ביה"ד הארצי לעבודה הורה לנתניהו, ברוש ועיני לספק הסברים ל"עסקת החבילה" במשק

אתמול עתר איגוד לשכות המסחר לביה"ד וביקש להוציא צו מניעה לביצוע שינויי החקיקה בתחום יחסי העבודה - והתנגד גם לתוספת ימי מחלה לעובד שבן-משפחתו לקה במחלה ממארת ■ כל השינויים - ואיך הם נוגעים לכם

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, הורה היום (ד') לראש הממשלה, למשרד האוצר ולהסתדרות, לנמק עד יום א' הקרוב מדוע כללו במסגרת "עסקת החבילה במשק" שורה של שינויי חקיקה בנושא יחסי עבודה, בתוך חוק ההסדרים הליך שנחשב למזורז.

החלטתו של אדלר התקבלה בעקבות עתירה שהגיש אתמול (ג') איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, להוצאת צו מניעה ל"עסקת החבילה". גם האיגוד של לין מתבקש להגיש את טיעוניו לבית הדין, וזאת עד מחר (ה'). לאחר הגשת הנימוקים יקבע אדלר מועד לדיון, ובינתיים הוא נמנע מהוצאת צו מניעה לעסקת החבילה.

השופט אדלר הורה גם ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, בראשות שרגא ברוש, לנמק את הסיבות לשינויי החקיקה במסגרת חוק ההסדרים, זאת למרות שאיגוד לשכות המסחר לא עתר כנגד הלשכה, מאחר שהיא מייצגת גם את האיגוד.

בעתירה שהגיש האיגוד לשכות המסחר נטען כי אין מקום להכללת שינויי חקיקה בתחום יחסי העבודה במשק בתוך חוק ההסדרים, שכן מדובר בשינויים מהותיים שצריכים לבוא קודם לדיון עם המעסיקים.

באיגוד טוענים כי שרגא ברוש אמנם נתן את הסכמתו לעסקת החבילה, לרבות שינויי החקיקה, אולם הדבר נעשה ללא דיון בלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ומבלי שהם מודעים לתוכן ההסכמות שהתגבשו. זוהי "גניבת דעת", אמרו אתמול באיגוד, "סוג של מחטף".

אוריאל לין נמנע בימים האחרונים מלתקוף את שרגא ברוש ובחר לתקוף בעיקר את ההסתדרות ואת ראש הממשלה, אולם אתמול בשיחה עם "גלובס" אמר: "שרגא נכשל, הוא לא קיבל אפילו מנדט קצוץ לשינויי החקיקה".

לין מזכיר כי ההסתדרות והמעסיקים חתמו בשנת 2006 על הסכם מיוחד, שלפיו הצדדים מתחייבים להימנע מחקיקה בתחום יחסי העבודה ולהביא סוגיות אלה להסכמים משותפים. מנגד, אומרים בהסתדרות, הסכמתו של ברוש לעסקת החבילה כמוה כהסכם לכל דבר, שאינו סותר לכאורה את האמור בהסכם משנת 2006.

השינויים בזכויות העובדים

השינויים המדוברים, כפי שבאים לידי ביטוי בעסקת החבילה, כוללים שורה של שינויי חקיקה בתחום יחסי העבודה ולמען העובדים בפרט, וביניהם:

■ סעיף הקובע כי לא ניתן יהיה לפטר עובד בזמן שהייתו בחופשת מחלה, ובכך להשוות את האיסור לזה של עובדת בהיריון.

■ קנס כספי על מעביד שפגע בחירות ההתארגנות במסגרת איגוד עובדים.

■ חובה על חברות כוח-אדם להפקיד דמי ערבות על קבלני שמירה, אבטחה, ניקיון וסיעוד, שנועדו להבטיח כי חברות שיעסקו בתחום יהיו בעלות איתנות פיננסית וישמרו על זכויות העובדים.

■ הטלת סנקציות פליליות על מעסיקים בגין הלנת שכר.

■ הגדלת מספר ימי מחלה שניתן לזקוף בשל מחלה ממארת של ילד או בן-זוג.

לפירוט על השינויים לחצו כאן