השופט אורי גורן: שופטי המחוזי בת"א ראויים לצל"ש, הדו"ח הפנימי לא בדק את עבודתם

הנשיא הפורש של המחוזי בת"א הגיב לדו"ח שמצא כשלים בתפקוד המערך הניהולי בביהמ"ש ■ גורן לא חולק על ממצאי הדו"ח, אך מבהיר כי הכאוס הוא בהנהלה ולא בשיפוט ■ "כשפרשתי הפסדתי מעל שנה שבתון שלא ניצלתי"

"לא התרגשתי כשקראתי את ממצאי הדו"ח על תפקוד המערך המינהלי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, משום שאני יודע בדיוק מה נבחן בו, וזה ממש לא נוגע לעבודת השופטים ולעבודת נשיא בית המשפט. יש הפרדה מוחלטת בין התפקוד המינהלי לבין התפקוד של השופטים, והנושא של הניהול היה באחריות הנהלת בתי המשפט ולא באחריותי". כך אומר היום (א') הנשיא הפורש של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט אורי גורן, נוכח פרסום ממצאי הדו"ח הפנימי שערכו היועצים הארגוניים ד"ר חיים אמסל ואנה ברונשטיין-רוזנבלום, יחד עם עו"ד עודד פורר, שמצא כשלים בתפקוד המערך המינהלי (כוח-האדם והמזכירויות) בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לדברי גורן, "אם היה נערך דו"ח של מומחה שהיה הבודק את עבודת השופטים - הוא היה נותן צל"ש לשופטים במחוזי בתל-אביב, שעובדים מעבר לשעות, בתקופת השבתון ובחופשות על חשבון זמנם החופשי. כשפרשתי הפסדתי למעלה משנה שבתון שלא ניצלתי ויותר מ-75 ימי חופשה רק בגלל הנאמנות לעבודה. ואני לא יוצא דופן".

הדו"ח, שבחן את תפקוד המערך המינהלי (להבדיל מהשיפוטי) בבית המשפט המחוזי, חשף ליקויים וכשלים חמורים בניהול המחוזי בתל-אביב. בין היתר נחשפו מחלוקות בין עובדי המזכירויות השונות, תפקוד לקוי של המזכירה הראשית והיעדר שיתוף-פעולה עם הנהלת בתי המשפט בירושלים.

כשלים נוספים שהתגלו הינם חלוקה לא מאוזנת של משאבים בין השופטים השונים, תפישות ניהוליות מיושנות, חוסר משאבים והיעדר ניהול המשאבים וכוח-אדם באופן נכון. מהממצאים עולה, כי ניהול בית-המשפט המחוזי בתל-אביב מתאפיין בכאוס מוחלט.

הנשיא גורן לא חולק על ממצאי הדו"ח, אך מבהיר כי הכאוס שורר בהנהלה ולא בשיפוט. "נכון, יש בעיה ניהולית בבית המשפט, שעיקרה בתפקוד המזכירה הראשית ומחלוקת שיש לה עם ראשי העובדים וועד העובדים. אבל זה לא קשור כהוא זה לעבודת השיפוט ולנשיא", ציין.

מנדט מוגבל

לדבריו, "הנשיא הוא של שופטים ולא של פקידים. מי שהכריע במחלוקות בין העובדים והמזכירה הראשית או השופטים והמזכירויות זה הנהלת בתי המשפט. לנשיא אין שום סמכות בעניינים האלה, אין לו יכולת להתערב בענייני המזכירויות ובענייני תקנים, אין לו סמכות להעביר פקיד בין מחלקה למחלקה".

גורן מבהיר כי המנדט של עורכי הדו"ח היה מוגבל, ואסור היה להם להתייחס לעבודת השופטים ולניהול השופטים. "המנדט של הוועדה לא היה מנדט לבחינת הנשיא, השופטים ועבודתם. חיים אמסל לא הכיר את מערכת בתי המשפט. אין לו מושג איך עובדים השופטים ואיך עובדת המערכת. אני לימדתי אותו הכול, ישבתי איתו שעות ארוכות כדי שיוכל להמליץ על הוספת תקנים פקידותיים ובכך להקל גם על שופטים. אך בפועל, הוא לא בחן את תפקוד השופטים או תפקודי", אמר גורן.