בועז צ'צ'יק מנכ"ל כאל: "אנחנו יותר זהירים במתן אשראי צרכני"

כאל רשמה ירידה בקצב הצמיחה שלה ברבעון הראשון ■ הרווח הסתכם ב-57 מיליון שקל ההפרשות לחובות מסופקים גדלו ■ נרשמה קפיצה בהכנסות מפעילות סליקה באינטרנט

המיתון מגיע לחברות כרטיסי האשראי. כאל פרסמה היום את דו"חות הרבעון הראשון. החברה מציגה עלייה של פחות מאחוז במחזור העסקאות שעמד על 9.84 מיליארד שקל בהשוואה ל-9.75 מיליארד שקל ברבעון המקביל. ממוצע העסקאות ב-2008 עמד על 10.3 מיליארד שקל.

"בהחלט יש ירידה בקו המגמה והתמתנות, אבל אין ירידה במחזורים. הרבעון הראשון תמיד יותר חלש כי הוא מושפע מעונתיות, אבל אם היינו עד עתה בקצב צמיחה של 8%, כעת אנחנו בקצב של 1%. אם לא תהיה החמרה יוצאת דופן, נעמוד ביעדים ונרוויח מעל 200 מיליון שקל בשנה", אמר מנכ"ל כאל, בועז צ'צ'יק. החברה נמצאת בבעלות דיסקונט (71.2%) והבינלאומי (28.8%).

כאל מדווחת על רווח נקי של 57 מיליון שקל בהשוואה ל-52 מיליון שקל אשתקד. הכנסות החברה עלו ב-16% והגיעו ל-277 מיליון שקל. הרווח מהכנסות מימון עמד על 49 מיליון שקל, אך ההפרשה לחובות מסופקים קפצה ל-20 מיליון שקל. בכל שנת 2008 הייתה ההפרשה לחובות מסופקים 51 מיליון שקל. "צריך לראות את זה בפרופורציה", אומר צ'צ'יק, "בשנת 2008 היינו בקצב הפרשות מייצג של 14 מיליון שקל ברבעון וברבעון הרביעי כבר עלינו ל-20 מיליון שקל. כעת אנחנו בקצב של 70 מיליון שקל בשנה המשקף הפרשות שמרניות לאור המצב. בנוסף, בשיטת ההפרשות שלנו, כשאנחנו צומחים, צריך להפריש באופן חד פעמי".

בתחום האשראי החוץ-בנקאי יש ירידה בקצב הצמיחה. לדברי צ'צ'יק, "יש עלייה בביקושים ונמשיך לצמוח, אבל אנחנו יותר זהירים במתן אשראי צרכני". היקף האשראי שמעמידה כאל (אשראי בכרטיסי אשראי מתגלגל, אשראי ישיר והלוואות אחרות) עומד על 1.86 מיליארד שקל, עלייה של 4.8% בהשוואה לסוף 2008. הריבית הממוצעת שגובה כאל על האשראי עומדת בממוצע על 12%.

אחד ממנועי הצמיחה של כאל הוא כאל נכסים המרכזת את הפעילות בחו"ל בתחום הסחר האלקטרוני (כולל סליקת אתרי הימורים ופורנו רך). כאל נכסים רשמה ברבעון הראשון הכנסות בסך 43 מיליון שקל, עלייה של 59% בהשוואה לאשתקד ובהשוואה ל-126 מיליון שקל ב-2008. הרווח מפעילות זו עמד ברבעון על 17 מיליון שקל בהשוואה ל-12 מיליון שקל אשתקד.

הכנסות כאל נכסים הן 15% מהכנסות כאל, והרווח מהווה 30% מהרווח הנקי של החברה. לאחרונה פועל בנק ישראל להסדיר בתקנות את הסחר האלקטרוני וסליקת אתרי פורנו והימורים. "אני מרגיש בנוח עם הנחיות בנק ישראל. התקנות מעגנות את כללי ההתנהגות אותם גזרנו על עצמנו, ולהערכתי לא צפויה פגיעה בהכנסות מתחום זה", טוען צ'צ'יק.