פחות ביורוקרטיה בביטוח לאומי: מקבלי קצבאות יוכלו לקבלן ללא הגשת טפסים

מדובר בקצבאות הניתנות עבור דמי לידה, קצבת ילדים עבור ילד ראשון, קצבה למשרתים במילואים וקצבאות זקנה "לגיל מוחלט"

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, הבטיחה עם כניסתה לתפקיד לייעל את המוסד ולשפר את השירות לציבור - זאת בעקבות טענות רבות בדבר עודף ביורוקרטיה. שנה וחצי אחרי, מודיע היום (ג') המוסד לביטוח לאומי על צעד אחד קטן בכיוון הזה.

שורה של קצבאות שונות ישולמו מעתה באופן אוטומטי מבלי שיהיה צורך במילוי טפסים שונים. מקבלי הקצבאות יקבלו מעטפה כחולה בדואר, שתבשר להם כי סכום הקצבה הופקד בחשבון הבנק שלהם. מדובר בקצבאות הניתנות עבור דמי לידה, קצבת ילדים עבור ילד ראשון, קצבה למשרתים במילואים וקצבאות זקנה "לגיל מוחלט".

למרות ההתקדמות, עדיין ישנם סרבולים. דמי הלידה, למשל, יוענקו אוטומטית רק לעובדות מדינה, מורות או עובדות עצמאיות. מרבית הנשים המועסקות במגזר הפרטי יצטרכו למלא טופס "כמו פעם". הסיבה: בעוד שעובדות עצמאיות מדווחות לביטוח לאומי מדי שלושה חודשים, מעסיקים במגזר הפרטי מעבירים את תלושי השכר של עובדיהם פעם אחת בשנה.

במוסד לביטוח לאומי מסבירים היום כי מכיוון שדמי הלידה מחושבים על פי שלושת החודשים האחרונים, הם לא יכולים להעביר את הקצבה אוטומטית. "אנו בודקים כעת אפשרות שמעסיקים גדולים ידווחו לנו מדי חודש", אומרים במוסד. עוד הם טוענים כי אין להם כיום סנכרון עם מס הכנסה - ומכאן הקושי.

גם קצבאות הזקנה לא יינתנו אוטומטית לכולם, אלא לחלק קטן יחסית מהאוכלוסייה: מרבית העובדים שיוצאים לפנסיה בגיל הפרישה (67 לגברים ו-65 לנשים) חייבים עדיין למלא את הטפסים הקיימים - זאת משום שעד שנתיים לאחר גיל הפרישה ישנו מבחן הכנסה, כלומר בעלי הכנסה גבוהה לא מקבלים קצבת זקנה מיד עם הפרישה.

רק אלה שהמשיכו לעבוד אחרי גיל הפרישה לפחות עד גיל 70 לגברים ו-68 לנשים, ייהנו מהקצבה האוטומטית. זאת, משום שבגילאים אלה אין יותר מבחן הכנסה. דומיניסיני מסרה כי בכוונתה ליישם את שירות ההפקדה האוטומטית גם בקצבאות נוספות.

כמו כן, הודיעה דומיניסיני על שירות נוסף: כרטיס אשראי נטען שממנו ניתן יהיה למשוך את הקצבה או את חלקה בכל כספומט. הכרטיס מיועד למבוטחים שמקבלים קצבה ושאין להם חשבון בנק. הכרטיס משמש ככרטיס אשראי לכל דבר ולכן ניתן לרכוש באמצעותו מוצרים בבתי עסק ובכך לא יהיה צורך עוד במשיכת מלוא הקצבה.