שטייניץ: "התפטרות בלינקוב לא נחתה עליי בהפתעה; הגיע הזמן שאנשי האוצר יקבלו קרדיט שמגיע להם"

לכל הידיעות מפסגת שוק ההון ■ שר האוצר: "תהליך אישור התקציב היה קשה, מלווה בחבלי לידה, אבל התוצאה היא החשובה" ■ "האוצר הוביל ויוביל גם את התוכנית הכלכלית, גם את גיבוש התקציב וגם את חוק ההסדרים" ■ "אנחנו מכריזים על מאבק ללא פשרות בעבודה הזרה בישראל"

"היום בבוקר העבירה ממשלת ישראל לראשונה בתולדות המדינה ולאחר צירי לידה ממושכים תקציב דו-שנתי" - כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף עם BDO זיו האפט, שמתקיימת היום (ד') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

"התהליך היה קשה, מלווה בחבלי לידה, אבל התוצאה היא החשובה - והמטרה העיקרית שלנו, של האוצר".

"הושג תקציב שתומך בתוכנית הכלכלית שהצגנו לפני מספר שבועות, "בלימה ותנופה". התקציב תומך בחמשת הפרקים של התוכנית הכלכלית. מטרתה לבלום את ההאטה ולהניח יסודות בריאים לצמיחה שתבוא".

"הפרק ראשון הוא - ערבויות לפיתרון מצוקות האשראי, פרק 2 - מלחמה באבלטה ויצירת תעסוקה, פרק 3 - עוסק ברפורמות מבניות עיקריוות, פרק 4 - השקעה מואצת בתשתיות פיזיות ואנושיות והחמישי במדיניות המסים".

"התנאים שנדרשו", לדברי שר האוצר, "הגדלת ההוצאה התקציב ב-1.3% מעל ל-1.7% ב-2009 וב-2010. תנאי שני: חוק הסדרים שתומך בתוכנית. תנאי שלישי: עמידה ביעד הגרעון - קבענו תנאי שעומדים בכל מחיר שעומדים ביעד גרעון של 6% השנה, 5.5% בשנה הבאה ו-3.5% ב-2011. אלאמלא היינו עומדים ביעד הזה, היו נוצרים תנאים שלא היו מייטביים לתוכנית הכלכלית".

"האוצר הוביל ויוביל גם את התוכנית הכלכלית, גם את גיבוש התקציב וגם את חוק ההסדרים", אמר. "העובדה שנכנסו שינויים מסויימים - למשל, קיצוץ של כ-3 מיליארד שקל בביטחון שרצינו מול 1.5 מיליארד שקל שקוצצו בסוף - לא משנים את העובדה הבסיסית".

"מאבק בעבודה הזרה"

"אנחנו מכריזים על מאבק ללא פשרות בעבודה הזרה בישראל - ובניגוד למקובל לחשוב בציבור הרחב - הם תופסים מקומות עבודה של הציבור בישראל". אמר השר, "הם מתחרים על מקומות עבודה עם פשוטי העם, עם אלו שמרוויחים שכר נמוך מלכתחילה. אנחנו מגבשים היום יחד עם משרד המשפטים, מנהלת ההגירה ובתי המשפט, הגברת האכיפה וההרתעה מול אלו שעוברים על החוק ועוברים על הכלל: 'מובטלי עירך קודמים'".

"ניצור תהליכי שיפוט וערעור מהיר בבימ"ש ונרתיע. רפורמות הן מחוללי צמיחה מהמעלה הראשונה בישראל. אנשים היו סקפטים לגביי חוברת התוצאות של ועדת מאה הימים. אמרו בואו נראה אותם מבצעים את זה תוך חצי-שנה -שנה. הפרק הראשון מושלם בימים אלה - העברת תקציב דו-שנתי, ועוד".

"בסופו של דבר", אמר, "אפשר לחלק את כל הצעדים לשניים: צעדים שפועלים למניעת גידול באבטלה - מאמץ לפתור את מצוקת האשראי ע"י ערבויות מדינה לאשראי לעסקים קטנים ובינוניים, אשראי בערבות מדינה וערבויות לאשראי לצרכי ייצוא - ועוד", אמר השר.

שטייניץ אמר כי: "לא כל אזרח מרגיש עצמו מחויב למה שקורה בכלכלה - צמיחה, אילוצים, תקציב. כך נוצר מצב שאלו שאמונים על כלכלה, בוויכוחים ובניגודי עניינים עם צבא/בריאות/רווחה/חינוך - באופן טבעי הציבור מצדד בצד השני. ננסה לשנות את התמונה".

"אנחנו עומדים בפני משבר עולמי שלא היו כדוגמתו עשרות שנים"

"יש ויכוח גדול בין שתי גישות", אמר השר. "בין אלו המצדדים בגישה המרחיבה, ובין אלו, כמוני וכמו צמרת האוצר, שצידדו בשמירה על מדיניות פיסקאלית ושמירה על יעד ההוצאה ויעד הגרעון. לא פעם שמעתי 'בואו נתבונן באמריקה, נראה מה קורא אצל אובמה, ומה שטוב להם - טוב לישראל'.

"ברור שאין בנושאים האלו ידיעה מתמטית מוחלטת" אמר. "אנחנו עומדים בפני משבר עולמי שלא היו כדוגמתו עשרות שנים. איש מאלו שפגשתי לא התיימר להבין את המשבר המיוחד שאנחנו מצויים בו. גם אצלו שניבאו את המשבר, ניבאו לא את המשבר הזה - אלא התפוצצות בועת הסאב-פריים, ירידת מחירי מניות או נדל"ן - אבל איש מהם לא ניבא את המשבר העולמי שאנחנו עומדים בפניו - סוג של האטה כלל עולמית למעט מספר יוצאים מן הכלל".

"אי הוודאות שמקיפה את העולם עולו מקשה על איך לנהל את המשבר. העובדה שאנחנו רואים את השרשרת הסיבתית, אין פירושה שאנחנו מבינים אותה. איש לא ניבא זאת קודם. אין המדיניות המרחיבה לפיכך, גם אם מתאימה היא למדינות אחרות, איננה מתאימה למדינת ישראל", אמר.

"המשבר הוא בראש ובראשונה מיובא"

"המשבר הוא בראש ובראשונה מיובא. הרחבה לא תפצה על הירידה בייצוא - המשק הישראלי לא יקנה את ההיי-טק או האשלג שלא יקנו החברות בחו"ל" סבור השר. "אם בארה"ב, האזרח האמריקני מקבל מקורות ומוציא אותם לצריכה, אזי אם יקנה מכונית אמריקנית או יפנית המיוצרת בארה"ב, ואם הוא יוצא לנופש - הוא ייצא לנופש בארה"ב. אם האזרח הישראלי יגביר את הצריכה, הוא יקנה מכונית תוצרת חוץ וטיול תוצרת חוץ - כך שהתרומה לא תהיה לכלכלה שלנו".

"אנחנו לא חברה שמייצרת מוצרי צריכה, אמר. "אנחנו חברה שמתמחה בפלחי שוק מסוימים. לא צריך לעשות כאן הרחבה קלאסית משמעותית, אלא מגוון צעדים לשמירה על יכולת הייצוא ופיתוח תשתיות ורפורמות שיסייעו לכלכלה גם בעתיד. אין ספק שלתוכנית הזאת סיכויים גבוהים מאוד לבלום את המיתון ולהוביל אותנו לצמיחה. את המבחן הראשון עברנו בשבועות האחרונים והיום בבוקר".

"בכנסת מחכה לנו מבחן נוסף בעוד כחודש" אמר. "בינתיים קבענו כיעד תוכנית ממשלתית שלמה תוך כחודש. אנחנו נמשיך לפעול בקצב שהאוצר מוביל, תוך התייעצות עם כל הגורמים במשק. אני שמח על שיתוף הפעולה גם עם ההסתדרות והמעסיקים - מאפשר לנו לנוע קדימה ללא שביתות. זה תנאי חשוב להצלחה".

"אם נפעל נכון", אמר שטייניץ, "אני משוכנע שנראה את בלימת ההאטה וצמיחה בשנה שנתיים הקרובות - זו תחזית האוצר ובנק ישראל כאחד. אני מתכוון שנמצא מהמשבר הזה חזקים ובריאים יותר כלכלית".

"האנשים המסורים ביותר"

"מצאתי באוצר את האנשים המסורים והמקצועיים ביותר במדינת ישראל ובאופן פרדוקסלי כמעט תוקפים אותם על עודף מסירות לתפקיד", אמר.

"הגיע מצב שאנשי האוצר יקבלו קרדיט המגיע להם על עבודתם. בלינקוב הגיש לי את התפטרותו - זה לא נחת עליי בהפתעה". "הודיתי לו ואני רוצה להודות לו גם כאן על שירות מסור ואאיחולי הצלחה בהמשך הדרך".