פואד, תכין שיעורי בית

שר התמ"ת הנכנס מפזר הבטחות לסייע להיי-טק, היה כדאי שקודם יברר נתונים

האם שר התמ"ת הנכנס, בנימין (פואד) בן אליעזר, יצליח להצדיק את המוניטין שיש לו כבולדוזר ולהזרים תקציבים לסיוע להיי-טק הישראלי? בתעשייה המקומית הציפיות כבר בשמיים.

אין זה סוד שההיכרות של בן אליעזר עם ההיי-טק לא עמוקה וקרובה. אנשי המחשבים מרמת החי"ל או הרצליה פיתוח אינם מהזן שקרוב לפוליטיקאים. בדברים שנשא כבוד השר אתמול בכנס איגוד קרנות ההון סיכון השנתי, שהתקיים בשיתוף "גלובס", הוא בהחלט השאיר מקום לתקווה. "הנחיתי את אנשי משרדי לפתח תוכנית שתאפשר לנו לתמוך טוב יותר בתעשייה". הוא הבטיח. עכשיו יש לקוות שאנשי משרדו ימלאו את הנחיותיו והאוצר יחתום על הצ'ק.

בינתיים, מומלץ לבן אליעזר ללמוד קצת יותר על תעשיית ההיי-טק. בנאומו הנחוש, ציין השר כי "ישנן כ-80 קרנות סיכון גדולות הפועלות בישראל, עם גיוס כספים כולל בהיקף של 10 מיליארד דולרים והשקעות ביותר מ-1,000 חברות סטארט-אפ ישראליות".

כבוד השר, אלה נתונים שאולי היו נכונים בשנת 2000 והם מעודכנים ממש כמו שאתה סגן ראש הממשלה, תואר אותו נשאת אז. כיום יש בישראל כ-12 קרנות הון סיכון פעילות, אם סופרים בנדיבות.

לגבי הגדרתו את הקרנות "גדולות", יהיה מדויק לומר כי גודל זה עניין יחסי. רובן גייסו בסיבוב האחרון פחות מ-150 מיליון דולר, להוציא את סקויה עם 200 מיליון דולר ופיטנגו עם 330 מיליון דולר. גם במספר החברות השר לא היה קרוב. לפי נתוני ארנסט אנד יאנג מלפני המשבר, יש בישראל כ-700 חברות סטארט-אפ פעילות.

הסנונית הציבורית הראשונה בדרך?

עיני משקיעי ההון סיכון בכל העולם נשואות בימים האחרונים לחברת OpenTable. אמנם היא אינה חברת היי-טק קלאסית של מוליכים למחצה או מתגים, אלא כזו שפיתחה אתר להזמנת שולחנות במסעדות. אבל, היא בכל-זאת התפתחה כחברה מגובת הון סיכון.

OpenTable מומנה בידי שורת קרנות, בהן בנצ'מרק, אימפקט, IAC ואינטגרל קפיטל, וכעת היא מצויה בישורת האחרונה לקראת הנפקה. אתמול, לאור הביקוש, הודיעה החברה על העלאת מחיר היעד של המניה מ-12-14 דולר ל-16-18 דולר.

כן, אחרי הרבעון הראשון שבו לא נרשמה בנאסד"ק אפילו הנפקה אחת של חברה מגובת הון סיכון, לא רק ש-OpenTable הולכת להפוך לציבורית, אלא אף "מעזה" להעלות את מחיר היעד. החברה מבקשת לגייס 54 מיליון דולר לבניית כוח מכירות ושיווק.

עתה פעילי ההון סיכון מחכים לתוצאות ההנפקה ומקווים שהצלחתה, תפתח את דלת השווקים הציבוריים עבור חברות אינטרנט נוספות, כאלה שלא הושקע בהן הון רב והקרנות שהשקיעו, מחזיקות בהן באחוזים ניכרים.

בנצ'מרק למשל, מחזיקה ב-OpenTable כ-25%, כך שאם ההנפקה תיסגר במחיר מניה של 17 דולר, היא תוכל לגרוף כ-90 מיליון דולר. הרבה קרנות מקוות לחזור כמוה לשוק הציבורי. *