הזעזוע האידיאולוגי של הכלכלנים

על שלוש גישות כלכליות שהתחלפו ביניהן כתוצאה מהמשבר הגדול וגם: עידכון ת"א 25

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

כתופעת לוואי למשבר הכלכלי הנוכחי, מסתמנת רעידת אדמה באידיאולוגיות קברניטי הכלכלה - מה שהיה מובן מאליו עד סוף 2007, לשרי אוצר, נגידי בנקים מרכזיים, וראשי ממשלות, אינו כזה עוד.

בסקירה זו, אנסה להביא בתמצית המתבקשת מאופי פורום זה, את האידיאולוגיות המוזכרות בשיח הכלכלי הנוכחי.

קיינס - מעורבות ממשלתית

האידאולוגיה ראשונה, המבוססת על תורתו של קיינס (John Maynard Keynes), דוגלת בהתערבות ממשלתית בזמני משבר ורגיעה כאחד. היא תופסת את התעסוקה כגורם חיוני בהשגת שגשוג וצמיחה, כי בלעדיה לא תהיה צריכה, ובלי צריכה לא יפתחו עסקים חדשים המביאים לצמיחה וליצירת מקומות עבודה חדשים.

גישה זו תומכת בהרחבת גירעון, הורדת ריבית ועבודות יזומות בתשתית, כמהלכים שיאוששו את המשק. היא שלטה בכלכלות העולם מתחילת שנות ה-30, ועד סוף שנות ה-80 במאה הקודמת, ונחשבת למי שחילצה את העולם מהשפל של אז, כולל השגשוג האדיר שלאחרי מלחמת העולם ה-II.

התורה האוסטרית - תנו לשוק

אידיאולוגיה שנייה, המבוססת על תורתם של לודוויג פון מיס (Ludwig von Mises) וחתן פרס נובל לכלכלה פרידריך הייק (Friedrich Hayek), דוגלת בשוק חופשי טהור מכל התערבות. הס מלהזכיר בה מניפולציה בריבית, הצלת חברות או יצירת מקומות עבודה בצורה מלאכותית.

לפי תפיסה זו רק היצע וביקוש צריכים להניע את הכלכלה, על כל תחומיה, וגובה הריבית צריך להיות נגזרת של כמות הכסף הנחסך והמהווה את צריכה הפוטנציאלית העתידית. משטר ריבית כזה יניע עסקים להשקיע בצורה נבונה, כי יצירת מוצרים ושירותים חדשים תעשה לפי צריכה מובטחת.

התערבות בנקים מרכזיים במנגנון הריבית מיותרת ומזיקה, לפי האסכולה האוסטרית. הריבית הנמוכה הרווחת בכל המשקים כיום, למשל, מעודדת יוזמות עסקיות שהצרכן שלהן אינו מחזיק בהון אלא בחוב. מצב זה, גורם לצמיחה מזוייפת ולהעמקת החוב, ומחריף את הבעיה.

צמצום תפקידי הממשלה, הורדת מיסים, צמצום רגולציה הן היסודות של התפיסה הזו. והדאגה לשכבות החלשות תעשה באמצעות תרומות והתנדבות, שיגיעו כתוצאה מהשגשוג הכלכלי במגזר הפרטי והעסקי. למגזר הציבורי נותר לדאוג לגופים שאי אפשר לחפש בהם שורת רווח - בהם "שורה תחתונה" כמו צבא או משטרה.

מילטון פרידמן - אינפלציה כלשהי

האסכולה האוסטרית היוותה בסיס לאידיאולוגיה השלישית, המוניטרזים (Monetarism), מבית מדרשו של מילטון פרידמן (Milton Friedman). גם לפיה כוחות השוק שולטים אבל גם לממשלה תפקיד חשוב: לשמור על כמות כסף יציבה כדי למנוע אינפלציה ודפלציה.

על פי תפיסה זו, יש צורך באינפלציה מינימלית, לשם השגת צמיחה ושגשוג, וזו תבוצע על ידי פעולותיו של הבנק המרכזי, הקובע לצורך כך את הריבית הרצויה. המוניטריסטים גם מבקשים לצמצם את גירעון המדינה, לעודד הפרטה, ולהעדיף את הסקטור הפרטי.

הבנק העולמי וקרן המטבע, שימשו כזרועות ביצוע של אידיאולוגיה זו כאשר מדינות נכנסו למשבר והיו צריכות עזרה דחופה.

התפנית

במשבר הנוכחי התרחשה בבת אחת, תפנית חדה לכיוון הגישה הקיינסיינית: תוכניות הצלה, הלאמת ענפים שלמים (בנקים, רכב...) הורדת ריביות לאזור ה-0, ויצירת מקומות עבודה ממשלתיים לצורך ריכוך סטטיסטיקת האבטלה. הרחבה אדירה של החוב נעשית ללא שום היסוס.

האם זו הדרך הנכונה? העתיד יאמר. האם הנזק העתידי בדמות אינפלציה ושמירה על מוסדות וחברות כושלים, עומד כנגד השמירה על רמה סבירה של סבל ציבורי? לפוליטיקאים אין ספק בכך. אני סבור שהבעיה תתגלה כאשר יהיה צורך "לספוג" חזרה את כל ההזרמה ולעצור את כל ההרחבה הנעשית היום. אז, המשק העולמי יצטרך למצוא קטרי צמיחה אשר יבצעו שני תהליכים קשים בו זמנית: גידול וצמיחה בתוצר הגלובלי והחזר חובות המשבר.

הכי מוזר בבית

ישראל ניצבת כמעט לבדה בתפיסה הישנה של ריסון כמעט "מוזר" לאור האתגרים של המשבר. אם ההימור הזה יוכח כנכון, יכול להיות שנהיה המדינה בעלת הסיכוי הגבוה יותר ליציאה בריאה יותר ממנו. אם לעומת זאת, הדרך המרחיבה היא הנכונה, אנו עומדים לפני שנים של סבל מתמשך שהתאוששות ממנו תבוא הרבה אחרי התאוששות העולמית.

עדכון ת"א 25:

נציג את מצבו הטכני בעזרת גרף שבועי:

משה שלום מעוף


  1. המדד הגיע והתחיל להתהפך באזור שסימנתי (3 סגול) בסקירה הקודמת של מדד זה.

  2. אזור זה מהווה תיקון Fibonacci ב-38.2% מהשיא באוקטובר 2007 ועד התחתית של גל 3 (590), דבר המחזק את ההשערה שלפנינו תיקון טכני קטן, לפני המשך עליות.

  3. אני מסמן את העלייה מ-690 ועד עכשיו כ-גל A. גם בעולם וגם כאן, אמור להתבצע גל B בעומק שליש עד שני שליש. שרטטתי סרגל Fibonacci לערכים האפשריים בתיקון זה (סרגל ומספרים בשחור), 2 סגול מציין את אזור 50% (סביב 740).

  4. המתנדים (1 סגול) עדיין לא חוזרים ממצב קניות היתר, ולמרות שלכאורה נחצה קו המגמה התומך בעלייה האחרונה, אני צופה דשדוש קל לפני ירידות משמעותיות ליעד סיומו של B. היסטוגרמה MACD (מסומנת בשרטוט ב-5 סגול) לעומת זאת, מתחילה להראות סימני היחלשות ולתת חיזוק לסבירות התיקון.

  5. שורה תחתונה

    סבירות גבוהה כרגע לתיקון טכני של שליש עד שני שליש מהעלייה הנוכחית של מדד ת"א 25. תיקון זה, אמור להקל על מצבי קניות היתר ולהביא את המדד לאזור אמצע התעלה העולה (760-780), ממנו תתחיל העלייה הבאה לקראת היעד הכללי של שלב B במשבר (1000-1050).

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל .

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.