לידיעת הסטארט-אפים הישראליים: כך תשתלבו בתוכנית המחשוב הרפואי של ארה"ב

במסגרת תוכנית התמריצים של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, 19 מיליארד דולר מחכים לתחום המחשוב הרפואי

במסגרת תוכנית התמריצים של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, 19 מיליארד דולר מחכים לתחום המחשוב הרפואי. כדי להשיג חלק ממנו, החברות הישראליות יצטרכו להבין את המערכת.

סוזן ברסון וסטפן ויינר, שותפים במשרד Mintz Lewin, מכירים היטב את תחום המחשוב הרפואי בארה"ב. המשרד מייעץ לכל השחקנים בסקטור, בהם בתי חולים, חברות ביטוח וחברות מחשוב.

ויינר ישתתף ביום שלישי בכנס IVA, שיתקיים בתל-אביב בשיתוף "גלובס". בכנס הוא יסביר עד כמה יהיה מסובך למחשב את סקטור הבריאות בארה"ב.

הבעיה אינה שעד היום לא הייתה התקדמות, אלא דווקא שהייתה התקדמות. בחלק מהמדינות בארה"ב החלו להיבנות יסודות שאי אפשר להתעלם מהם. המורכבות נובעת מהצורך לשלב את החדש עם הקיים.

כיום 10% בלבד מהרשומות האישיות אצל רופאי המשפחה בארה"ב הן ממוחשבות. לשם השוואה, בישראל רק 10% מהרשומות הללו אינן ממוחשבות.

המצב מסתבך עוד יותר בשל מבנה הממשל בארה"ב, בו מבוזרת האחריות בין ממשלי המדינות לבין הממשל הפדראלי, כאשר חלק מהמדינות כבר מתקדמות למדי בתוכניות משלהן להטמעת מערכות מחשוב רפואי, עם תקנים וספקים מועדפים משלהן.

ויינר מתאר את המצב המורכב. לדבריו, "זיהינו כבר שהמערכת הקיימות מאוד מבוזרת. גם הממשל שם לב לזה, ונתן דגש רב בתקנות על תמיכה במוצרים שמקשרים בין המערכות".

"יש פה יתרון תרבותי"

זו יכולה להיות הזדמנות לחברות ישראליות, כי המערכות הללו לא דורשות היכרות מעמיקה עם תהליכי העבודה היומיומיים במערכת הבריאות בארה"ב.

עיקר הסכום בתוכנית, 19 מיליארד דולר, יוקצה לא דרך הממשל אלא לספקי שירותי הבריאות - הן לבתי החולים והקליניקות והן לחברות הביטוח.

*תוכנית התמרוץ הגבירה את ההשקעות בחברות בתחום?

ויינר: "הקרנות והמוסדיים מתעניינים, אבל רוצים לראות תחילה את התוכנית".

*אילו חברות פועלות בתחום?

ברסון: "מיקרוסופט וגוגל נכנסו לתחום מצד הצרכן, על-ידי הקמת רשומה רפואית אישית שהצרכן נושא עמו.

"גם חברות הבילינג פעילות בתחום זה, חברות שממחשבות תהליכים בבתי החולים, וגם חברות אבטחת מידע.

"תחום האבטחה יכול גם להוות דלת כניסה לחברות הישראליות, שהן מאוד מתקדמות בו. חלקן מגיעות לאחר שעברו שלב בטא באבטחת מידע רפואי בישראל, וזה יתרון.

"לחברות הישראליות יש יתרון תרבותי. הן באות ממדינה שבה לא צריך לשכנע את הציבור שהטכנולוגיה הרפואית עובדת לטובתו".

*אילו חברות ישראליות את מכירה?

ברסון: "את IMDSoft ו-DBMotion. בנוסף, ל-IBM יש מרכז ישראלי שהוא חזק בתחום הבריאות. גם American Well, שמפתחת מאגרי מידע רפואיים, היא חברה עם שורשים ישראלים".

*האם התמריצים פתוחים לחלוטין גם לחברות שאינן אמריקניות?

"כנראה שתידרש נוכחות מסוימת בארה"ב, אשר תורמת לא רק פורמאלית, אלא גם כמובן להבנה כיצד לנווט בין החוקים".