אמריקן אפרל השתמשה בדמותו של וודי אלן ללא רשות - ותפצה אותו ב-5 מיליון דולר

תמונה של אלן מהסרט "אנני הול", שבה הוא נראה כיהודי חרדי, הופיעה על שלטי חוצות של חברת ההלבשה בניו-יורק ובלוס-אנג'לס ■ אלן סירב עד היום למכור את דמותו לשימושים מסחריים בארה"ב

חברת ההלבשה אמריקן אפרל תשלם לבמאי הקולנוע וודי אלן 5 מיליון דולר - כך עולה מהסכם פשרה שגיבשו החברה ופרקליטיו של אלן. הבמאי תבע את החברה לפני יותר משנה, לאחר שדמותו הופיעה על שלטי חוצות בניו-יורק ובלוס-אנג'לס.

אלן טען כי המוניטין שלו נפגע מכך שתמונה מסרטו "אנני הול" שהראתה אותו לבוש כיהודי חסידי הופיעה בפרסומת של אמריקן אפרל ללא ידיעתו וללא הסכמתו.

ההודעה על הפשרה פורסמה אתמול (ב'), בדיוק ביום שבו אמור היה להתחיל הדיון בתביעתו של אלן בבית המשפט.

סכום שירתיע

"5 מיליון דולר מספיקים כדי להרתיע את אמריקן אפרל או כל גורם אחר מעשיית דבר כזה בעתיד", אמר אלן מחוץ לבית המשפט הפדרלי במנהטן. התביעה המקורית היתה בסך 10 מיליון דולר, אך אלן הסביר לכתבים כי הוא מסתפק במחצית משום ש"לא זו הדרך שבה אני מתפרנס".

אלן, 73, סירב עד היום למכור את דמותו לשימושים מסחריים בארה"ב. לדבריו, ממסמכים שהגישה אמריקן אפרל עולה כי החברה הניחה כי החשש שלו מפומביות ימנע ממנו להגיב לפרסומות שלה.

מייסד החברה, דוב צ'רני, טען כי המודעות, שהופיעו גם באינטרנט, מוצדקות על-ידי חופש הביטוי, וכי הן מהוות "סאטירה קומית" ולא פרסום למטרה של רווח מסחרי.

"שלטי החוצות נועדו לקדם דיאלוג. הם בהחלט לא נועדו למכור בגדים", כתב צ'רני באתר האינטרנט של החברה. מאוחר יותר אמר צ'רני לעיתונאים: "אינני מתחרט על שביטאתי את עצמי. איש אינו רוצה להיקלע לעימות כזה. יש לי הרבה כבוד למר אלן, ותמיד אמרתי זאת".

אמריקן אפרל, מיצרניות ההלבשה הגדולות בארה"ב, כבר היתה מעורבת בעבר במסעות פרסום מעוררי מחלוקת, שכללו צעירים בלבוש מינימלי בתנוחות פרובוקטיביות. צ'רני עצמו הואשם בהטרדה מינית על-ידי כמה עובדות שלו לשעבר.

בפרסומות המדוברת נראה במאי הסרטים בלבוש חסידי עם זקן ושטריימל, ליד הכיתוב ביידיש "הרב הראשי". צ'רני, בן 40, אומר כי הוא חשב על הרעיון באפריל 2007 כאשר הוא צפה בסרט "אנני הול" מ-1977, וחש ברע בגלל תביעות ההטרדה המינית שהוגשו נגדו.

אחים לסקנדל

לדברי צ'רני, הוא חש "קרבה משפחתית" לדמות שגילם אלן, שתוארה בקווים שליליים, וכן לאלן האמיתי, שגם הוא היה מעורב בשערוריות מין.

הדיון בתביעה עלול היה להפוך לאישי מדי עבור אלן, מאחר שברשימת העדים שביקשה ההגנה לזמן נכללו גם חברתו לשעבר, השחקנית מיה פארו, ואשתו, סון-יי פרבין.

ב-1992 גילתה פארו כי לאלן היה רומן עם סון-יי הקוריאנית שהיתה בתה המאומצת. אלן התחתן עם סון-יי כעבור 5 שנים.

"איומים והדלפות לתקשורת של אמריקן אפרל שנועדו להשמיץ אותי לא עבדו, והתוכנית שלהם לזמן רשימה ארוכה של עדים שלא היה להם כל קשר לתביעה נדחתה על-ידי בית המשפט", אמר אלן.