אותן או לפרק אותן לגורמים ולמכור אותם. לכן, בשוק הנוכחי הם פורחים.

ניקולאס טל (Tell), מנהל קרן Distressed Opportunities באופנהיימר, סוחב עימו ותק של קרוב לשני עשורים בתעשיית ה-Distressed, ובשבוע הבא, בכנס של בית ההשקעות, יפרוס את ההזדמנויות בתחום.

*אז איפה ההזדמנויות?

"ההזדמנויות הטובות ביותר נמצאות דווקא בשוק האג"ח High Yield. תשואות האג"ח מסוגים שונים עלו במרבית השווקים לרמה שמשקפת כמות פשיטות רגל שלא ראינו עד היום.

"ההיצע הכולל שאנחנו רואים מולנו בתחום ה-Distressed ברחבי העולם מסתכם כיום בכ-5.5 טריליון דולר, וזה רק בשווקים המפותחים, זה אפילו לא כולל את השווקים המתעוררים. זו הזדמנות של פעם בחיים".

לדבריו, בשוק האמריקני לבדו כ-80% מהחברות שעונות להגדרת High Yield נסחרות ברמות שמשקפות מצוקה אמיתית. "האג"ח של חברורת רבות מתומחר ברמות שמשקפות פשיטת רגל בסבירות גבוהה".

כנראה שלא ראינו את התחתית

יש מנהלי Distressed Debt שמחפשים להשקיע בחברות שיפשטו רגל. טל, לעומתם, מעדיף - לפחות בינתיים - אג"ח של חברות בקשיים.

"יכול להיות שהגישה הזו תצליח בעוד שנה או שנתיים, אבל היום ההזדמנות היא באג"ח שנסחרות בתשואות גבוהות במיוחד, ושלא יגיעו לפשיטת רגל. אנחנו מנסים לזהות את החברות שנמצאות במצוקה, אך במצב עסקי יציב. אלו שיפשטו רגל יהפכו להזדמנויות טובות רק בעוד שנתיים מהיום".

*באילו סקטורים?

"החברות שבראש סדר העדיפויות שלנו לא קשורות יותר מדי לצריכה פרטית. אנחנו מחפשים, למשל, חברות שירותי בריאות, כי הן לא יושפעו במידה רבה מהאטה. אנחנו מתמקדים גם בתשתיות, כי ממשל אובאמה הפך אותו לתחום ליבה בתוכנית הכלכלית.

"אני מחפש חברות עם הנהלות חזקות ומנוסות, שבגל סיבות כמו הכלכלה, התעשייה או לקוח מסוים נמצאות היום במצוקה לגבי יכולת החזר החובות, וצריכות לשרוד".

*איזה בדיקות אתה מבצע לפני השקעה?

"אנחנו עוקבים אחרי המועמדות להשקעה במשך שישה חודשים לפחות, ומדברים עם ההנהלות. בתחום הזה מאוד חשוב שתהיה לך גישה למקורות מידע מהימנים, קשר עם גופים מוסדיים ועם החברות, כדי לדעת מהו מצבה האמיתי של החברה, מה מצב השוק שלה והאם יש לה בכלל זכות קיום".

הרע ביותר מאחורינו?

"אנחנו רואים סימנים ראשונים של האטה בהתפתחות המשבר. הסימנים האלו מונעים בעיקר על ידי הנזילות הגדולה שהזרים הממשל לשווקים.

"מנגד, אנחנו ממשיכים לראות האטה בצריכה, וממנהלי החברות שמעניינות אותנו אנחנו שומעים שעדיין לא רואים סימנים לבלימת ההאטה בצריכה. לכן ייתכן מאוד שעוד לא ראינו את התחתית, אבל נפילת הכלכלה איטית יותר מאשר לפני כמה חודשים".

*ומה לגבי השווקים?

"יש סיכוי שהגענו לשפל בשווקים הפיננסיים. בסקטור הפיננסי ייתכן שראינו את התחתית בתמחור החוב של הבנקים, שכן הוא נבע מחשש גדול מאוד לגבי יציבותם. היום יש פחות חשש מקריסתו של בנק נוסף".

*אי אפשר לומר זאת גם על שוק ה-High Yield?

"אני חושב שעדיין לא".

*למרות הירידה במרווח בין אג"ח קונצרניות לממשלתיות?

"אנחנו עדיין בשוק של מרווחים גבוהים של 3% ומעלה. בסקטורים מוטי הצריכה, למשל, יש עדיין דרך ארוכה לצמצום המרווחים. בסקטורים שאינם מושפעים מאוד מהצריכה הפרטית הראלי של השבועות האחרונים צפוי להימשך.

"החברות בסקטורים האלו נסחרו ברמה של High Yield רק בגלל שהשוק כולו נסחר ברמות כאלו, ולא כי נתוני הבסיס שלהן לא היו טובים".

היום הניסיון מייצר כסף

טל מרגיש בנוח להציע את אסטרטגיית ההשקעה שלו לקהל היעד, המשקיעים המוסדיים, למרות הסיכון הגבוה שנמצא בה בהגדרה. "בסך הכול ניתן לומר שהמשקיעים המוסדיים מתחילים שוב להרגיש נוח עם נטילת סיכונים", הוא אומר.

"הם חוזרים להפנות חלק מהכסף שבניהולם לאפיקים קצת יותר מסוכנים. ניתן לראות גם משקיעים פרטיים חוזרים לשוק ה-High Yield דרך קרנות הנאמנות".

*לאיזו תשואה אתם מצפים בשוק כזה?

"אנחנו צופים תשואה של 20%-25% לשנה בשלוש השנים הבאות, כשהשוק יחזור לתמחר את הנכסים בצורה רציונלית".

*וזה בלי לגעת בחברות שפושטות רגל מעשית?

"אנחנו כבר מתחילים לראות פשיטות רגל בסקטורים מוטי צרכנים, כמו ענף המסעדות. האווירה הצרכנית כרגע מאוד שלילית ויש הרבה חברות שאין להן זכות קיום בסביבה הנוכחית.

"צריך לחכות בסבלנות ולחפש את החברות עם המאזנים הרעים, שצריכות לפשוט רגל ולעבור את התהליך הזה, אך עדיין צריכות להמשיך ולהתקיים. אלו החברות שיהיו ממוצבות בצורה טובה מאוד, כשהכלכלה תתאושש. אנחנו רחוקים מכך כשנה וחצי או שנתיים מהיום".

מה יקרה בשנתיים האלו?

"כשחברות מגיעות לפשיטת רגל היום אין אף אחד שמוכן לקחת על עצמו את החברה, כמו במקרה של קרייזלר, שם הממשל צריך להיחלץ לעזרה. הממשל רוצה פשיטת רגל מהירה בחברה, כך שאי אפשר יהיה לייצר ממנה ערך.

"פשיטות הרגל הופכות להיות קצרות יותר, במטרה להנזיל את הנכסים במהירות, כדי לשלם את החוב במקום לנסות ולאושש את החברות, ולייצר מהן ערך גבוה יותר בעתיד".

*מה מאפיין מנהל טוב בתחום שלך?

"הדבר החשוב ביותר הוא הניסיון. כמנהלים קל לנו לראות איך השווקים מגיבים ולעקוב אחריהם. בתקופה הנוכחית, היסודות הכלכליים אינם דומים לכל דבר שראינו ולכן כדי להצליח בנסיבות האלו צריך ניסיון רב בניהול חוב.

"הניסיון יאפשר למנהלים להשיג תשואת יתר על השווקים לאורך זמן. מנהלים לא מנוסים לא יודעים להבחין בין סוגים שונים של חוב קונצרני, והם עלולים להיפגע מהשקעה לא נבונה". *

roee-b@globes.co.il