כי"ל מכה את התחזיות: רווחיה ירדו ב-54% בלבד והסתכמו ב-159 מיליון דולר

המכירות קטנו ב-41% ל-898.5 מיליון דולר בשל ירידה בכמויות המכירה בכל המגזרים ■ תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עלה ב-16% ל-238 מליון דולר ■ הדירקטוריון החליט על חלוקת דיבידינד בסך 100 מיליון דולר

חברת כי"ל פרסמה הבוקר (ד') את תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2009. למרות ההאטה החדה בפעילות העולמית, עלו תוצאות החברה על התחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק בנעו בין 135-142 מיליון דולר, תוצאות אלו הן הטובות מבין התוצאות שהציגו המתחרות בענף. כי"ל הציגה קיטון של 54% בלבד ברווח נקי שהסתכם בסך 159 מיליון דולר.

החברה הציגה עלייה של 16% בתזרים מזומנים מפעילות שוטפת שהסתכם ב-238 מליון דולר.

המכירות קטנו ב-41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-898.5 מיליון דולר, זאת בשל ירידה בכמויות המכירה בכל המגזרים.

תוצאות כי"ל הושפעו מההאטה העולמית, ובפרט במגזר הדשנים שבו חלה ירידה בכמויות המכירה. לקראת תום הרבעון הראשון חל בשוק שינוי חיובי מסוים בביקוש לדשנים, כאשר ברזיל ושווקים נוספים החלו להיות פעילים.

החברה נהנתה מירידות מחירי ההובלה הימית ופיחות השקל לעומת הדולר, ומתוכניות התייעלות וחסכון שננקטו ברבעון. בנוסף, החברה צפויה ליהנות ברבעונים הקרובים מירידה בעלויות היצור הגלומות במלאי, בין השאר כתוצאה מירידת מחירי חומרי גלם, אנרגיה ועלויות שקליות ומהמשך הגברת מאמצי ההתייעלות והחיסכון.

בתקופת הדו"ח, חל גידול של כ-45% ברווח התפעולי של מגזר מוצרי התכלית.

דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידינד בסך של 100 מיליון דולר, אשר יחולק ביום 17 ביוני, 2009.

להערכת החברה, על אף המשבר הנוכחי, ועל אף העובדה שבטווח הקצר הביקושים בשוק ממשיכים להראות חולשה יחסית, נתוני היסוד של מניעי הביקוש לדשנים בטווח הארוך לא השתנו באופן מהותי.

הגידול בביקוש לגרעינים הנובע מהגידול הטבעי באוכלוסייה ומהשינוי בהרכב צריכת המזון, לצד רמה נמוכה היסטורית של מלאי הגרעינים העולמי, צפוי, בטווח הבינוני והארוך, ליצור לחץ להגדלת הביקושים לדשנים. הירידה בביקושים ובשימוש בדשנים בטווח הקצר, עשויה להרע עוד יותר את מצב מלאי הגרעינים בעולם, ולהביא לעליות במחירי הגרעינים והדשנים בהמשך.

במהלך הרבעון ולאחריו, כיל הגבירה את צעדי ההתייעלות והחיסכון לאור המשבר והשפעותיו, בין השאר ע"י: התאמת רמת המלאי של חלק ממוצרי כי"ל לביקושים הצפויים, בחינת השקעות והתמקדות בתחומי בטיחות, איכות הסביבה והשקעות אסטרטגיות. במקביל, בתקופה זו של ביקושים נמוכים, החברה מנצלת את יתרונה התחרותי ביכולת אחסון במתקניה בסדום, וממשיכה בייצור אשלג.

תגובות לדו"חות

האנליסט גלעד לאופר מאקסלנס הגיב לדו"חות ואמר : הרבעון הראשון מעט טוב מהצפוי אך עדיין מאוד חלש, הרבעון השני כנראה יהיה אף גרוע יותר.

בכלל פיננסים ברוקראז' אומרים כי דוחות הרבעון הראשון של כי"ל היו כצפוי חלשים, אך מעט מעל לציפיותיהם. אין בשורות מיוחדות בדוח הנוכחי. מציינים כמה נקודות מרכזיות:

אשלג: החברה מכרה 330 אלף טונות ברבעון (כולל מכירות פנימיות של 31 אלף טונות), מעט מתחת לתחזיותינו למכירות של 350 אלף טונות. עם זאת, מחיר המכירה המשוקלל גבוה משמעותית מהערכותיהם. מחיר המכירה ללקוחות חיצוניים עומד על 680 דולר לטון, וזאת למרות שעיקר המכירות ברבעון הופנו להודו.

יתכן ומכירות ספוט במחירים גבוהים ובהיקף יחסי גבוה ונגזרי מט"ח סייעו בהעלאת מחיר המכירה של סקטור זה. עם זאת, הרווחיות התפעולית עמדה על 51.6% בלבד, מתחת לתחזיות שלהם. בסיס העלויות הגבוה של יצור האשלג באירופה השפיע לרעה כאן באופן משמעותי מהצפוי. חשוב לשים לב למלאי האשלג אשר עומד לסוף הרבעון על 2.18 מיליון טונות, כמעט וכפול ממלאי הסגירה של השנה שעברה.

החברה מציינת כי נרשמה התעוררות מסוימת בביקוש לאשלג בסוף הרבעון, בעיקר בברזיל ובמזרח אסיה.

פוספט: כאן, אומרים האנליסטים כי החברה רשמה הפתעה לטובה בשורת המכירות עם מכירות של 149 מיליון דולר, מעל לציפיות שלהם למכירות של 109 מיליון דולר. גם כאן, ההפתעה מגיעה מכיוון מחיר המכירה, שדומה כי הוא גבוה משמעותית מהערכותיהם המוקדמות.

הרווחיות התפעולית מעט נמוכה מהציפיות. הרווחיות כאן מושפעת באופן שלילי מהיקף היצור הנמוך של החברה ברבעון האשון בשל החלשות הביקושים. למעשה, החברה לא מצליחה לגלגל לשורת הרווחת התפעולי את המרווח הגבוה שהיא משיגה על סלע הפוספט בשל בסיס עלויות קבועות גבוה יחסית בסקטור זה.

מוצרים תעשייתיים: השחיקה ברווחיות כאן חזקה אף יותר מהערכות הצנועות של כלל פיננסים ברוקראז'. גם כאן, הסיפור הוא היקפי יצור נמוכים הגוררים את הרווחיות התפעולית מטה, וזאת למרות צניחה במחירי חומרי הגלם ועלייה מסוימת במחירי המכירה. האנליסטים צופים להתאוששות בסקטור זה כבר ברבעון השני של השנה עם סיום תהליך הורדת המלאים אצל הלקוחות ועלייה חזרה בהיקפי היצור.

מוצרי תכלית: המגזר המפתיע לטובה של כי"ל. החברה הצליחה לדווח על תוצאות טובות בזכות העלאת מחירי מכירה בצפון אמריקה. העלאה זו חיפתה על ירידה במכירות הכמותיות של המגזר. עם זאת, מתקשים בכלל פיננסים לראות את החברה מצליחה לשמור על טרנד עליית המחירים ברבעונים הבאים במגזר זה.

בכלל פיננסים מציינים כי תזרים חזק והכנסות מימון משפרים התמונה. החברה הציגה תזרים יפה של 238 מ' דולר מפעילות שוטפת ברבעון הנוכחי. מדובר בתזרים חזק הנובע מהורדת מלאים כללית למרות צבירת מלאים גבוהה בסקטור האשלג. תזרים זה מאפשר לחברה להמשיך ולשמור על חלוקת דיבידנד 100 מיליון דולר ברבעון. הכנסות מימון של 22 מ' דולר ברבעון בשל החלשות השקל מול הדולר סייעו לחברה לעקוף את תחזיות כלל פיננסים לשורה התחתונה.

יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI אומר: המספרים הם בציפיות הן מבחינת הרווח והן מבחינת שיעורי הרווחיות. הדוח מאופיין בירידה חדה בכמויות הנמכרות בכל מגזרי הפעילות וצבירת מלאי ועדיין תזרים המזומנים מפעילות עלה ב-16% לרמה של 238 מליון דולר ברבעון.

הדו"ח מראה ירידה מהותית בפעילות בכל התחומים אשר נובעת בראש ובראשונה מירידה בביקושים ובכמויות. מגזר האשלג ממשיך להראות עוצמה במחירים ולכן ניתן להניח שכאשר הביקושים ישובו (ואם מחירי הסחורות הנוכחיים ישמרו אז הם צפויים אכן לשוב) התחום החשוב כל כך ישוב להציג תוצאות חזקות במיוחד לאור המלאי שנצבר. סה"כ תמונה לא רעה ואף טובה ביחס למתחרות של כיל שכבר פירסמו.