העסקים עוד לא כרגיל

ירידת הדולר הייתה האות: בשוק התגברו כמעט כל התופעות הקשורת באי הוודאות

כל מי שחשב, או קיווה, שהשווקים הפיננסים בעולם ובישראל חזרו למסלול של שקט יחסי קיבל בימים האחרונים הוכחה לכך שהאדמה עדיין רועדת ושאיש אינו יכול לדעת אם מדובר ברעידות משנה או שמא בתחילתו של גל חדש של תנודות ואי שקט.

מגמת התנודות הורגשה היטב בשוק המט"ח שהגיב להתפתחויות בחו"ל ולידיעות בדבר האפשרות שבנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים, דבר שהוכחש לאחר מספר שעות. בחו"ל נרשמה היחלשות ניכרת של הדולר לאחר שהפרוטוקולים של הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, גילו כי חלק מבכירי הבנק מצדדים בהרחבת הקניות של אג"ח וחוב מגובה משכנתאות. התעורר חשש שההתרחבות המוניטארית תהיה גדולה אפילו יותר ממה שצפו עד כה. התגובה הייתה ירידה של הדולר לרמות הנמוכות ביותר מזה שבעה חודשים ופיחות של יותר מ-1% לעומת האירו.

למעשה, ירידת הדולר הייתה האות לעלייה בכמעט כל התופעות הקשורות להגברת אי הוודאות. עליות נרשמו בסחורות, בנפט ובזהב - סימן לחשש מפני חזרה לתנודות וחוסר יציבות. ניתן להניח כי בעתיד הקרוב משקיעים בכל העולם יהיו הרבה יותר רגישים לכל בדל של ידיעה שתרמוז על צרות אפשריות, בניגוד לאווירת "סוף המיתון" שהשתררה בשווקים הפיננסים במשך השבועות האחרונים.

מי שציפה לאינדיקציות כאלה לא היה צריך לחכות הרבה זמן. חברת הדירוג Standard & Poor (S&P) הודיעה על הורדת תחזית הדירוג לבריטניה, דבר שלכשעצמו הוא זעזוע לא קטן. יש בכך תזכורת למי שמציע להגדיל את הגירעון באופן ניכר ולכך שהעולם עדיין מייחס למילים כמו סיכון וגירעונות משמעות לא קטנה.

בארצות הברית פורסמו גם תחזיות אבטלה מעודכנות שמראות כי האבטלה עלולה להגיע ל-9.6%, שיעור גבוה מתחזיות קודמות. הדבר יכול לפגוע ביכולת החזר חובות של משקי בית, להחריף את המיתון ולגרום להפסדים נוספים למערכת הבנקאית.

אין זה פלא, אם כן, שגם בישראל עלתה הרגישות בשוק המט"ח לאירועים לא צפויים, כמו הידיעות על הפסקת רכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל. בעולם הדולר התחזק באופן מתון, כתגובה לתחושה של אי וודאות. יחד עם זאת, לא ברור כיצד יתנהגו המטבעות לאורך זמן, אם ימשיכו להתפרסם ידיעות שיעמדו בסתירה לתמונה של "חזרה לעסקים כרגיל", שרבים כל כך בשווקים הפיננסים רצו להאמין בה.