ירידה חדה ברמת אמון העסקים בקרב בעלי חברות פרטיות בענף הטכנולוגיה ברחבי הגלובוס

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] החדשות הטובות על פי רשת Grant Thornton: מנהלים בענף הטכנולוגיה מעידים על אופטימיות זהירה לעומת ענפים אחרים ■ ההודים אופטימים למרות ירידה בצמיחה ■ בארה"ב מתמקדים בשמירה על עובדים איכותיים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]

משרד רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel מפרסם סקר חדש של רשת Grant Thornton International המגלה כי חברות פרטיות מתחום הטכנולוגיה חוששות כיום מהמצב הכלכלי הרבה יותר ממה שהן חששו בשנת 2008.

הסקר בדק בין השאר את אחוז החברות אשר העידו על אופטימיות מבחינת המצב הכלכלי והתחזיות לעתיד הכלכלי במדינתם לבין אחוז החברות אשר העידו על פסימיות בכל הקשור להתאוששות הכלכלית. מהמחקר ניתן לראות כי בעוד שבשנת 2008 49% מהנשאלים העידו על עליה באופטימיות הרי שלגבי שנת 2009 56% מהנשאלים הביעו פסימיות לגבי המצב הכלכלי והמדד התייצב על (7%-).

יחד עם זאת, נתון מעודד הוא שהמדד בענף הטכנולוגיה מעיד על אופטימיות זהירה לעומת ענפים אחרים, בהם אנו עדים למדד של (16%-) בממוצע. ענף הטכנולוגיה נמצא במקום השני לעומת ענפים אחרים. לפניו נמצא ענף האירוח (2%+) ולאחריו ענף השירותים הפיננסיים (9%-). שלושת הדאגות העיקריות המשפיעות על תחושת חוסר הביטחון של חברות פרטיות מענף הטכנולוגיה הינן ירידה בביקוש (38% לעומת 39% בענפים האחרים), מחסור באשראי / קושי בגיוס כספים (15% לעומת 19% בקרב שאר הענפים) וגידול בהוצאות האנרגיה (14% לעומת 10% בקרב שאר הענפים).

לדעת הנשאלים, הגורם העיקרי לצמיחה בענף הטכנולוגיה, כפי שעולה במחקר הינו, ביצוע השקעה אשר נובעת מהרצון לשדרג ולהגדיל את המפעלים והמכונות הקיימות. >עסקים רבים ברחבי העולם העידו כי קיצצו בהוצאות על מוצרים טכנולוגיים עקב המשבר הכלכלי. בנוסף הם השהו עדכון מערכות טכנולוגיות עד שיחל שיפור במצב.

"אם נבחן למשל את הודו, אשר הינה מדינה צומחת, נראה כי הנתונים שצוינו בסקר נכונים. חברות טכנולוגיה בהודו נהנו בשנים האחרונות מצמיחה יציבה." מסבירים רואי החשבון מיקי בלומנטל ואילנית הלפרין, ממשרד פאהן קנה ושות'Grant Thornton Israel .

"תחום הטכנולוגיה בהודו מציג כבר 5 שנים צמיחה שנתית של קרוב ל 30% (עם ירידה של 14% בשנה האחרונה). בהודו נרשמה ירידה בפיתוח אפליקציות ופרויקטים אחרים בתחום. עם זאת, רוב חברות הטכנולוגיה בהודו מביעות אופטימיות לגבי זכייה בחוזים גדולים בשנה זו או שנה הבאה."

לעומת זאת, בארה"ב החברות מתחום הטכנולוגיה מתמקדות בעיקר בשמירה על העובדים האיכותיים והשקעה בתחומי טכנולוגיה מגוונים. "חברות בארה"ב מקצצות קודם כל בהוצאות אשר אינן קשורות לכוח אדם, הואיל והן מעוניינות לשמור על העובדים האיכותיים שלהן, בטווח ירידה של 10% בהכנסות. בתחום הקלינטק בארה"ב אנו צופים להשקעה מרובה הואיל והן החברות והן הממשל מחפשים דרך להתנתק מהתלות בפחם." מוסיפים רואי החשבון מיקי בלומנטל ואילנית הלפרין.

בנוסף, מונה רו"ח אילנית הלפרין, שותפה במשרד פאהן קנה ושות' מס' נקודות מעודדות: בהשוואה לרבעון האחרון של 2008, חלק מהשיתוק בענף מתחיל להתפוגג. חברות הפועלות בנישה הנכונה יגבירו את הסיכוי להצלחה, ברגע שתחל מגמת התאוששות במשק. אם המאזן חזק הנפילה היום בארה"ב ובאנגליה מהווה הזדמנות נהדרת למציאת כוח אדם איכותי או חברות לרכישה. צפוי כי ענף הטכנולוגיה יהיה בין הענפים הראשונים שיתאוששו, כאשר המשבר יסתיים.

כמו כן, מעניק רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל במשרד פאהן קנה ושות' מספר טיפים להישרדות בעת המשבר הנוכחי: לקצץ בהוצאות ולשמור על המזומנים הקיימים. לשקול להשתתף בפרויקטים חדשים על מנת שלא יהיה צורך בחיפוש משקיעים חיצוניים. להפסיק להישען על השוק הצפון-אמריקאי ולחפש שווקים נוספים כמו: יפן ורוסיה. לבנות נוכחות בשווקים בהם הממשלה דוחפת להצלחה בתחום הטכנולוגיה.

משרד רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel , נמנה על ששת משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל וחבר ברשת הבינלאומית Grant Thornton. דו"ח העסקים של Grant Thornton International הוא סקר שנתי הבודק את השקפותיהם של המנהלים הבכירים בעסקים פרטיים ברחבי העולם. הדו"ח שהחל ב-1992 מסקר בתשע מדינות אירופאיות מקיף כיום מעל ל-7,200 עסקים ב-36 מדינות ומספק נתונים טריטוריאליים, אזוריים וגלובאליים בנושאים כלכליים ומסחריים המשפיעים על תחום המוגדר לעתים קרובות כ-'מנוע' של הכלכלה העולמית. נתונים משמונה תעשיות מפתח יפורסמו לראשונה בשנת 2009.

המחקר מתבצע על ידי Experian Business Strategies Ltd.. Grant Thornton International תורמת 5 דולר ל- UNICEF עבור כל שאלון מלא, תרומה של מעבר ל- 39 אלף דולר ב-2008.