מנכ"ל קרנות מיטב ל"גלובס": "תשואות האג"ח הקונצרניות משקפות שיעור פשיטות רגל גבוה ממה שיהיה בפועל"

רונן זכריה: "המיזוגים בענף בתי ההשקעות יימשכו, אם כי תלוי מה תהיה עוצמת השפל; אם שוק ההון יתאושש מהר יהיו פחות מיזוגים" ■ "בטווח הבינוני והארוך המניות אטרקטיביות"

רוב מנהלי קרנות הנאמנות בשוק ההון הישראלי היו שמחים לשכוח את שנת 2008. למעט מנהלים בודדים, כל החברות ספגו קיטון חד בנכסיהן, שנבע מפדיונות, כמו גם מירידת ערך הנכסים. אחת החברות שסבלה ביותר היא מיטב, שהיקף נכסי הקרנות שלה קטנו ב-64%, ומשיאן ב-2007 שעמד על כ-6 מיליארד שקל הן הגיעו לשפל של כ-1.5 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה. "באמת הייתה שנה לא טובה, אבל אנחנו כבר רואים מומנטום חיובי וגידול בנתח השוק שלנו", משתדל להסביר רונן זכריה, מנכ"ל קרנות מיטב.

זכריה מאשים את הקרנות הכספיות, בהן מיטב לא היוותה שחקן עיקרי, בקיטון החד בנכסי הקרנות שבניהולו. "בשנה שעברה, בין היתר, היה גידול חד בקרנות הכספיות. יש לנו קרן כספית אבל לא היינו במשחק של דמי הניהול. סבלנו גם מהקרנות המסורתיות שלנו, שכן היינו מוטים לרכיב של אג"ח קונצרניות שספג ירידות חדות".

זכריה, 43, נמצא במיטב כבר למעלה מ-13 שנה. בתפקידו כמנכ"ל קרנות הנאמנות הוא נמצא כבר שנתיים. לפניו, נזכיר, היה זה צבי סטפק, מייסד מיטב, ששימש כמנכ"ל הקרנות. לפני תפקידו זה שימש זכריה כסמנכ"ל השקעות במיטב, וניהל את מחלקת המחקר.

*אם זיהיתם שמה שמכר בשנה שעברה זה רק הקרנות הכספיות, למה לא נכנסתם למשחק הזה?

"לא האמנו שאנחנו צריכים להפסיד על מוצר. באותו זמן זה לא נראה לנו נכון".

*בדיעבד, יש מנהלי קרנות שגייסו סכומים נכבדים, העלו את דמי הניהול שלהם לאחר תקופה, וכעת הם מרוויחים קצת או לפחות לא מפסידים, וגם הגדילו את היקף הנכסים המנוהלים שלהם. לא פספסתם את הרכבת הזו?

"תמיד אפשר להוריד את דמי הניהול ל-0% ולהתחיל לגייס כספים. ממילא, מי שנכנס לזירת הקרנות הכספיות הקיז דם".

*בחודשים האחרונים מיטב מנהל מו"מ למיזוג עם גאון, ולאחרונה גם עם ישיר בית השקעות. במידה שהמיזוגים יבשילו, נכסי הקרנות יעמדו על כמעט פי 3 מהיום, כלומר על קרוב ל-6 מיליארד שקל. איך אתה מתכוון לקלוט את מאסת הנכסים הזו, ובכלל, איך תתמודד עם המיזוג?

"הסכמי המיזוג לא נחתמו עדיין, ולכן כל זמן שזה המצב, השאלה לא רלוונטית".

*ובכל זאת, למיזוג כזה יש הרבה היבטים. למשל, במיזוג עם גאון מיטב תנהל גם תעודות סל. איך תסתדר עם התחרות הפנימית בבית?

"יש מקום לשני המוצרים וזו לא סיסמה. מיטב מציעים סל של מוצרים, ביניהם גם קרנות ותעודות. אני לא מודאג מהדס".

*מיזוג גם גורר פיטורים של כוח אדם כפול. אתה מודאג?

"אני לא יכול להתייחס לסוגיה הזו".

*למה אתה כן יכול להתייחס בסוגיית המיזוג?

"המיזוג הוא מיצוי של יתרונות לגודל, וזה יהיה חיובי מאוד למיטב. לאחר המיזוג עם גאון נגיע לסך קרנות העומד על כ-70 קרנות, חלקן ודאי יהיו כפולות וניאלץ למזג קרנות דומות".

*למעט המיזוגים שכבר בוצעו ואלו שעדיין במו"מ, אתה צופה המשך לקונסולידציה בענף בתי ההשקעות?

"המיזוגים יימשכו, אם כי תלוי מה תהיה עוצמת השפל. אם שוק ההון יתאושש מהר יהיו פחות מיזוגים".

"רכישת קרנות ירושלים טובה"

*הסלוגן שלכם הוא "המצפן של שוק ההון". אתה חושב שאתם עומדים מאחורי ההבטחה הזו?

"יש לנו הרבה מוניטין בתחום של קריאת כיוונים. יחד עם זאת, אף מנהל השקעות לא יכול בכל נקודת זמן לחזות את התוצאות הכי טובות. אבל לאורך זמן יש לנו תוצאות טובות, ואנחנו מצדיקים את הסלוגן".

*מה אתה אומר על התופעה הזו בעולם הקרנות של הליכה אחרי טרנדים? הדוגמה המובהקת לכך היו קרנות ה-20/80, שכמו שגייסו במהירות הבזק מיליארדי שקלים, כך גם התרסקו ולא נותרו בהן כמעט כספים.

"תמיד נראה כניסה של כסף לאפיק מסוים, שמגובה גם בפרסום מאסיבי. הסיבה היא שיש תחרות קשה בין הגופים על אותו הכסף.

כשאנחנו במיטב משווקים מוצרים, אלו מוצרים שאנחנו מאמינים בהם. למשל, פרסמנו את נבחרת תל בונד ואת קרנות האג"ח הקונצרניות, כי האמנו בהן".

*מה מיוחד בנבחרת התל בונד?

"סלקטיביות הבחירה של האג"ח".

*לא הייתם סלקטיביים גם לפני השקתן?

"היינו, אבל כעת חלק גדול מנכסי הקרן הם מתוך מדדי התל בונד. לקוחות בוחרים במוצר של מנהל קרן מסוים, כי הם מאמינים לו וחושבים שהוא יכה את המדדים. בקרנות שלנו הלקוח יודע את רמת הסיכון, כי למשל, במיטב בונד AA ומעלה, הסיכון הוא מאוד נמוך".

*אבל מה המשמעות של הדירוג? כבר ראינו אג"ח מדורגות גבוה שהתנהגו כמו מניות יתר?

"נכון, אבל גם אג"ח ממשלתית יכולה לעלות ולרדת בחדות. עדיין, הסיכון בקרן מיטב בונד AA נמוך מבקרן מיטב בונד A ומעלה".

*הלקוחות לא באים למיטב כדי לקנות קרן המדורגת על ידי דירוג חיצוני, הם רוצים את המקצועיות של מיטב. למה אתם לא מרכיבים קרנות על סמך ניתוח מעמיק של החברות?

"אנחנו חושבים שהדירוג הוא המדד הנכון ביותר כדי לבחור רמת סיכון ללקוח".

*אתה מודע לכך שאתה בדעת מיעוט? רוב מנהלי הקרנות סבורים שהדירוג לא משנה ומסתמכים על ניתוח פנימי שלהם.

"גם לנו יש מחלקת מחקר של אג"ח, אפילו ותיקה מאוד ובעלת מוניטין. ועדיין, הכלי הטוב ביותר להתאים סיכון ללקוח הוא הדירוג. כך זה גם נעשה בכל העולם. אז גם כשיש השגות על אג"ח כזאת או אחרת, עדיין ברור שהסיכון של אג"ח בדירוג A גבוה מזה של אג"ח בדירוג גבוה יותר".

בתחילת 2006 רכשה מיטב תמורת כ-30 מיליון שקל את קרנות ירושלים מבנק ירושלים. בעת הרכישה היו בהן כ-600 מיליון שקל, ובסוף אותה שנה הן כבר הגיעו לכ-2 מיליארד שקל, אבל מהר מאוד, בדומה לשאר הקרנות האקס בנקאיות, גם קרנות ירושלים החלו סובלות מפדיונות. לאחרונה, קרנות ירושלים אף אוחדו לתוך מיטב והמותג נמחק.

*מחיקת המותג של קרנות ירושלים מעידה על כך שבמיטב סבורים כי הן אינן מוצלחות?

"מחיקת המותג נעשתה בגלל כפילויות בקרנות".

*אבל כפילויות היו גם קודם. יתרה מכך, אם קרנות ירושלים היו מותג כל כך טוב, היית נלחם עליהן, לא?

"אנחנו בתקופה בה קשה לתמוך בשני מותגים מבחינת עלויות הפרסום ואחזקת הקרנות. המשבר בהחלט האיץ את ההחלטה למזג".

*אז רכישת קרנות ירושלים הייתה עסקה טובה למיטב?

"היא הייתה בסך הכול טובה, אם משקללים את כל הפרמטרים".

*גם שאר העסקאות לרכישת הקרנות מהבנקים היו טובות?

"חלקן נרכשו במחיר גבוה מדי. המחיר של קרנות ירושלים כבר החזיר את עצמו".

*מה אתה צופה שיקרה בשווקים?

"בטווח הקצר הדברים לא ברורים. בטווח הבינוני והארוך המניות אטרקטיביות. כמובן שמי שנכנס לשוק המניות צריך להיות מוכן לסיכון ולתנודתיות. כך גם האג"ח הקונצרניות, שאמנם עשו מהלך משמעותי, אבל לפי המרווחים שלהן, עדיין נשאר בשר. התשואות של האג"ח משקפות שיעור פשיטות רגל יותר גבוה ממה שיהיה לדעתנו בפועל".

*ומה לגבי אג"ח ממשלתיות?

"כיוון שיש גירעון גבוה של כ-6%, ומצד שני רכישות בנק ישראל צפויות להימשך, כדאי להיות דינמיים באפיק זה. הייתי ממליץ להיות במח"מ של 1-4 שנים באג"ח הממשלתיות".

*ראינו לאחרונה שינוי מגמה וגיוסים לאפיק הצמוד, על פני השקלי.

"הפאניקה כרגע היא קצת מוגזמת לכיוון האפיק המדדי. יש הרבה פעמים הטיה של הציפיות האינפלציוניות לטווח קצר על חשבון הטווח הארוך. לכן, לא הייתי נוטש את האפיק השקלי".

"יש תחושה טובה"

*נכסי ענף הקרנות כבר עומדים על 115 מיליארד שקל, לא מאוד רחוק מהשיא האחרון שלהן שהיה בחודש מאי לפני שנה. האם הגידול בנכסים הוא זמני או פרמננטי?

"כרגע באמת יש תחושה טובה יותר מאשר לפני חודש או חודשיים, אבל צריך לזכור שיש משבר. יחד עם זאת, אני מאמין שבטווח הבינוני תהיה עליית ערך וחזרה לנכסים מסוכנים יותר".

*ומה באשר לקרנות הכספיות? הן יחזרו לימי התהילה שלהן?

"יש לקרנות הכספיות יתרונות. בתקופות של אינפלציה הן חוסכות את תשלום המס כי המס הוא על הרווח הריאלי. לכן, מי שנכנס היום להשקעה לא יצטרך כנראה לשלם מס. בפיקדון בבנק, לעומת זאת, הוא כן ישלם מס. מצד שני, התשואות שם מאוד נמוכות ואין בהן בשר. לכן, הן עדיין עדיפות כאופציה לחניה לכסף, מה גם שהמק"מ לא יישאר לאורך זמן בתשואות כל כך נמוכות".