אחרי צ'יינה שיפינג: צים של החברה לישראל נקלעה לסכסוך מסחרי מול הסוכן המקומי שלה בפיליפינים

צים מחזיקה בכ-60% מהסוכנות המקומית, והשותף המקומי מחזיק בכ-40% ■ צים הגישה ערעור על החלטת ביהמ"ש לתפוס את נכסיה במדינה

המשבר בענף הספנות, ממשיך להשפיע לרעה על מערכת היחסים בין צים לחלק מהסוכנים שלה. צים נקלעה באחרונה לסכסוך מול השותף המקומי בסוכנות שלה בפליפינים.

כלי התקשורת במנילה מדווחים כי בית המשפט בפיליפינים הורה לתפוס את נכסיה של חברת הספנות צים במדינה, בהיקף משוער של 74.5 מיליון פסו. זאת במסגרת תביעה בסך של כ-17 מיליון שקל שהגיש סוכן החברה המקומי נגד צים.

צים, מקבוצת החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר, הגישה ערעור על ההחלטה ודרשה להסיר לאלתר את הצו, וזאת בנימוק שניתן ללא סמכות ועל סמך ראיות קלושות בלבד.

הסוכנות,Overseas Freighters, נמצאת בבעלות משותפת של צים (60%) ושותף מקומי (40%). השותף המקומי טען כי צים הפרה לכאורה את הסכם הסוכנות עמו באופן שרירותי, ובין השאר, פעלה להחלפת המנכ"ל ללא תיאום. כמו כן, נטען כי צים מטרפדת הסכם למכירת 40% מהסוכנות לחברה מקומית.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", באחרונה פרץ סכסוך מסחרי בין צים לענקית הספנות הסינית צ'יינה שיפינג, שאיימה לתבוע את צים בסכום של כ-100 מיליון דולר, לאחר שזו נסוגה לכאורה מהסכם לחכירת הקיבולת באניותיה בקו שבין סין לאירופה. לפי המסתמן, הסכסוך בין הצדדים יועבר לבוררות בינלאומית.

צים רשמה ברבעון הרביעי של 2008 הפסד של 199 מיליון דולר וסגרה את השנה בהפסד עתק של 332 מיליון דולר. זאת, כתוצאה מהירידה במחירי ההובלה הימית, תנודתיות במחירי הדלק ושערוך מחדש של שווי האוניות.

צים מנהלת כיום מו"מ מול המספנות בקוריאה לדחיית ההצטיידות באוניות חדשות שהזמינה בהיקף של 1.4 מיליארד דולר בשנים 2009-2010. באחרונה הצליחה צים לבטל הסכם לרכישת 6 אוניות מכולה ב-220 מיליון דולר - אך הדבר עלה לה בדמי ביטול של כ-29 מיליון דולר.